Savjet: citajte blog u Mozilli, tada je formatiranje i oku ugodno.
Carstvo konja je Gusew sa plemenitim pastuhima. U Rusiji ima i katolickih crkvi, naravno malo, ali ima.
Sowjetsk (Tilsit) mocvare.
Ne treba vam nuzno plan grada, grad nije mali ali je pregledan i vazno je znati se orjentirati na nekoliko gl. "prospekata".
Mnogima je tilsit sinonim za sir (Tilsitskij Syr). Svicarski useljenici su ovaj zanat unijeli u istocnu Prusiju. Jos 1800 i neke. Recept je i dalje tajan. No eto i zemlja sira od Rusa uvozi ovu vrstu.
Za dorucak cete dobiti ruska jaja i opcenito puno jaja.
Ostsee/Kurische Nehrung: Rauschen + Cranz danas preimenovani u Sweltogorsk i Selenogradsk.
U sezoni vas dvokrevetna soba u hotelu na plazi kosta 60 eura po nocenju pa na vise, a pension isto nudi za 35 eura po nocenju.
A sto zapravo znaci Nehrung (tal. lido) mozete procitati ovdje.
Ovaj dio kopna koji izlazi u more je dug preko 100 km i na mnogim dijelovima svega 1 km sirok, laguna pitke vode tri puta veca od Bodenskog jezera. Kopno dijeli more od Kurischen Haff. Geografski jedinstvena pojava. Wanderdünen su ovdje najvise u Europi.
Zivi pijesak je pokopao citava sela ovdje. Polovica tla pripada Litvi, za prijeci na drugu stranu treba vam tkz. dwukrutnaja viza koju treba zatraziti jos pred put i nije ju posebno jednostavno dobiti. Ovuda prodje preko 1 miliona ptica na dan. Najljepsi dio je tkz. Djuna Elfa. Pogled koji dobivate (a dostupan je samo pjesice) je dolicna nagrada za strapac. U proslosti su ovdje bile pjescane oluje.
Na pjescane dine su zasadili sa Sandgras i Bergkiefer (pinije).
Fringilla – Polewoj Stanzionar: poljska stanica tkz. Vogelwarte je imenovana prema najcesce prstenovanoj vrsti ptica Singvogelgattung (latinski Fringilla – Fink).
Ujedno je ovo najveca znanstvena ptico-mreza Europe. Orintolozi ulove preko 100 000 ptica godisnje od Wintergoldhähnchen (goldcrest) do Sumpfohreule (Asio Flammeus).
Morskoje je malo ribarsko selo sa 100-njak stanovnika, malim ribarskim kucicama i cvjetnim vrtovima gdje se cini kao da je vrijeme stalo. U medjuvremenu bogati Moskovljani grade tamo svoje vile.
Rybatschij – najvece selo na Nehrung (Kurschskaja Kosa) sa oko 800 stanovnika i dobar restoran Traktir u Dorogi.
Ako ste s druge strane, u Litvi, svakako posjetite Klaipeda i muzej satova. Kako je nastala ova umjetna pustinja, prvo su posumljavali velike povrsine, nakon toga je pijesak poceo unistavati sve (zivi pijesak). U svakom slucaju iako sa velikom dozom cari, te pjescane dine nisu bezopasne.Nije isto Wanderdünne i Dünne zum Wandern (jedne su pomicne dine a druge su one po kojima se hoda) sto nazalost u brosurama bude pogresno prevedeno. Na svakoj dini je rahli pijesak i poroznih nekoliko tona istog i kod svake vece oluje se sve to premijesti na drugo mjesto, znaci bolje ne po tome hodati.
Promenada (Morskoj Promenad): prva je bila duga oko 1 km iz iz drva direktno uz vodu sagradjena 1850, onda je 1970 dosla druga 2 km duga betonska promenada, koja je ubrzo postala kandidat za samounistavanje jer je pocinjena arhitektonska greska i more silovito udara u stupove i ugrozava cijelu konstrukciju, drvo je bilo bolje i priroda ionako zna bolje sto radi.
Sam Sweltogrosk ima oko 10 000 stanovnika.
Ima flair, sarene lijepe vile, pensione i Oktobarskaja – to je ulica za shopping. Mirisati cete Baltik jer ima jodita u zraku ( jod i jodit nije isto), da je mjesto za Sowjetzeit tako dobro proslo lezi u cinjenici da su vojna lica oduvijek ovdje rado isla na odmor, nesto kao Soci sjevera, godisnje imaju oko 100 000 turista sto je solidan broj za malo, donedavno izolirano rusko selo.
Seilbahn – Kantonaja Doroga 60 metara visoka uzbrdica se lakse prijedje na taj nacin, dalje vodeni toranj kao dio jednih toplica Wodanapornaja Baschnjam, siki miki lokal je Korwet, slika je bila u proslom tekstu
Dakle Korwet ima na svakoj bijeloj koznoj fotelji i tople vunene dekice istog uzorka, onako skotskog i s time se smijete zagrnuti da vam ne bi bilo zima sjediti na baltiku, ulica Oktobarskaja je isto tu, odmah uz serpentine. Ako tamo zelite nociti, a ja zelim barem jednom, skupo i edel je Grand palace sa 33 sobe kojeg ste vidjeli jos u prvom tekstu a ovdje mozete pogledati kako izgleda ovdje a malo povoljniji su hoteli Universal i Stari doktor.
Ljeti su plaze pune, bolje ici na kupanje oko podneva, nakon tri je sunce ponovo nisko i vise nije posebno toplo. Izlazak mozete obaviti u disku Colosseo, pompozno i chick, na kolodvoru Sweltogorsk II. Tamo je i najstariji ruski nacionalni park, ulaz auto i vozac 10 eura, vise osoba 10 eura po osobi ali max. 100 eura, dakle vecim grupama se bolje isplati, Gossudarstwennyj prirodny nationalnyj park Kurschskaja Kosa.
Dvije slike Nehrung prije posumljavanja i poslije, ali eto jos uvijek ima ljudi koji tvrde da tamo gdje kroci ljudska noga dolazi samo napredak i civilizacija.
Prije posumljavanja link i nakon posumljavanja link.
Nehrung ima oznaku svakog kolometra i vodici su pisani po tom principu, tipa kod kilometra broj 15 vidite to i to. Rano jutro mozete vidjeti i Elch-e. Ili vidjeti njihove tragove u pijesku, kod kilometra 42 je veliki parking i malo dalje plaza. 2-3 km dalje je WWF (World Wildlife Fund) napravio eko-stazu, pazite kod setnje, drzavna granica je svega 1-2 km dalje i ne preporuca se slucajno ju prijeci.
Haff je laguna i geografski dakle suprotni pojam od Nehrung-a, pojasnjenje.
Sumu uz Kurische Nehrung zovu i rasplesana ili pijana suma, zavisi od brosure i kad sam pitala koji je naziv tocan, rekli su mi da je svejedno jer kad si pijan vrlo cesto si rasplesan LOL.
Sto jos mozete raditi ovdje? Loviti ribu, voziti kajak, surfati.
Zaboravih napisati da je u onoj tvornici automobila kasnila isporuka nekih dijelova a odakle nego iz Slovenije (moraju Slovenci nesto zaznuti ne) i zato je citav taj dan proizvodnja stajala, a sto to znaci u ovoj industriji je svima jasno, smrt i velike zastoje u isporuci. Opcenito u gradu fali kvalificirane radne snage. Iako sam gledala kako se proizvodi produzni spolni organ, pardon Hummer i trosi 45 litara na 100 km (BMW trosi 8 litara) onaj tko kupi taj auto sigurno nema brige odakle mu lova za bezin ali za mene takva osoba i dalje ostaje arogantni preserator. Prisustvovali smo i finalnom testu novorodjenog auta, sve je relativno tiho samo kod stampanja serijskog broja na motor cujete glasan zvuk i ja sam spontano uzviknula – eto, rodio se novi auto, na sto je grupa prasnula u smijeh.
Sasvim normalna prometna situacija u ovom kaoticnom gradu:
i jos jedna.
Psa ima uvijek i posvuda, gotovo da nema domacinstva bez kucnog ljubimca pa tako i ovaj cuva crkvu.
Stanica za ptice koju sam opisala u proslom tekstu i ulaz u mrezu.
Aerodromski autobus:
Malo seoske idile:
Trgovi su svi veliki, na kraju krajeva ova zemlja ima mnogo prostora na raspolaganju.
Kako izgleda team building na ruski nacin, setnja sa preprekama.
Jedno od gradskih jezera
Postanske marke, najbolja stvar je sto smo cetvero ljudi poslali da posalju oko 100-njak razglednica a 8 markica (800 cijelih!) ali su se naljepili .
Ovdje cete naci smjestaj i za 18 eura po nocenju
http://www.network-ecotourism.de/de/lesno_de.htm i adrese ruskih "banja".
Mobitele ima svatko, sto reci, mobilniki su IN. Inace je nama zapadnjacima sve ovdje sporo, presporo. Hodaju sporo, tramvaji sporo voze, automatska vrata se sporo otvaraju, spora je posluga, spore su blagajnice. Ili to. Ili smo mi prebrzi, ne zaboravite, vrijeme je novac.
Mobilna kultura je ocajna, a dva glavna providera su Extel RUS i MTS.
Sto se auta tice, deviza je ovdje – bolje 10 godina stari Audi nego nova Lada. Moskowitc i Volgu cete rijetko vidjeti. Novi bogatasi vole pokazati sto imaju i naravno idealno "sa zvijezdom" tako da je u Kaliningradu veca koncentracija mercedesa S-klase nego recimo u Hamburgu.
Za porsheom se ovdje jos samo turisti okrecu, a maturantice za maturalnu vecer tradicionalno unajmljuju bijeli Cadillac za 40 eura po satu.
Ranije spominjani neobradjeni jantar smijete iznjeti iz zemlje do max. 50 grama tezine. Sve preko toga se mora prijaviti.
Ne mijenjajte lovu na ulici kako bi mozda dobili vecu svotu, lazne novcanice necete dobiti ali za svotu ce vas lako smotati, pogotovo kad vam treba za 100 eura 3500 rublji a novcanice su sarene i necete odmah primjetiti da vam je dao 500 manje. Osim toga, samo u mjenjacnici dobijete racun a koji vam je potreban da bi novce natrag dobili, pri izlasku iz zemlje jer je zabranjeno iznosenje nacionalne valute.
FKK ljubitelji, pripazite pri odabiru mjesta za kupanje, Rusi po tom pitanju nisu posebno liberalni.
U gradu ima i dalje zatvorena vojna zona. Cak i kad ista izgleda zapusteno, netko vas uvijek promatra iz oronule kasarne. I to najcesce, barem pet para ociju.
Njemacki arheolozi su to saznali nedavno.
U grad mozete doci avionom ili vlakom, ovisno imate li 2 sata ili 15 sati na raspolaganju. Poljski LOT nudi letove preko Varsave, sa presjedanjem. KD Kaliningradavia vozi dvaput tjedno direktno.
Max. brzina u gradu je 60 km/h ali voze najcesce 80 ako zastoj dopusta, samo na manjem dijelu autoputa je dozvoljena brzina od 90 km/h. I kod njih je pravilo s nula promila , vazno kod zutog tj. narandjastog nikad ne voziti, u Njemackoj se to smije, u Rusiji ne.
Ako se zelite cijepiti, onda Diphterie i Zeckenschutz. Ja nosim svoju internacionalnu knjizicu sa sobom, u slucaju nuzde – time izbjegavate da vas nepotrebno cijepe ponovo i u cesto upitnim higijenskim uvjetima.
Literatura na temu: Kosmonaut in Kaliningrad, dozivljaji s putovanja i price iz svakodnevice.
LUKOIL (inace ima ga i u Makedoniji, tj. njihovih benziskih stanica i to sam naravno morala slikati) – nismo smjeli fotografirati, no eto bio je dozivljaj proci ovim strogo cuvanim koncernom.
Kad stojite ispred ovog, osjecate se prilicno mali.
Vazni brojevi – Policija 02, Hitna 03, Vatrogasci 01.
Gradska voznja taksijem je oko 3 eura, piva manje od eura (velika), benzin je 0,70 centi za litru supera, vlak Kaliningrad-Swetlogorsk dakle 30 km je manje od eura.
Ribarsko selo – fotke ste vidjeli u prijasnja dva teksta, turizam se vidi kao jedan od budicih perspektivnih ekonomskih grana, tezi se maknuti od betonske socijalistice arhitekture, danasnje ribarsko selo je bivsa ribarska trznica koja je u proslosti bila izolirana bez veze sa tako bliskim kopnom, cijeli projekt iz zraka ima oblik ribe!
Gradi se hotel i jedna spa oaza na otoku te jedan mali ali eksluzivan shopping centar.
Stranica im malo radi pa malo ne, ali za slucaj da proradi, evo linka.
Most prema ribarskom selu je pokretan, trenutno je sve oko mosta jedna velika gradjevinska rupa ali polako napreduju. Sve bi trebalo biti gotovo za 3 godine. Ovaj dio grada je prije pocetka projekta 2003 izgledao prljavo, zapusteno i opasno i projekt je izgledao prilicno utopisticki, nitko si nije mogao zamisliti da ce biti lijepo kao sto je danas. Sad naravno dolaze i dodatni investitori ali na pocetku ih je bilo malo.
Isplati se popesti strmim stepenicama ribarske kule, neke najbolje fotke sam tako ulovila. Za popeti se gore platite 50 rublji. Nazalost grad raste u visinu umjesto u sirinu. Gradjevinska bransa je u boom-u, velika je potreba za stanovima pa nije rijetkost da kvadratni metar kosta 2500 eura a nije po nicemu ekskluzivan, tko zeli do jeftinijeg kvadratog metra taj ce kupiti stariju zgradu s losim instalacijama i renovirati o svom trosku. Obicno su to stanovi koje je drzava prije 30 godina podijelila i ljudi ih sad skupo prodaju. Otkupili su ih za male novce, jer su stanovi gradjeni od poreza zajednickim sredstvima ali obicno su i lose izolirani, lose sagradjeni i nemaju bas dobru zvucnu i toplinsku izolaciju.
Nije rijetkost i da centralno i vodovod u jednoj zgradi imaju razlicite izvedbe i providere, recimo kupite povoljno lose odrzavan stan i sad sve renovirate sami i naravno mozete se odluciti za tehniku drugaciju od susjedove, mozda imate vise novaca, ekoloski ste osvjesteniji itd. Uzmete struju od druge firme, tako nastaje patchwork firmi i instalacija. Nove preskupe stanove kupuju ionako samo prekupci i mafija.
Kad su Nijemci bili prognani cesto bi zakopali svoje obiteljsko blago, porculan i srebrninu u vrt i kasnije odali unucima tocno mjesto zakopanog, s nama je bio kolega koji je cudno tapkao na mjestu, koracao lijevo desno, nesto mjerio i onda – poceo kopati?! Usred grada. I nasao srebrni bestek, kaze svoje bake!
Preporucam popiti kavicu na 1.katu ribarske kule, pogled je krasan. Neki narodi koriste ovaj grad kao tranzicijsku zonu prema EU, uglavnom siromasne drzave oko Rusije.
Grad ima 10-ak tramvajskih linija te 6 bus linija i u rush houru je gotovo nemoguce uci u neko javno prometalo. Vozna karta je oko 0.25 centi. Autobusni kolodvor Awtowoksal je pored Juznog Kolodvora i izvan grada je svakako bolje ici vlakom, Elektrishka, nego busom.
Posta radi od 09-20:00 (kod nas nikad duze od 18:00 a banke naravno najcesce do 16:00) i postanska marka po razglednici je 0.25 centi. Idealno vrijeme za posjetiti grad je od petog do devetog mjeseca, zime su hladne i vlazne.
Taksi cijenu obavezno dogovoriti unaprijed. Sluzbeni (pripadaju odredjenoj vecoj firmi) su malo skuplji ali barem ukljuce taksimetar pa na kraju vas takva voznja moze zapravo kostati manje nego ona na crno.
Pozivni za Rusiju 007, a za Kaliningrad 22, za izlaznu liniju je kod njih broj osam, ako telefonirate stranim mobitelom tamo mogli bi platiti i do 4 eura po minuti, vise vam se isplati zvati sa hotelskog telefona.