Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/misakvecernji

Marketing

SUBLIMINALNE PO(R)UKE

Bok!

Neki dan sam naletio (zapravo bio sam upućen) na nevjerojatni filmić koji pokazuje moć subliminalnih poruka. Njih doista oko nas ima puno, mada nećete dobiti takav odgovor ako se počnete raspitivati.


Recimo, prije nekih pet godina, radeći neku od emisija Na rubu znanosti iz prve sezone (ovo je šesta sezona), tema subliminalnih poruka mi se činila baš dobrom temom za neki prilog. Nisam znao koga bih o tome priupitao, pa mi se kao dobar izbor činio jedan dosta slavni psihijatar. No, on zapravo o tome nije znao ništa, pretpostavljam zato jer se i ne radi o materiji koju se može naći u mainstream-literaturi, ili možda se može naći tek ponekad. Naravno, nije mi rekao da ne zna ništa, to vam rijetko tko kaže, svatko nešto odgovori na pitanje. Tako mi je on rekao da se sjeća da je tijekom 1960-tih bilo nekih eksperimenata s umetanjem poruka „jedite kokice“, ili tako nešto, u filmove u kinima ili u najave filmova. Te da se nije primijetio bogzna kakav učinak i da se s time nije nastavilo. Na tome je ostalo, ja prilog o tome nisam radio i nije me više ta tema zanimala.


Danas mislim da je tehnika subliminalnih poruka preelegantna i preefikasna da bi je se samo tako ignoriralo od strane svakojakih državnih agencija narazvijenijih zemalja, pogotovo onih koje su sudjelovale u hladnom ratu (pretpostavljam da je većina njih ionako u stalnom ratu protiv svojih građana pa im tu takve poruke neprestano mogu biti korisne).

Osim toga, subliminalne poruke ne rade ako znaš za njih ili ih vidiš, pa je sasvim logično da ih se neće javno objavljivati. A gdje je tajnost, tu se pojavljuje i mogućnost zlouporabe. Nekako sumnjam da je sadržaj subliminalnih poruka „pomogni susjedu“, „osjećaj se dobro“, „nemoj ništa kupovati, već imaš sve što ti je potrebno“, „CNN laže“....

Ako vas zanima tema, prvo pogledajte ovaj filmić, koji zorno prikazuje o kakvom je strahovio moćnom mehanizmu riječ. Naime, naša osjetila i naš mozak vide jako puno toga, ali samo manji dio postaje naše svjesno opažanje. Ovaj film pokazuje kako i ono što nismo zamijetili, naš mozak jest, te da zatim te informacije koristi na takav način da je osoba potpuno sigurna da je riječ o njenoj vlastitoj ideji.


Za one kojima se ne da gledati ovaj šest-minutni film (kao što se meni često ne da), niže iza filma ću ukratko opisati o čemu je riječ. Tako neću pokvariti užitak onima koji sami žele pogledati film.....


SUBLIMINAL PRESENTS!......






Dakle, evo o čemu je riječ u filmu. Dvojicu marketinških stručnjaka se provoza po gradu i potom odvede u jedan ured. Tamo dobiju zadataka da u pola sata osmisle obrise kampanje za određeni proizvod: znači, ime, logo, plakate i tome slično. Na stolu ispred njih ostavljena je kuverta u kojoj se nalazi prijedlog kampanje od čovjeka koji ih je naručio, a taj prijedlog oni neće pogledati.

Potom kamera snima kako oni međusobno razgovaraju, razmišljaju naglas sve dok konačno ne osmisle kampanju. Dolazi naručitelj i oni mu pokazuju šro su smislili. Potom on otvara kuvertu, a u njoj se nalaze crteži njegovog prijedloga - koji se u većini bitnih elemenata potpuno poklapaju s onim što su sada zapanjeni marketinški stručnjaci sami „smislili“. Riječ je i o nekim specifičnim i neuobičajenim logotipovim, koji su, međutim, slični ili potpuno isti. Na kraju filma se ponovno prikazuju kadrovi njihove vožnje kroz grad, ovoga put s naglaskom na razne motive koji su im usput pokazani, a da oni to nisu niti znali. Svi ti elementi našli su se u „njihovoj“ ideji, kao njihova „zamisao“.

Toliko nas je lako programirati. I preprogramirati. Kao što zna svaki hipnotizer, medijski stručnjak, političar ili ratni huškač.

Ako vam je film bio zabavan kao meni, neka zabava potraje još malo. Ovoga puta u vidu igre.

Ono što slijedi su neke reklame sa subliminalnim porukama u kojima se ističe seks. Pitanje zašto se to radi vjerojatno zahtijeva duži odgovor, ali možda i ne. To prepuštam svakome da sam smisli.

Kao što se to radi u Big Brotheru, emisiji koja je vjerojatno prepuna subliminalnih poruka i iskirvljene simbolike, čeka vas zadatak.

„Pročitajte“ ove poruke. Otkrijte njihovu tajnu. Malo ću vam pomoći: ponekad je riječ „sex“ napisana, ponekad je riječ o skrivenim scenama seksa, igrama prednjih i stražnjih planova, ponekad su prikazani spolni organi, a ponekad poruka nije istinski niti skrivena.

Neki od vas će možda biti u prednosti, jer su neke od ovih slika prije nekoliko mjeseci objavljene u jednom magazinu. Ali neka im to bude nagrada što čitaju prave magazine .-).

Iz vlastitog iskustva znam da ćete isprva možda teško išta uočiti. No, jednom kad uočite skrivenu poruku, ona će vam biti toliko vidljiva da će vam biti nevjerojatno kako je prije niste vidjeli.

Taj trenutak osvještavanja jest trenutak u kojem subliminalna poruka prestaje djelovati na vas.

Znam da je teško u komentaru opisati skrivenu poruku koju ćete uočiti te da bi bilo jednostavnije pokazati prstom. Ali što je, tu je. One koje spazite – opišite. Vjerujem da ću shvatiti tko je doista uočio poruku, a tko nije. Naravno, ne mogu obećati precizno razrađene kriterije, ali napravit ću najbolje što mogu. Na kraju krajeva, ovo je sve samo igra, zar ne?

Dva najkompletnija odgovora dobivaju nagrade: Strip „Batman Year Two“, kompletnu priču u knjizi od sto strana u boji, i slavni strip „Tank Girl“ Hewletta i Martina, također knjigu od sto strana u boji.

U slijedećem postu stavit ću detalje ovih reklama s obilježenim „rješenjima“ ili objašnjenima, a stavit ću i još neke reklame sa subliminalnim porukama koje su doista teško uočljive dok vam netko ne skrene pažnju.


Race is on!


Image Hosted by ImageShack.us




Image Hosted by ImageShack.us



Image Hosted by ImageShack.us




Image Hosted by ImageShack.us




Image Hosted by ImageShack.us







Post je objavljen 23.09.2007. u 20:29 sati.