Umirovljeni vojni pilot magistar Tino Jelavić očitovao se o informacijama koje kruže uz kornatsku tragediju da se spremnik goriva na helikopteru MI-8 probušio prilikom iskrcavanja vatrogasaca te da je gorivo zalilo vatrogasce i okolni teren. Cijeli tekst možete pročitati na njegovom blogu, a ovdje prenosimo najzanimljiviji dio.
...Dakle svi ste čuli za tezu, kako je helikopter pri slijetanju osim gume probušio i spremnik, te je sa tako probijenim spremnikom vatrogasce i otok "zaljevao" gorivom, što je u biti dovelo do tragedije. Kad se stručnjaka suoči s ovakvom nebulozom, on u biti ne zna odakle početi.
Za početak možda treba reći da guma nije bila probušena, već samo zarezana. Pilot je dužan mašinu proglasiti neispravnom već i nakon toga, da uopće ne spominjem nemogućnost zataškavanja kvara poput probijenog spremnika goriva. Stoga mi je najlakše reći, iz pouzdanih izvora znam da se to nije dogodilo. Neću reći tko mi je rekao detalje, ni tko je letio taj helikopter, jer kolegama koji su još uvijek u sustavu ne želim priuštiti dodatne probleme.
Naime, nakaradni sustav Ministarstva obmane se brani gazeći upravo one koje bi trebao štititi. Tako su neki piloti po političkoj direktivi stavljeni pod telefonsko prisluškivanje VSA, iste one obavještajne agencije koja u biti treba raditi za njih. To su kadrovski, a sad slijede tehnički detalji. Taj nesretni dan u cijeloj RH su bila ispravna samo 3 helikoptera Mi-8 i 1 Kanader. To je glavni grijeh Ronjine administracije. O razlozima sam već pričao. ZTZ kao naš glavni zrakoplovni servis, nalazi se izvan HRZ-a, što posebno usporava održavanje letjelica. Zbog pet razina koordinacije između korisnika i servisera, letjelice se brže troše nego servisiraju. Pogotovo uz političke direktive sa strane i slanje Kanadera u Makedoniju i Grčku gdje totalno istroše resurse. A kad imaš samo jedan Kanader onda nekakav Slavica mora birat gdje će ga poslat. Gasit nenaseljeni otok ili na požar koji je upravo izbio pored kuća u Vodicama.
Helikopter Mi-8 MTV-1 ima tri spremnika goriva. Lijevi od 1140 litara, desni od 1040 litara i takozvani rashodni iliti potrošni od 445 litara koji je van ove kombinacije jer se nalazi gore kod motora. Glavni spremnici su zaštićeni glavnim nogama podvozja, pa od 7 komada Mi-8 MTV-1 koji su do sad popadali, bilježimo svega dva probijena spremnika.
Prvi je stradao u noći 20/21. srpnja 2004 kad je H-207 pao sa 15 metara visine na lijevu stranu, pri čemu se probija rezervoar koji kompletan helikopter i posadu zalijeva gorivom. Dok su se na lijevom boku rotirali po zemlji, iz desnog motora izbija plameni jezik dug 10-ak metara u vis, a unatoč tome ništa se nije zapalilo.
Drugi spremnik (ovaj put desni) je probušen nedavno u Vukovaru na H-253 (ex. H-214). Koliko je nemoguće da helikopter probuši spremnik, najbolje pokazuje fotografija "starog" H-253 (ex. HB-401), koji je uništen u udesu na Lučkom 18. rujna 1997. Tom prilikom helikopter se sa visine od 30-ak metara i brzinom oko 30-40 km/h zakucao u livadu pod kutem od 30 stupnjeva. Znači zaključimo ovu farsu. Spremnike na helikopteru Mi-8 nije lako probušiti ni kod teških udesa, a kamo li kod običnog terenskog slijetanja.
Post je objavljen 19.09.2007. u 09:43 sati.