Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/sdpsibenik

Marketing

Hrvatska turistička zajebnica

U Slobodnoj Dalmaciji od 16.09.2007. saborski zastupnik HSS-a i predsjednik Saborskog odbora za turizam Ante Markov oštro je napao Hrvatsku turističku zajednicu i njenog predsjednika Niku Bulića. Gospodin Markov je dobro detektirao da je Hrvatska turistička zajednica predstavlja jedan glomazan mehanizam koji u prevelikoj mjeri sam sebi svrha i koji ne reprezentira hrvatski turizam primjereno dinamičnim uvjetima današnjeg turističkog tržišta. Takav birokratski pristup može se uočiti i površnim uvidom u rad njenih pojedinih segmenata…

Tako je, npr. ured TZ-a u Vodicama ovo ljeto više nalikovao matičnom uredu u vrijeme kad su se počele izdavati Domovnice nego turističkom informativnom centru koji bi bio na usluzi gostima koji borave u mjestu: vikendom, a nerijetko i drugim danima, bio je zakrčen redovima iznajmljivača koji bi čekali i preko sat vremena ne bi li prijavili goste. A nekako mi se ne čini da bi to trebala biti funkcija ureda TZ-a u turističkim mjestima…

Ipak, g. Markov u svom istupu ne iznosi smjernice na koji način kvalitetno reformirati Hrvatsku turističku zajednicu. Dapače, jedina konkretna iznesena ideja pokazuje opasno nerazumijevanje potrebe za ravnopravnom tržišnom utakmicom i uloge države u stvaranju ravnopravnih uvjeta na tržištu. Markov ističe prijedlog da se uredima turističke zajednice koji posluju u turističkim mjestima "omogući operativno uključivanje u prijem gostiju" kako bi oni mogli "odigrati ključnu ulogu u boljem punjenu privatnog smještaja čija sezona traje kraće od 35 dana". Apsurdno je da se turističkoj zajednici, koja se financira iz boravišne pristojbe i turističke članarine koje plaćaju i komercijalne putničke agencije, dozvoli da postane izravni tržišni konkurent istim tim agencijama koje je dijelom financiraju. Pored toga, Hrvatska turistička zajednica je svoju infrastrukturu izgradila dobrim dijelom na prihodima koje su putničke agencije morale izdvajati i sada dozvoliti da se ta infrastruktura upotrebi za smanjenje tržišnog udjela putničkih agencija kosi se s temeljnim načelima ravnopravne tržišne utakmice. Hrvatska turistička zajednica, uz to, ne posluje kao organizacija čiji je cilj ostvarivanje profita i opstanak na tržištu te bi bila u apsolutno privilegiranom položaju po pitanju određivanja cijena za svoje usluge posredništva i na takav način ugrozila egzistenciju velikog broja, posebno manjih putničkih agencija.

Takav potez bi, nakon što nismo bili u stanju očuvati domaće turoperatore, bio "posljednji čavao u lijesu" organiziranog posredovanja u privatnom smještaju. A bolju popunjenost privatnog smještaja neće osigurati ni putničke agencije, ni turoperatori, ni "operativno uključivanje turističke zajednice u prijem gostiju" nego restrukturiranje i povećanje kvalitete samog privatnog smještaja. Davno su prošla vremena kada se naš privatni smještaj punio zbog činjenice da smo blizu emitivnim turističkim tržištima i da ljudi dolaze kod nas jer nemaju gdje drugo. Svake godine širom svijeta se napravi na tisuće kvalitetnih turističkih kreveta i odavno je prebačena točka u kojoj je turistička potražnja veća od turističke ponude te se bolja popunjenost može postići samo većom kvalitetom usluge, a taj dio posla su ipak najodgovorniji sami vlasnici privatnog smještaja. Uloga koju bi u toj priči trebala imati reformirana Hrvatska turistička zajednica sigurno nije ona kakvu ima danas, ali niti u tome da sa bavi turoperatorskim ili posredničkim poslom.

Uloga Hrvatske turističke zajednice trebala bi biti dvostruka: u Hrvatskoj je kvalitetan destinacijski management koji stvara pretpostavke za uspješno poslovanje komercijalnih turističkih subjekata, a u svijetu promocija Hrvatske kao turističkog odredišta i pomoć komercijalnim turističkim subjektima u promociji. A ako to ne razumije osoba koja inicira reformu Hrvatske turističke zajednice bojim se da od te reforme nećemo imati mnogo koristi…

Ivan Bašić


Post je objavljen 18.09.2007. u 14:40 sati.