Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/imperialweekly

Marketing

ZMIJE I HRVATI

hrvatskaNapisao: Branko Šerić - Panta
PROGRAM REVITALIZACIJE ZAGORE

Zagora danas

Hrvatski prostor od Obrovca do Ploča i Metkovića, koji uključuje Knin, Vrliku, Sinj, Imotski i Vrgorac obično se shvaća i zove ZAGORA.
Gradovi Zadar, Biograd na moru, Šibenik, Trogir, Split, Omiš, Makarska, te gradovi Metković i Ploče ne spadaju pod pojam Zagore.
Mora se reći da se je Zagora različito shvaćala da se još i danas različito shvaća. U narodu se govori o trogirskoj, drniškoj, sinjskoj, splitskoj i inoj Zagori.
Zagora je u gospodarskom smislu jedan i jedinstven prostor. Jedinstvenost toga prostora čine flora i fauna, vrsta i konfiguracija tla, te kultura, običaji, tradicija i način života stanovnika Zagore. Zagoru treba tretirati kao jedinstven i nedjeljiv prostor, jer je na taj način moguće svladati problem usitnjenih posjeda, partikularizme, rivalstva, emocionalnu zagriženost i sveopću nemoć. Kad se Petrovo polje, Mućko polje, Ogorska visoravan, Vrličko polje, Sinjsko polje, Imotsko polje, Vrgoračko polje i dr. uzmu i promatraju kao jedinstvena cjelina, tada sve postaje podlogom za uspješno, produktivno i tržišno isplativo poslovanje i proizvodnju prestižnih kultura. Obratno, usitnjeni posjedi ne omogućuju razvoj, zbog čega je ZAGORA DANAS U GOSPODARSKOM SMISLU I SA STAJALIŠTA STALNOG ŽIVOTA U PROSTORU SAME ZAGORE - MRTAV PROSTOR.

Što je stvarno Zagora?

Zagora je dragocjen prostor u svakom pogledu. Sadašnje stanje je plod mukotrpne prošlosti, pa i okolnosti što ih je sa sobom donijela komunistička i potrošačka faza života i rada. Zagora je čuvala i čuva narodne tradicije, običaje i nacionalne vrijednosti. Poštapalica prema kojoj su u Zagori mogli opstati ZMIJE I HRVATI čuvala je uspomene naše i lozu našu.
Psihološki je u razdoblju industrijalizacije stvoren osjećaj zaostalosti Zagore, a vrednote njenih ljudi nisu na žalost bile dovoljne za modernizaciju i za život ljudi, zbog čega su opustjela sela u Zagori.
Dragocjenost prostora Zagore je u činjenici, da na tom prostoru mogu biti organizirane djelatnosti na europskoj i svjetskoj razini. Hrvatski brand je maslina, mandarina, višnja Maraska, paški sir, vina svih vrsta, lavanda, pršut i drugo, a u Zagori je sve to moguće proizvesti pod normalnim tržišnim uvjetima.
Premda nam nije potrebna usporedba s drugim krajevima i djelovima svijeta, radi uvjerljivosti dojma treba reći - ZAGORA JE HRVATSKA CALIFORNIA!

Mogućnost razvoja Zagore

Program za Zagoru je vratiti ono što su ljudi Zagore imali i od čega su živjeli stoljećima. Zagora ima i može imati proizvode u poljodjelstvu, voćarstvu, vinogradarstvu, stoćarstvu, povrćarstvu i u drugim kulturama od kojih žitelji Zagore mogu pristojno živjeti. To znači da u Zagori treba proizvoditi ono što može imati komparativne prednosti i što može ostvarivati vrijednost rada i stvaralaštva na nacionalnoj razini.
Pošto je Zagora demografski i gospodarski skoro mrtva, program revitalizacije se ima sastojati i izvoditi iz logike života, slobodnog poduzetništva i prihvaćanja onog što je Zagora već imala. Program ima omogućiti ljudima pristojan život da bi se masovnije vratili u Zagoru.

Tko treba razviti Zagoru?

Posao na revitalizaciji (oživljavanju) Zagore je veliki. U taj posao treba uključiti najprije ljude, koji emotivno i stvarno pripadaju Zagori, a nakon toga u razvoj Zagore treba uključiti državne službe, stručne, znanstvene i javne institucije, mjesne organizacije i udruge, te sve zainteresirane ljude dobre volje i poduzetničkog duha.
Ono što se sada radi pojedinačno i parcijalno i što zbog toga nije racionalno, tj. što ne donosi dovoljnu zaradu, to u novim okolnostima ima poprimiti organizirani oblik uspješnog poduzetništva uz primjenu mjera suvremene agrotehnike. Izbor kulture za proizvodnju mora biti podložan valjanoj i stručnoj procjeni. U posao se mora uvesti znanje temeljeno i na iskustvu za sve što se proizvoditi može.
Treba otvoreno reći: Zagora ima toliko stručnjaka svih vrsta i usmjerenja koji joj emotivno i stvarno pripadaju, da mogu servisirat i državu u cjelini. Zagora dakle, ima znanje i može upotrijebiti znanje za ostvarenje programa oživljavanja.

Dalmatinska Zagora - nepoznata zemlja

4. rujna do 21. listopada 2007. godine

Što znate o Dalmatinskoj Zagori? Osim spoznaje da je riječ o krševitu i škrtu tlu, ona je za vas ipak uglavnom "nepoznata zemlja".
A to je škrto tlo ipak bilo plodonosno. Rodilo je izdašno. Kako? Pokazuje to izložba "DALMATINSKA ZAGORA - NEPOZNATA ZEMLJA", koja se održava u galeriji Klovićevi dvori (Jezuitski trg 4, Zagreb) od 4. rujna do 21. listopada 2007. godine.
Tvrtka Ina (www.ina.hr) je ponosni pokrovitelj izlaganja više od tri tisuće povijesnih, kulturnih i umjetničkih izložaka iz baštine Dalmatinske Zagore.

Post je objavljen 14.09.2007. u 17:09 sati.