Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/anarhijaweekly

Marketing

HRVATSKA BI BEZ TURIZMA EKONOMSKI VEGETIRALA

Gospodarski rast Hrvatske od 6 posto koji se očekuje u ovoj godini, generiran je velikim dijelom potrošnjom (bilo privatnog bilo javnog sektora), dok je ta potrošnja generirana velikim dijelom zaduživanjem (bilo inozemnim bilo na domaćem tržištu). Nominalni gospodarski rast od nekoliko postotaka u proteklih nekoliko godina je činjenica, no kako nam isto tako godinama vlade predočavaju značajan gospodarski rast jedino u sektoru turizma, pitam se često da li bi Hrvatska uopće gospodarski egzistirala kada bi joj amputirali turistički sektor?

Da ne bi bilo zabune; uzlet građevinarstva u Hrvatskoj je proteklih godina također usko vezan uz turizam (gradnja autocesta, apartmanizacija obale, hoteli, ulaganja u infrastrukturu priobalnih turističkih gradova...), a čak bi se i značajan postotak rasta u bankarstvu mogao otpisati bez ljetnog naleta deviza, potrošnje karticama, polaganja zarađenog nakon sezone i slično.
Jedan dio gospodarskog rasta dolazi i iz sive ekonomije, a gdje ćeš ju prvo naći nego tamo gdje ima novca. Od banalnih iznajmljivača na crno, crnih čartera, lokalnih dilera svim i svačim itd. Svi oni žive od turizma, prebacuju sredstva u banke, investicijske fondove, kupuju dionice i nekretnine (pa utječu i na porast cijene istih) i stvaraju iluziju o rastu cjelokupnog gospodarstva. Maknite 7 milijardi eura prihoda od turizma koji će se vjerojatno ostvariti 2007. i naš gospodarski rast je otprilike ravan nuli.
No, kad vidite tko je u vladi zadužen za gospodarstvo, dobro da imamo što jesti. Nevjerojatno je da u (ipak) gomili raznih stručnjaka za gospodarstvo, Ministarstvo gospodarstva vodi Branko Vukelić, čovjek bez ikakvog iskustva u tom sektoru. S druge strane ministar financija Ivan Šuker, prije nego je priskrbio laskavu titulu, bio je na uredskom mjestu u poreznoj upravi koje je daleko od vizionarskih potreba vlade i države kojoj ministruje, a suosjećanja imam jedino za premijera koji uz ovakovu svitu niti svojom odlučnom retorikom ne uspjeva uvjeriti građanstvo u ono što priča i radi.
Zanimljivo je i to što je medijski tretman gospodarskih tema u Hrvatskoj na užasnom nivou. Kritike možete pročitati eventualno u kakvom strukovnom, ekonomskom mjesečniku ili tjedniku ali vrlo rijetko u dnevnim novinama ili na TV-u. Izuzetak je Mesićev govor na otvaranju Velesajma, ali to je također vijest radi toga što je izrečeno stiglo od strane predsjednika, dok je sadržaj postrani i promatra se u političkom kontekstu.
I na kraju, turizam je vrlo osjetljiva gospodarska grana, teroristički napad kao dobrodošlica ulasku u NATO savez, cvjetanje mora, malo jača sezona požara ili nešto slično i turistička sezona može propasti – pogledajte npr. opožarenu Grčku ove godine.


Post je objavljen 12.09.2007. u 16:33 sati.