Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/alkion

Marketing

Malo Malte




Interesantan otok - doživljaj kada ga gledamo i s mora, ali i šetnjom njime.

Neću zamarati podatcima koji se mogu pronaći u svakom zemljopisnom atlasu. Na Maltu se može doći na dva načina: zrakoplovom ili morem. Ako se dolazi morem, kako sam i ja došao, obavezno je javljanje državnim vlastima i čekanje odobrenja za ulazak. Malo je kome poznato da na Maltu mogu pristati brodovi svih vrsta, namjene i veličina, uključujući i vojne borbene brodove. Samo je jedan uvjet koji se mora ispuniti: iskrcati se može isključivo u civilnom odijelu. Ni jedna uniforma, osim uniforme njihove policije, nije dozvoljena. Mislim da su to ostaci straha iz drugog svjetskog rata kada su preko Malte prolazile mnogobrojne vojske. Dolazak s mora će svakako biti primijećen jer usred Valete (glavni grad i ogromna luka) neprestano se vrti radar i osmatra more. Posljedice rata su vidljive i po mnogobrojnim utvrdama i u svim naseljima i širom obale.

Malta je dugi niz godina bila pod vlašću Velike Britanije pa je i to ostavilo traga. Utjecaj je vidljiv prvenstveno u cestovnom prometu koji se odvija lijevom stranom i naravno u činjenici da svi Maltežani govore dobro engleski jezik. Inače, Malta ima svoj jezik** koji je vrlo čudna mješavina arapskog, grčkog, talijanskog i engleskog . Vjerojatno je to tako jer su mnogobrojne i vojske i narodi ostavljali svoj trag. Odmah vam upada u uho tvrdi i grleni glas H, a sam jezik zvukom jako podsjeća na albanski. Meni se čini da ga je tako najlakše objasniti. Naravno, svi Maltežani govore engleski, a velika većina i talijanski.

Prilikom šetnje Valetom odmah upadaju u oči lijepe ulice s bogatim izlozima i vrlo interesantni balkoni. Većinom su obojeni u zelenu ili neku drugu jarku boju i svi su zatvoreni prozorima. Ulice su tipične za primorske gradove - uske i maksimalno iskorištenog prostora.

Stiče se dojam da je cijela Malta jedan grad s velikim predgrađima. Naravno sve je građeno od kamena sa samog otoka i kažu da se po tvrdoći kamena točno zna kakvo je vrijeme bilo u toku građenja i vađenja kamena. Tragovi vađenja kamena vidljivi su posvuda. Tijekom povijesti cijela brda nestala su kao kamenolomi. Jasno je vidljiva razlika u građenju. Noviji dijelovi su vrlo pravilnog i modernističkog stila i bez mnogo mašte dok su stari dijelovi u raznim stilovima i prelijepih izvedbi. I danas se jako mnogo gradi. Valjda je i to jedan od razloga što posvuda ima nevjerojatno mnogo prašine. Prašina je neizbježna i po autima i po brodovima i svuda oko vas. Vode ima dovoljno, a dobivaju je izvlačenjem iz zemlje, od kišnice, desalinizacijom i u najvećem dijelu uvozom iz Italije.

Iako su u EU, još uvijek je u upotrebi malteška lira (omjer je otprilike 0,42 MTL – 1 Euro). Naravno da sve možete plaćati i eurima. Cijene su prihvatljive, skoro kao kod nas.

Ukoliko dolazite na Maltu vidjeti ljepotu arhitekture, povijest, vjeru i upoznati ljude - isplati se, ali oboružajte se vremenom, barem petnaestak dana. Što je sve moguće vidjeti i o nekim mogućnostima odmora - više u narednom postu. Do tada pozdrav svima koji dolaze na ove stranice. Naravno fotke dolaze tek nakon mog povratka, a ima ih, vjerujte mi.

Poseban pozdrav ??? naravno, uz molbu lektoriranja i uređivanja teksta. ( ??? su konačno našli vremena i malko sredili tekst. Ispričavaju se zbog kašnjenja.)

** malteški jezik spada u skupinu semitskih jezika sa snažnim utjecajem arapskog, a u gramatici i leksiku vidljivi su i elementi romanskih jezika; jako podsjeća na jezik Sicilije (op. ??? )


Post je objavljen 30.08.2007. u 18:40 sati.