Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/frogbros

Marketing

Redatelji straha #1: John Carpenter

JOHN CARPENTER

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

PRAVO IME: John Howard Carpenter
ROĐEN: 26. siječnja, 1948 godine
MJESTO: Carthage, New York, USA
NADIMAK: JC
NAGRADE:
osvojene - Oskar 71' u kategoriji kratkometražnog filma (za scenarij "The Resurrection of Bronco Billy"), Golden Scroll 76' (za specijalne efekte u "Dark Star"), New Generation Award 79' (nagrada kritike), Avoriaz nagrada kritike 88' (za "Prince of Darkness), ACE nagrada 91' (za scenarij TV western filma "El Diablo"), Fantasporto nagrada kritike 95' (za "In the Mouth of Madness"), nagrada Saturn 99' (za muziku u "Vampires")
nominacije - Nebula Award 76' (za scenarij "Dark Star"), Edgar nagrada (za najbolju TV film " Someone's Watching Me!"), za nagradu Saturn: 82' (kao najbolji redatelj za "Escape from New York"), 87' (za najbolju muziku u "Big Trouble in Little China"), 88' (za najbolju muziku u "Prince of Darkness"), 90' (za najbolju muziku u "They Live"), 99' (za najbolju muziku u "Vampires"), Avoriaz glavnu nagradu 84' (za "Christine"), Fantasporto nagrada za najbolji film: 89' (They Live), 93' (Memoirs of an Invisible Man) 94' (Body Bags), 95' (In the Mouth of Madness), Bram Stoker Award 99' (za najbolji soundtrack "Vampires"), Sitges nagrada 91' (za najbolji film "Ghosts of Mars")
PRVI HIT: "Halloween" (1978)
KUĆNI GLUMAC: Kurt Russell, Sam Neill, Tom Atkins
KUĆNA GLUMICA: Jamie Lee Curtis i Adrienne Barbeau

Početak:
"- Svoje mlade dane proveo je u Bowling Greenu, Kentucky (gdje se njegova obitelj preselila 1953 godine),a već sa 8 godina bio očaran western filmovima Johna Forda i Howarda Hawksa i SF klasicima poput "Forbidden Planet", "The Thing from Another World" i "Creature From The Black Lagoon".
Evo što on sam kaže o tim svojim prvim dodirma sa žanrom SF-a i Horora:

"- Moju mladost ispunio je pulp filmova "Not of This Earth", "It Conquered the World" i "Enemy From Space". Bilo mi je osam godina kad sam vidio "Zabranjeni Planet", i još se od toga nisam oporavio. Mlade oči koje su gledale nevidljivo stvorenje ida kako ostavlja otiske stopala u punom svjetlu lasera nisu mogle više biti iste."

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket ovo je dječak koji će kasnije snimiti "Stvora"

Sa ovim gore izrečenim sam je otkrio odakle mu tolika darovitost za sve filmove koje je snimio (u svakom filmu koji je on snimio vidi se dašak starih westerna poput "Vampira" ili utjecaj filmova koja je većina njih izašla iz kućne radinosti velikoga Rogera Cormana). Kao tinejđer pohađa Western Kentucky University (gdje mu je otac Howard bio profesor glazbenog...valjda mu od njega potječe takva darovitost za glazbu), ali se 1968 godine prebacuje na University of Southern California's School of Cinematic Arts. Tu uči zanat i upija znanje u svim filmskim vještinama, te uz put snima kratke SF filmove na 8mm kameri (naslove poput: "Gorgon the Space Monster", "Sorceror From Outer Space" i sl.)"

"- Kao klinac znao sam da je mnogo filmova koje sam gledao zapravo ogavno, ali nisam mario. Ipak sam ih volio." -John Carpenter

Karijera započinje (70-te):
"- Do 1969 godine postaje meštar za sve (montažer, skladatelj, redatelj, pomoćnik redatelja, scenarist, koscenarist) što se ispoljuje na najbolji mogući način za njega jer baš te godine dobija Oskara za najbolji kratki film ("The Resurection of Bronco Billy") kao scenarist. Baš u to vrijeme se upoznaje sa još jednim talentiranim momkom (koji je želio postati meštrom FX efekata) po imenu Dan O'Bannon i sa njim je započeo plodnu suradnju (čitaj: diplomski rad).
I za samo 60 000$ snimaju 74' godine "Dark Star" tatu svih niskobuđetnih, trasherskih i gražno/amatersko/studenskih filmova (S.Raimijevog ili P. Jacksonovog prvjenca navedimo kao primjer). Carpenter je tim filmom uhvatio sav onaj duh filmova Rogera Cormana (jeftini efekti, vanzemaljac napravljen od gumene lopte što se u svakom kadru vidi), te od samoga filma napravio filozofiju (bomba koja zbog greške u sistemu kompjutera dobiva vlastitu svijest i sa posadom se da u ontološke razgovore), ali isto tako odličnu SF parodiju koju bih pomalo usporedio sa "2001: Odisjeom u svemiru" , iako je parabola između ta dva filma različita.

Također Carpenter se uhvatio svega što film zahtjeva: montažu, produkciju, scenografiju, te je uz to napravio svoj prvi sundtrack. Sam O' Bannon je napravio specijalne efekte (što neće promaknuti oku Georgea Lucasa, koji ga ubrzo zove da bude jedan od izvođača efekata na njegovim "Star Wars: New Hope"), a kasnije postaje poznat po svojim odličnim scenarističkim dostignučima ("Alien" u kojem će mnogo motiva preuzeti baš iz Tamne Zvijezde, "Plavi Grom", "Total Recall"), ali i redateljskim prvjencem (strong>"Return of the Living Dead" iz 85'). Što se tiče Carpentera Hollywood je u njemu vidio novu veliku nadu (recimo svojevrsnog Spilberga tj. redatelja za mase). Sljedeći film koji snima jeste "Assault on Precinct 13" (1976) i to sa buđetom ispod 100 000$, gomilom slabo poznatih glumaca. Sam film je posudio ideju iz Hawksovog "Rio Brava" (ako pogledate odjavnu špicu vidjet ćete da je montažu radio John T. Chance što je jedan od Carpenterovih pseudonima...ali isto tako se zove lik u Rio Bravu, kojeg glumi J. Wayne).

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket na snimanju Noći Vještica

U Europi je film prihvaćen kao režijsko remek djelo bez obzira što je film imao par uznemirujućih i vrlo depresivnih scena (ubojstvo djevojčice). Također su svi cijenili odličan soundtrack (uz "Vampire" meni najdraži). John nije mirovao nego je uspio Hollywoodu uvaliti i svoja dva scenarija "The Eyes Of Laura Mars" (1978) u kojem je gl. ulogu igrala Faye Dunaway i "Zuma Beach" (1978) gdje je jednu od uloga igrao Michael Biehn (Terminator, Aliens...kućni glumac Jamesa Camerona).

Tad dolazi velika 1978 za sve ljubitelje JC-a i slashera, jer snima "Halloween" jedan od najboljih horora ikad snimljenih. Nema onoga koji nije barem jednom čuo onu jezovitu i glavnu temu iz filma (neka vam na klaviru ili sintesajzeru netko od glazbeno izučenih osoba pokaže tonove e, a i f i to vam je sva mudrost), kojoj je jedini konkurent John Williamsova tema iz "Jaws". Sam sadržaj filma je klišej nad klišejima i baš se pitam da je netko drugi uzeo ovaj projekt pod svoju ruku bi li film bio ono što danas jeste. Što se tiče filma on je sam jednostavan, mračan i prikazuje ono najbolje kod horor filmova strah od onoga u mraku, od onoga što ne vidimo a znamo da je unutra i čeka. Zamaskiranog ubojicu Michaela Myersa je pretvorio u najveću ikonu horor žanra, a Jamie Lee Curtis zacementirao kao glavnu i No.1 kraljicu vriska svih vremena (uz to što joj je taj film bio dobra odskočna daska u karijeri). Ne treba reći da je "Noć Vještica" bio veliki hit koji je donio mnogo love (325 000$ buđeta, a zarada 65 milijuna $).

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket Kurt Russell, Debra Hill i JC

Mojih top 5 najboljih filmova:
1) The Thing (1982) - imbd ocjena 8.1/10 (36,826 glasova)
2) Halloween (1978) - imbd ocjena 7.9/10 (32,717 glasova)
3) They Live (1988) - imbd ocjena 6.7/10 (9,672 glasova)
4) The Fog (1980) - imbd ocjena 6.8/10 (9,659 glasova)
5) Assault on Precinct 13 (1976) - imbd ocjena 7.3/10 (7,628 glasova)

"Someone's Watching Me!" (1978) mu je prvi TV projekt. Upoznaje A. Barbeau.
79' snima odličan TV film o Elvisu Presleyu u kojem započinje svoju dugu suradnju sa svojim omiljenim glumcem Kurtom Russellom (najbolji Elvis uz Bruce Capbella naravno) sa kojim snima 5 odličnih filmova (a na putu je izgleda kako se šuška i 6 film, treći "Bijeg..." u bliskoj budućnosti). Uz to se ženi sa Adrienne Barbeau (prvi sječnja iste godine) koja i glumi u dva Carpenterova filma ("Magla" i "Bijeg iz New Yorka") i sa kojom 7.7. 84' dobija sina Codyja (razvode se 84').

80-te godine Johna Carpentera:

80' - koliko je dobar redatelj kojem treba vrlo malo da prikaže jezu i napetost prikazuje "Maglom", gdje odlična montaža, rezovi i naravno sound daje filmu vrlo jezovit i nadrealan ugođaj iako je opet film sa steretipnom pričom o grupi prokletih nemrtvih mornara koji se nakon 100 godina vraćaju po osvetu malom ribarskom gradiću obavijenom maglom (film koštao 1 milijun $, a zaradio 21...pa niti ne treba spominjati da je film bio još jedan hit).

81' - snima "Escape from New York" gdje potvrđuje da je Kurt Russell njemu ono što je Johnu Fordu bio John Wayne. Toliko lijepi kadrovi prljavog, zapuštenog i ruševnog New Yorka i mračni kadrovi dugo nisu viđeni na filmu i to je jedna od stvari koje sam volio u tom filmu, a druga je Snake Plissken jedan od najvećih akcijskih likova u povijesti kinematografije (uz bok Prljavom Harryu).
Spomenimo da je Carpenter okupio fenomenalnu glumačku postavu odličnih karakternih glumaca (većina njih na zalasku svojih velikih karijera).

"- Ne poričem da komercijalni uspijeh meni mnogo znači, najbolji osvrti koje dobiješ su na blagajni."
- JC -

82' - vraća se prvotnim korjenima i snima "The Thing", koji nije remake Hawksovog filma iz 51', ali je zasigurno velika posveta tom crno bijelom klasiku. Tu Carpenter daje najbolje od sebe i snima svoj najbolji film...zanemarimo fenomenalne efekte, već se zagledajmo dublje i vidjet ćemo koliko je film jak u svim svojim segmentima, a ponajviše u svom mračnom, hladnom, klaustrofobičnom prikazu ljudske paranoje i što je najvažnije film je pesimističan do kraja i vjeran je predlošku kratake priče Johna W. Capbella "Tko ide tamo?". Kritika je film sasjekla i film je bio propao na box-officeu (prokleti E.T) a sve zbog toga što se publici više sviđao topli Spilbergov film, koji je izašao iste godine. Nemojmo zaboraviti odličan score Ennia Morriconea (začudo JC nije radio soundtrack za ovaj film).

projekti se i dalje redaju:
83' "Christine" - o demonskom 1958 Plymouth Furyju prema knjizi S. Kinga, odlično ali veliki deja vu "The Car" (1977) mu daje malo gorak okus, ali ipak odličan film.
84' "Starman" - odličan SF ljubić kojeg ljudi nisu isto tako prihvatili/privolili (čitaj shvatili).

86' snima za svoj gušt fantazi/kung fu zajebanciju vrlo trash izgleda "Big Trouble in Little China" (1986) koju sam siguran sam svi voljeli (a gledaj tko sve glumi od onih likova koje stalno možete vidjeti u hrpi drugih akcijskih filmova tj. poznate im lica ali im ne znate ime: Gerald Okamura, Al Leong, James Hong); film kakav bih i ja volio snimiti da mi se da prilika.
"Prince of Darkness" (1987) - imam dojam da se Carpenter malo izgubio u ovom filmu, no sve u svemu lijepa je to metafizička rasprava o čistom zlu (pa neka je to staklenka zelene sline).
"They Live" (1988) je progovorio na onaj isti način kao i Romerovo djelo o zombijima iz 68' uz veliku količninu paranoje (poput "Invasion of Body Snatchers" iz 56'), a film se može gledati kao Reganovska histerija u vrijeme antikomunističke histerije, ali još više kao upozorenje na današnje stanje u Americi.

Sumorne 90-te, Carpenter upada u trash kategoriju:
potom Carpenter malo gubi bitku sa američkom produkcijom i gledateljima koji ga ne shvaćaju, jer
"Memoirs of an Invisible Man" (1992) - biva big budget podbačaj iako se mogao podičiti uz tada revolucionarne i zadivljujuće specijalne efekte.
"Body Bags" (1993) - najslabiji film, pa iako je za televiziju
"Village of the Damned" (1995) - nitko nije niti zamjenio (a kako i bi kad je film imao loš tajming zbog bombi u Oklahomi gdj je mnogo djece poginulo), iako je film vrlo solidan remake britanskog originala iz 60', ja sam ću ga pamtiti po odličnoj glumi Christophera Reevea (koji je i tu dokazao da je odličan karakterni glumac, a ne samo filmski čovjek od čelika).
"In the Mouth of Madness" (1995) - napokon JC kojeg znamo, odlična režija, jezoviti kadrovi, odličan gl. glumac Sam Neill (sa kojim Carpenter obožava raditi) i što je najbolje film hvata ono najbolje iz Lovecraftovih djela (što se vidi najviše u zadnjih pola sata filma).
"Escape from L.A." (1996) - još jedno slabo djelo uz jedinu iznimku povratak Snakea (standardno odličan Kurt Russell).
"Vampires" (1998) - opet JC u svom najboljem ruhu daje nam opet jednog od nezaboravnih likova horor žanrova Jacka Crowa (odlični James Woods), odličan soundtrack (ekvilalentan onome u "From Dusk Till Dawn"), uvodnih 10 minuta filma su među najboljih 5 koje sam ikada vidio (mračno napeto i vrlo andrenalinski), vampirski film sa okusom vesterna.

2000....do danas:
Ghosts of Mars (2001) - unatoč odličnoj glumačkoj ekipi (Joanna Cassidy pogotovo) i ugođaju, te standradno dobrom soundtracku...film je najslabiji od sviju koje je do sada JC snimio.
Danas se odmara i snima samo za TV (2 epizode za serijal "Masters of Horror"), te radi na scenarijima i ponekad na glazbi za druge filmove (npr. radio score "Crazies Come Out" za "Grindhouse" (2007)).

"- Francuzi me zovu auteurom, Nijemci sineastom, Englezi redateljem horora, a Amerikanci propalicom." - Carpenter o sebi kao o redatelju -

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket na setu Vampira s T. I. Griffithom

Malo zanimljivosti o meštru horora:
- od 1990 godine oženjen Sandy King (imaju dva sina blizanca), koja mu je producirala filmove od "Oni Žive" 87'; trenutno žive u Massapequa, NY (gradić Nassau County na Long Islandu)
- pseudonimi kojima se znao korisiti su: Frank Armitage, James T. Chance, John T. Chance, Rip Haight i Martin Quatermass
- mnogi likovi u njegovim filmovima su dobijali imena po njegovim stvarnim prijateljima Nick Castle, Elizabeth Solley, Sandy Fadel, Dan O'Bannon, Tommy Wallace, a lokacije u filmovima su uzete sa stvarnih lokacija pokraj njegova Bowling Greena, Kentucky
- radio glazbu za video igru Sentinel Returns i veliki je fan košarke bez koje ne može (kao i bez doručka); visok je 1.83 cm
- utjecao na redatelje: Robert Rodriguez, Paul W.S. Anderson, Guillermo Del Toro, Paul Thomas Anderson i Quentin Tarantino
- najveći utjecaj na njega kao režisera imali su: Howard Hawks, Alfred Hitchcock, Nigel Kneale
- samo na svoja 4 filma nije radio sountrack: The Thing, Starman, Escape From L.A., i Memoirs of an Invisible Man; u svojim filmovima koristi piano i atmosferičnu glazbu
- veliki je obožavatelj widescreena i zato su mu svi filmovi u formatu 2.35:1 (Panavision)
- svi filmovi (osim Memoirs of an Invisible Man) imaju John Carpenter's prije naslova
- u filmovima se trudi da mu je prazan prostor pun i pun prostor prazan, a svi negativni likovi u filmovima su bez imalo osjećaja i emocija;
- Tramer i Baxter su imena koja se često ponavljaju u njegovim filmovima, dok su mu glavni likovi uvijek antijunaci
- ima dozvolu za upravljanje helikoptera što koristi u svojim filmovima obilno i kad može (npr. Memoirs of an Invisible Man)
- The Beach Boys su mu omiljeni band, a također je veliki fan filmova Sergija Leonea
- veliki je obožavatelj filmova o profesoru Martinu Quartermassu, Elvisa i starih Cadillaca
- kao Rip Haight pojavio se u: The Fog (1980), Starman (1984), Body Bags (1993) (TV) i Village of the Damned (1995)
- Debra Hill surađuje sa njim kao producentica od "Halloween" i čak su neko vrijeme bili u romantičnoj vezi

Zaključak:
John Carpenter ostaje moj najbolji horor redatelj koji shvaća što znači pravi horor (ne prikazivanje dekapitacije ruku, nogu i ostalih djelova tijela...nego prikazivanje atmosfere i jeze). Iako je snimio samo 23 filma niti jedan nije tako loš da mogu reći da mu je smeće (iako u 3-4 je izgubio onu svoju nit, nikad je nije izgubio potpuno). Zašto mi je JC tako prirastao srcu da ga toliko hvalim...pa možda zato jer je ostao vjeran pravom prikazu horor filma i time što jedino on daje u svojim filmovima onaj štih kakav su imali SF filmovi 50-tih i 60-tih. Zato jer vjerujem da je on svestrani redatelj koji može snimiti bilo koji žanr na svoj poseban način, a da bude rado gledan. Zato jer se još nikad do kraja nije pokorio prljavom Hollywoodu i predvidljivim zahtijevima američke publike. Zato jer mu je važniji psihološki efekt u filmu više od toga koji mu glumac glumi u filmu.
Zato jer sam uz njega odrastao kao mali i jer on kad nas nikada nije niti neće izgubiti svoj redateljski ugled...i što je nabolje on je redatelj koji najbolje funkcionira na onim malim naizlgled beznačajnim filmovima vrlo malog buđeta....

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket "Oni Žive" film za današnje doba...!!!

"- Ne znam pisati ni čitati note. Komponiram tako da montirani film prebacim na video i sinhroniziram ga sa 24-kanalnom miksetom koju imam u studiju. popušim joint i počnem se igrati sa sintesajezerom. Ono što čujete je čista improvizacija. pojma nemam otkud te zamisli dolaze"
- o glazbi koju radi za svoje filmove -

Post je objavljen 01.08.2007. u 00:01 sati.