Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/hanzo

Marketing

Bushido

Bushido ("Put ratnika"), je japanski kodeks ponašanja i način života. Moglo bi se reći da je u nekim crtama sličan zapadnjačkom poimanju viteštva. Bushido se razvijao od 11 - 14 st. uz tekstove različitih autora. U skladu sa japanskim riječnikom Shogakukan Kokugo Daijiten, bushido se definira kao jedinstvena filozofija (ronri) koja se širila među pripadnicima retničke klase Muromachi perioda.
Glavne dogme bushida datiraju iz ranog 12. st. što jasno prikazuju najraniji prijevodi literatura japanskih ratničkih kuća. Za vrijeme Tokugawa šogunata bushido je inkorporiran i u japanske feudalne zakone.
Inazo Nitobe, u svojoj knjizi: "Bushido: Duša Japana", opisuje bushido na svoj način: "...Bushido je dakle, kodeks moralnih principa koje su samoraji trebali, ili im je bilo naređeno da proučavaju... Češće je to neizrečeni i nepisani kodeks... Bushido je životni rast dekada i stoljeća vojničkih karijera."

POVIJESNI RAZVOJ

RANA POVIJEST

Postoje dokazi o postojanju Bushida u vrlo ranim povijesnim periodima, što potvrđuju zapisi u literaturi koja datira čak iz 712. g. P.N.E. Kojiki je najstarija postojeća japanska knjiga. Napisana prije nove ere, sadrži ulomke o Yamato Takeru-u, sinu cara Keika. U ulomcima se pruža uvod u već tada važne osnovne principe bushida, osobne vrijednosti pa čak i štovanje "kulta" mača od strane japanskih ratnika toga doba. Yamato Takeru se može ugrubo može smatrati ranim idealom za nadolazeće naraštaje japanskih samuraja. On je iskren i častan, a neprijatelje svoga oca siječe "kao lubenice", nepokolebljiv, ali ne i bezosjećajan, što se može vidjeti iz njegovog naricanja za izgubljenim ženama i domovinom, te u njegovoj želji da se bori protiv neprijatelja sam. Što je najvažnije, Kojiki prikazuje rane crte razvijene japanske civilizacije i prije upoznavanja Japana sa kineskim filozofijama i dobrima.
Rani koncepti "idealnog ratnika" se isto tako mogu pronaći i u djelo Shoku Nihongi, koji opisuje ranu povijest Japana. Djelo je napisao 797.g. Dio knjge koji govori o 723.g. po prvi puta spominje pojam bushi kao oznaku za ideal ratnika - pjesnika. Bushi je postao sastavni dio japanskog vokabulara sa upoznavanjem kineske literature, te je pridodan autohtonim riječima, tsuwamono i mononofu.
Konin Wakashu (rano 10.st.), je prva carska antologija pjesama, u kojoj se po prvi put nalazi nagovještaj pojma saburau (čekati, ili pratiti osobu u gornjem domu društvene ljestvice). U japansom jeziku izgovor se promijenio te je zvučap saburai. Do kraja 12.st., pojam samuraj je gotovo potpuno postao sinonim za bushi-e, a pojam se odnosio pripadnike srednje i visoke ratničke klase.

RAZDOBLJE OD 13. DO 16. STOLJEĆA

U bushido literaturi tog perioda postoji izobilje referenci na ideale bushida. Heike Monogatari, djelo napisano 1371.g. bilježi borbu između Minamoto i Taira klanova u težnji za kontroliranjem Japana. Konflikt je poznat kao Gempejski rat. Kroz djelo se cijelo vrijeme provlače ideali kultiviranih ratnika. Ti su ratnici služili kao model educiranim ratnicima kasnijijh generacija. No ti ideali nisu smatrani kao nedostižni, već su za njima uporno tragali pripadnici gornjih ratničkih klasa, te su preporučavani kao kodeks primjeren japanskim ratnicima.
Postoji još mnogo primjera evolucije Bushido literature od 13. do 16.st.:
- "Poruka Gospodara Gokurakuji-a"
- "Chikubasho"
- Zapisi Imagawe Ryoshun-a
- Zapisi upravitelja Echizena, Asakura Toshikage
- Zapisi samurajskog generala Hojo Nagauji-a
- Zapisi Takede Shingena
- Upute Kato Kiyomase

Ovaj period ranog razvoja bushida, kao što je prikazan u raznim zapisima i kodeksima kuća, uključuje koncepte potpune lojalnosti gospodarima, poštovanja i naklonosti caru. Indicira se i potreba za samilost prema pripadnicima nižeg statusa, kao i potreba prezervacije njihovog imena. Rani bushido nalaže provođenje smirenosti, poštenja, pravde i pristojnosti. Isto tako se prikazuje i uska povezanost između učenja i ratničkog puta, koji postaju neodvojivi. Pronalazak prave smrti u borbi, za dobro svog gospodara, je isto tako jedna od naglašenijih ideja u ta rana vremena.

PERIOD OD 17. DO 19. STOLJEĆA

Premda je Japan živio u miri za vrijeme Sakoku ("zatvorena zemlja") perioda, smaurajska klasa je i dalje igrala centralnu ulogu u vođenju zemlje. Smatra se kako je ovaj period relativnog mira doveo do pročišćavanja i formaliziranja bushida. Period se naziva Edo period. To je vriejme apsolutne dominacije Tokugawa klana. Litaratura važna za shvaćanje bushida tog vremena:
- Posljednja izjava Torii Mototade
- Kuroda Nagamasa
- Nabeshima Naoshige
- Go Rin No Sho (Knjiga pet prstenova, Miyamoto Musashi)
- Bu(shi)do Shoshinshu (Bushido za početnike)


DOGME

Bushido je proširio i formalizirao ranije samurajske kodekse uz naglasak na štedljivost, odanost, poznavanje borilačkih vještina te čast u smrti. Pod takvim idealima, ukoliko bi samuraj izgubio čast, mogao ju je povratiti ritualnim samoubojstvom pod nazivom seppuku (zapadnjacima poznatiji i kao hara - kiri). Premda se u Japanu govori seppuku, hara - kiri u principu označava istu radnju. Hara je po japanskom učenju centar tjelesne i energetske ravnoteže. Točka se nalazi ispod pupka. Kiri je japanska riječ za siječenje. Poveznica je jasna...
U dijelu svoje knjige "Samuraj: Svijet Ratnika", povjesničar Stephen Turnbull seppuku feudalnog Japana opisuje ovako:
"Seppuku je točniji izraz za akt samoubojstva izvedenog rezanjem abdomena. seppuku je zapadnjacima poznatiji kao hara - kiri, a sam koncept je Europljanima toliko stran da je to jedan od nekoliko pojmova koji su ušli u njihov vokabular bez potrebe za prevođenjem. Seppuku se uglavnom izvodio bodežom. Priprema i ritual su se mogli izvesti u privatnosti vlastitog doma, ili na brzinu u tihom zakutku bojišnice dok su suborci držali protivnike na distanci. U svijetu ratnika, sepuku je djelo hrabrosti za koijm su posezali poraženi, osramoćeni ili smrtno ranjeni ratnici. Djelo je značilo da ratnik može okončati svoj život uz brisanje prijestupa a reputacija ne samo da je netaknuta, već i povećana. Rezanje abdomena otpuštalo je samurajski duh na najdramatičniji način, ali to je izuzetno bolna i neugodna smrt. Samuraj koji je izvodio ritual na sebi, zatražio suborca da mu odreže glavu u trenucima agonije.
Bushido je naširoko prakticiran, te je iznenađujuća uniformnost kodeksa kroz naredna stoljeća.
Samuraji su predstavlji od 7 - 10% ukupne populacije Japana, te je po prvom popisu iz Meiji perioda bilo 1 282 000 pripadnika visoke samurajske klase, koji su smjeli jahati i konje; 492 000 pripadnika niže samurajske klase, koji su smjeli nositi dva mača ali ne i jahati konje. U to vrijeme Japan je imao oko 25 000 000 stanovnika.
Međutim, seppuku nije jedina značajka filozofije bushida. Isto tako je bilo bitno odgajati djecu, brinuti se za vlastiti izgled, a ponajviše, konstantno biti spreman na smrt. Moglo bi se reći da je smrt sami centar filozofije bushida, kao i konačni cilj - umrijet dobrom smrću sa netaknutom časti.


7 VRLINA BUSHIDA

opis slike

* Gi – Poštenje, ispravnost
* Yu – Hrabrost
* Jin – Dobročinstvo
* Rei – Poštovanje
* Makoto ili á - Shin– Čestitost
* Meiyo – Čast, slava
* Chugi – Odanost

Ponekad se ovim vrlinama pridodaju i ove:

* ] - KM - Dječje poštovanje (prema roditeljima i precima)
* z - Chi - Mudrost
* Ś - Tei - Briga za starce


MODERNI BUSHIDO

Neki ljudi u Japanu, pa čak i u drugim zemljama, slijede iste ove vrline. Ideja je nastala iz tumačenja da japanski muškarac treba biti sposoban adaptirati se na uvjerenja i filozofije modernog svijeta.
Jedno od tumačenja:
"Ratnik štiti i brani jer shvaća važnost drugih. Zna da su esencijalni za društvo te u svojoj službi to prepoznaje i cijeni... Uzmi nekoliko dodatnih trenutaka na tamnim mjestima parkirališta kako bi bio siguran da je žena ušla u svoj auto sigurno prije nego je otišla od tebe. Dnevno izvršavanje ovakvih aktivnosti je jednako važno za trening kao i vrijeme provedeno u dojo-u... U suočavanju sa ženom ili djetetom u situaciji akda su ranjivi, postoje dvije grupe muškaraca: oni koji će ponuditi pojačanje i po moć, i oni koji će moiti nad njima. U modernom društvu, postoji još jedna vrsta ljudi, a ta će potpuno ignorirati njihovo stanje!


GLAVNE FIGURE KOJE ASOCIRAJU NA BUSHIDO

* Miyamoto Musashi
* Morihei Ueshiba
* Yamaga Soko
* Yamamoto Tsunemoto
* Kato Kiyomasa
* Torii Mototada


Post je objavljen 19.07.2007. u 11:32 sati.