"Znanje koje imamo je samo mrvica onoga što nemamo".
U najdragocjenije poruke koje nam je ostavila stara Grčka svakako spadaju i Platonova djela.
Ovaj veliki filozof,predmet vječne rasprave među različitim strujama mišljenja, u svakom vremenu ostaje aktualan jer govori o onom što nadilazi ograničenja određenih povijesnih trenutaka : o sadržaju ljudskog života, o onome što se čovjeku događa iznutra, a nužno daje smjer i karakteristike životu koga živi izvana.
U VII knjizi Države, u dijalogu između Sokrata i Glaukona, Platon kroz usta svog učitelja Sokrata sintetizira mnoga od svojih učenja u arhetipskoj priči o pećini :
- Iza toga,dakle – rekoh – usporedi našu narav prema tome je li ili nije obrazovana sa sljedećim stanjem.
Predoći, naime, sebi da ljudi žive u podzemnoj špilji, koja ima dug ulaz, otvoren prema svijetlu; da su ljudi u njoj odmalena s okovima na nogama i vratu, tako da ostaju na istom mjestu i da gledaju samo preda se, te glavu radi okova ne mogu naokolo okretati, a svjetlo im ognja gori odozgo i izdaleka njima zaleđima; među ognjem i sužnjevima zamisli put gore, a uza nj zid, kao što čarobnjaci stoje pred gledateljima iza ograde.preko koje pokazuju svoje sljeparije.
- Predočujem si.
- Predoči si, dakle, uz taj zid ljude koji nose svakakve sprave što iznad zida izviruju, kipove, druge životinje kamene, drvene i svakojako izrađene; i kako je prirodno da jedni nositelji govore,a drugi da šute.
- Čudnu sliku veliš i čudne sužnjeve.
- Nalik na nas! Jer misliš li najprije da bi sužnji od sebe samih i jedan od drugoga što
drugo vidjeli osim sjena što bi od ognja padale na stijenu pećine pred njima ?
- Ta kako, ako bi prisiljeni bili cijeli život držati glavu nepomično ?
- A što bi vidjeli od predmeta koji bi se mimo nosili ?
Zar ne bi isto ?
- Dašto.
- Ako bi se, dakle, mogli među sobom razgovarati, misliš da sjene koje bi vidjeli ne bi običavali zvati jednako kao i prave predmete ?
- Bez sumnje.
- Što dalje, ako bi u tamnici od suprotne strane odjekivalo, kad bi koji od prolaznika progovorio, misliš, da bi oni držali da netko drugi govori, a ne sjena koja bi mimo prolazila ?
- Zeusa mi, ne mislim.
- Sasvim bi, dakle, takvi ljudi držali da ništa drugo nije istina nego sjene predmeta?
- Veoma nužno. 
Post je objavljen 09.07.2007. u 02:18 sati.