Postoje instrumenti i instrumenti. Između ovih drugih je gong, instrument koji može proizvesti sve zvukove unutar čujnog registra. Najstariji gongovi stari su preko 5000 godina i došli su iz Male Azije. Na istoku se ovaj instrument koristio u različitim religioznim kontekstima, npr. u yoga meditaciji. Unatoč tome, zapad je s njim upoznat samo preko njegovih gromoglasnih, štoviše rijetko čujnih zvukova u simfonijskim orkestrima. Poznajem samo jednog zapadnjaka koji je posvetio svoj život ovom začudnom instrumentu. On je američki skladatelj i iscjelitelj zvukom Don Corneaux, čovjek koji čak može osmisliti gong ples.
Svjestan sam gong umjetnosti Dona Conreauxa već neko vrijeme zahvaljujući tome što sam slučajno nabasao na njegovu stranicu na Internetu. Zapisao sam mu ime i napokon sam sreo tog gongaša uživo i osobno prisustvujući u Londonu Festivalu DUHA, UMA I TIJELA. Pojavio se na festivalskoj pozornici s velikim gongom i zamolio da nekoliko ljudi iz gledališta dođe na pozornicu na terapiju zvukom.
Ova je terapija započela laganim, veličanstvenim udarcima u gong, koji su se zatim ubrzavali, mijenjajući se kako je Conreaux pokazivao različite tehnike sviranja instrumenta. U rukama majstora gong je oživio. Zatvarajući oči možeš lako zamisliti da gong imitira veliki proces kreacije u kojem se vodik spaja s helijem, rađaju se zvijezde i planete a galaksije započinju svoj spiralni ples. Jeka je iznenada titrala zrakom na festivalu u Royal Hortikultural House.
Prema kraju izvedbe, Conreaux je sklonio gong s njegovih nosača, protresao ga oko svoje glave držeći ga za uže i kružeći njime po pozornici poput šamana 21 stoljeća. Rotirajuće kretnje gonga oko gong majstora proizvodile su začuđujući glazbeno-akustički fenomen koji ja osobno nisam nikad ranije iskusio. Događaj je bio elektrizirajući i iscjeljujući i to ne samo za one koji su se popeli na pozornicu.
Šezdesetpetogodišnji Conreux je impozantno ljudsko biće, neobična kombinacija nježnosti i snage. Njegovi prvi kontakti s gongom zbili su se tijekom razdoblja djece cvijeća šezdesetih godina u Los Angelesu. Tu je susreo majstora gonga iz Big Sura u Kaliforniji a nešto kasnije učitelja yoge koji je koristio gong i zvona u meditaciji.
Conreaux je u početku želio biti glumac, pjevač i yogin, da bi mu gong pomogao da napokon pronađe svoju životnu misiju. Na njega je duboko utjecao susret s astrologom-filozofom- skladateljem Dane Rudhyarom u ranim sedamdesetima. Zahvaljujući njemu Conreaux je bio sposoban asimilirati principe sintonične glazbe u skladu s kojima su glazbene skladbe korištene kao odskočna daska za snagu. Npr. u svom izdanju iz četrdesetih s naslovom "Umjetnost i oslobađanje snage", Rudhyar je pisao o gongu, glazbi gonga i činjenici da su teorije o sintoničnoj glazbi u stvari temeljene na gongu. Tonalitet ovog instrumenta objedinjava različite elemente u rezonantnu cjelinu.
Rudhyar je bio jedan od najvećih humanističkih astrologa dvadesetog stoljeća i zanimao se za galaktičke dimenzije duhovne astronomije. Također je pokušao napraviti sintezu astrologije i glazbe. Conreaux je također nastavio Rudhyarov posao u smislu razvoja ogromne arhetipske karte koju on naziva Chiometer. Ova karta predstavlja gigantsku sintezu između različitih ezoterijskih sistema.
Chiometer objedinjuje planetarne frekvencije, "biološki sat" i meridijane kineske medicine, astrološke energije, čakre, karte tarota, kabalističko drvo života kao i boje i tonalitete, između ostalog. Predstavlja veliko polje odnosa koje nam može značajno pomoći pri organiziranju naše vizije stvarnosti. To nam također otvara svježe, nove horizonte za samu astrologiju. Pomoću Chiometera možeš ispitati svoju astrološku kartu s nove točke gledišta.
U svom Chiometeru, Don Conreaux je upotrijebio kalkulacije glazbenog istraživača Hansa Coustoa u vezi frekvencija planetarnih orbita koje je zatim podigao za 20 oktava. Ovo matematički pretočeno u frekvencije poslužilo je kao informacija za konstrukciju ključeva ugođavanja nakon čega je proizvođač gongova Paiste napravio uobičajene gongove na temelju ugođavajućih ključeva. Conreaux ih je nazvao planetarnim gongovima koji predstavljaju glazbenu korelaciju nebeskih tijela našeg solarnog sustava.
Don Conreaux priopćava svoju gong filozofiju preko lekcija, radionica, i performansi. On je zajedno s partnerom Randee Raginom utemeljio Mysterious Tremendum Consort Group čija se muzika naziva "spiritual free-jazz". Pored gonga, glazbu utjelovlju drevni instrumenti i oni aboriđinski, čiji je cilj osloboditi slušačevu i plesačevu kreativnu svjesnost. Ime grupe odnosi se na velikog ruskog skladatelja-mistika Aleksandra Skriabina koji je bio izvor nadahnuća za obojicu Rudhyara i Conreauxa.
Prema Conreauxu, "zvučne kupke" koje proizvodi gong "pomažu ljudima da se presele iz tro-dimenzionalnog svijeta oblika u četvrtu i petu dimenziju koje leže s one strane vremena i oblika". Iscjeljujuća glazba se rađa iz ekstaze, blaženstva i bezvremenosti, od kojih sve uzdižu u DINAMIČKI mir. To je blizu onog pod čime ja podrazumijevam muziku sfera.
Mi smo na rubu novog milenija. Upitao sam Dona Conreauxa kako on vidi glazbu nadolazećeg milenija.
"Glazba 21 stoljeća biti će evokativna i pozorna. Ideja je da se glazbenici mogu sakupiti radi muziciranja bez unaprijed smišljenog plana. To naravno ne znači uklanjanje pjesama i skladbi, nego novu glazbu koja će sa sobom donijeti novu dimenziju kanalizirajuće glazbe bez prisutnosti ega. Dane Rudhyar je već vjerovao da će glazba budućnosti biti spontano kanaliziranje Velikog Duha. Centralna činjenica ovog nastojanja je oslobađanje umjetnika lanaca ega."
Don Conreaux upravo završava knjigu u kojoj povezuje Rune i I Ching s ostalim elementima Chiometera. Unaprijed se radujem ovom izdanju.
Erkki Lehtiranta
Finski časopis , "Mina Olen"
Prenosimo:Grombol magazin
Post je objavljen 14.07.2007. u 08:00 sati.