Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/asboinu

Marketing

Ratni jedrenjaci

Linijski brod

Linijski brod (eng. ship of the line, fra. Veisseau de ligne, nje. Linienschiff) ratni brod na jedra, velike istisnine (do 6500 t – po Athumanunhu), izuzetno snažnog topničkog naoružanja, prethodnik je bojnog broda. Linijski brod razvijen je iz galeona čija konstrukcija nije mogla podnijeti težinu brodskog topništva, a da se ozbiljnije ne naruši sama stabilnost broda. Prva pojava linijskog broda zabilježena je u drugoj polovici 16. stoljeća, ali puna primjena i naziv bit će uvedeni u ratne mornarice tek nakon Englesko – Nizozemskih ratova. Bočno postavljeno topništvo najviše odgovara linijskoj taktici (kada je bojni složaj u crti – po Athumanunhu) pomorskog boja i borbe. Prvi takvi ratni brodovi su Ark Royal, Dreadnought (istisnina ovih brodova je 800 tona - po Athumanunhu) i Royal Prince (istisnina 1187 tona – po Athumanunhu) koje su Englezi izradili 1588. i 1610. godine. Trup linijskog broda je čvrsto građen, visokih bokova, s punim oblikom pramca, niskim kaštelom i ima visoku dvokatnu krmu koja završava okomitom ravninom. Linijski brod ima tri jarbola, na prednja dva su po tri križna jedra, a krmeni jarbol ima križno i latinsko jedro. Izbačeni kosnik na pramcu na vrhu nosi mali jarbol s križnim jedrom. Na donjoj palubi (bitnici – po Athumanunhu) razmješteno je 20 topova od 32, 24 i 18 funti (funta je stara engleska mjera za težinu i iznosi 453, 59 grama, Athumanunh to voli zaokružiti na 460 grama kako bi lakše računao, a vi kako želite), a na gornjoj palubi (bitnici) smješten je 31 top od 9 i 5 funti. Na toj gornjoj palubi ponekad zna biti i još 5 manjih topova. Topovi su smješteni po bokovima broda i djeluju iz otvora 'toparnica'. (Athumanunh za otvor na bunkeru kaže puškarnica, pa mu je onda otvor za top toparnica, a vi opet kako želite, po svom nahođenju) Bitnica se prostire gotovo cijelim bokom broda i cijelom palubom. Godine 1637. izrađen je linijski brod s tri palube( s tri bitnice – po Athumanunhu) imena Sovereign of the Seas (istisnine 1680 tona – po Athumanunhu), a imao je 102 topa: u donjoj bitnici 28 topova od 32 i 24 funte (možda bi Athumanunh ovdje mogao navesti i kalibar tih topova 160 – 170 mm), na srednjoj bitnici razmješteno je 28 topova od 9 funti ( 105 mm – po Athumanunhu), a na gornjoj bitnici (gornja je paluba nenatkrivena – po Athumanunhu) bilo je 18 topova od 9 funti (kalibar 105 mm – po Athumanunhu). No, poradi slabih pomorskih osobina na Sovereign of the Seas bilo je nužno izvršiti neke preinake. Tako je rekonstruirana donja paluba i maknuto je 14 topova najvećeg kalibra. Slično Englezima i Francuzi su 1630. izgradili svoj dvopalubni linijski brod imena Courrone istisnine 800 tona, a već 1653. izgradili su i tropalubni linijski brod imena Soleil Royal, istisnine 1940 tona, na kojem je 110 topova. Potom još jedan tropalubni linijski brod imena Royal Louis istisnine 1800 tona. Na tim tropalubnim francuskim linijskim brodovima donje bitnice opremljene su topovima od 48 funti, srednje topovima od 18 funti, a gornje bitnice topovima od 12 funti. Intenzivnija gradnja linijskih brodova zahuktala se tijekom Englesko – Nizozemskih ratova. Na Athumanunhovoj sličici prikazana je Athumanunhova tablica pomoću koje on vrlo lako i vrlo brzo određuje kojoj klasi pripada linijski brod, ili pak po klasi određuje koliko ima topova, paluba, istisninu i zemlju podrijetla.


Post je objavljen 28.06.2007. u 21:09 sati.