
Ubacimo malo srednjovjekovnog duha! Ovaj zbir slika dijelovi su katedrale u Pragu. Riječ je o trobrodnoj gotičkoj katedrali rađenoj na romaničkoj osnovi latinskog križa, s jednobrodnim transeptom (poprečnim brodom). Nalazi se usred utvrde Hradčani, a osim osnove sva su joj svojstva gotička, nema tragova ranijih stilova, niti preinaka u kasnijim epohama. Ta su svojstva vidljiva na priloženim slikama.
Prije svega, visina. Gotičke katedrale se strahovito dižu u visinu što je gotovo nevjerojatno za taj period u kojem je tehnologija to teško omogućavala. Kao potpora konstrukciji služio je kontraforni sustav na donjoj sasvim lijevoj slici. To je bio niz fijala, tj. tornjića koji su poprečnim gredama spojeni na samu građevinu. Visoki, šiljasti zvonici u ovom slučaju su primjer njemačke gotike dok su kod francuske gotike bili niži i kockasti Zbog toga je gradnja srednjovjekovnih katedrala trajala godinama, a radnici su živjeli u konačištima zvanim Bauhutte. Radnici su ujedno bili i vrhunski osposobljeni majstori, a školovali su se u specijaliziranim radionicama. Svaka radionica je imala određeni znak koji je uvodio glavni majstor, a on je ujedno jedini znao tajni ključ gradnje i osmišljao je katedrale dok su članovi radionice gradili i klesali.
Dekorativnost. Romanika je bila jednostavan i hladan stil. Gotika je reakcija na to i donosi izuzetnu dekorativnost. Prije svega, više se ne rade polukružni nego šiljasto lukovi. Prazne zidove s ponekom jednostavnom slikarijom zamjenjuju visoki gotički prozori s vitrajima. Portali sadrže veliki broj statua koje se postupno oslobađaju od arhitektonskog okvira i ne postoji više u toj mjeri zakon kadra i subordinacija (tj. podređivanje statua arhitekturi), uz rub vratnica i u luneti nalaze se statue svetaca (donja slika u sredini), a sam portal okružuju sitni detalji učelci. Iznad lunete i šiljastog luka koji je zatvara nalazi se rozeta koja također sadrži učelke.
Cjelokupna se dekorativnost temeljila samo na izmjenjivanju učelaka, fijola i šiljastih lukova dok su visoki prozori s vitrajima donosili izuzetnu monumentalnost. Bilo je to doba porasta gradova, kada se već naziru znaci promjena uoči renesanse. Izuzetna optimističnost i želja za sjajem doveli su do izgradnje građevina koje nastoje uzdizati, koje je teško doživjeti, koje iz svakog kuta izgledaju drugačije. S druge strane, očita je jednostavnost izvedbe u odnosu na kasnije stilove kao što je barok.
Post je objavljen 28.05.2007. u 18:10 sati.