Medij je poruka - glasi poznata izreka. Svaka reklama, osim što nastoji potencijalnog kupca nagovoriti da kupi nešto što mu nije potrebno, nosi dodatnu (idejnu, moralnu) poruku. Toga je promatrač (konzument, gutač) najmanje svjestan. Zato mu je lako svašta podvaliti. Masno plaćeni tzv. writeri, tj. tvorci reklamnih parola, štosova i podvala, izvrsno su upućeni u psihologiju mase.
U more takvih reklama uronjeni smo bez mogućnosti da pobjegnemo na neki "goli otok" slobode od medijskog terora. Posebno su ugroženi oni koji i čitaju novine, i slušaju radio, i gledaju televiziju, i surfaju internetom. Ja srećom ne gledam televiziju, ali - premda imam jak obrambeni mehanizam - posvemašnje grozote iz novinskih rekalama i s jumbo-plakata nažalost ne mogu izbjeći.
Jedna naizgled bezazlena reklamna grozota nedavno je poplavila cijelu Hrvatsku. Tek sada se na vrhu medijske čaše pokazala njezina debela pjena. Nakon što je (namjernim?) nemarom Karlovačke pivovare otrovnim plinom smrtno stradao čovjek (neki su mediji više kukali za njegovim psom!), Zagrebačkoj pivovari uspjelo je svojim "ožujskim plinom" ugušiti zdravu pamet, logiku, dobar ukus, pristojnost, moral, etiku... ukupne hrvatske javnosti. Zapravo, bez obzira na cilj, barem su (nenamjerno?) izveli i takav "salto morale", a sve pod maskom kvaziduhovitosti.
Jer, objaviti reklamu u kojoj se muškarca prikazuje kao debila kojemu je najobičnije piće od kojeg se dobro podriguje važnije od (važne!) žene, dvostuko je pogubno. Ta je ideja uvredljiva svakom normalnu muškarcu - osim možda nekom tupavu i zagriženu nogometnom navijaču (kalibra "volim te mama, al ne više od Dinama", ili "Hajduk živi vječno") - te je nadasve, i s ljudskog i s kršćanskog gledišta, uvredljiva za ženu, jer je tretira kao potpuno beznačajno, beskorisno, nepotrebno... stvorenje! Osim toga, takva reklama poticanje je alkoholizma, kao pojedinačno i društveno opake i štetne pojave, tako žalosno raširene u Hrvatskoj, čak već među osnovcima. A upravo će toj populaciji ta reklama biti cool, fora, baza i "zakon"! Kakav "sjajan" odgojni utjecaj!
Onda se ne treba čuditi što tolike sportske "zvijezde" - lažni uzori, idoli i zavodnici milijuna nezrelih mladih ljudi i djece - život završavaju kao teški alkoholičari ili drogaši. Zato je velika zabluda i varka parola: "Sportom protiv droge!" Jer današnji je sport - posredstvom telelvizije odnosno reklamne industrije - postao najjača promičba svih vrsta ovisnosti i droge. To je, nažalost, pokazao i najnoviji "ispad" (zapravo je to mnogima "normalno" stanje) Dinamova izvršnog dopredsjednika Zdravka Mamića. Po povratku s proslave u klubu znakovita imena "Ludnica" (koji se nalazi blizu poznate zagrebačke umobolnice), otkrio je javnosti formulu svojega i Dinamova uspjeha: "Shvatio sam da za posebno nadahnuće čovjek mora biti pijan ili drogiran!" Komentar je suvišan.
Žao mi je - to je paradoks i apsurd medija - što i sam moram "reklamirati" tu "genijalnu" misao navodeći je. Zato ću to popraviti citatom jednog reklamnog kreativca koje je iznutra razotkrio podvale reklamnog lobija. Frederic Beigbeder (u knjizi "129,90 kn"), nakon što je "vlastitom krvlju ispisao kapitalizam" (krvlju iz nosa koji mu je iznutra nagrizao pariški kokain), pobjegao je iz toga pakla i zapisao:
"Idealno bi u demokraciji bilo željeti iskoristiti golemu moć komunikacije za pokretanje duhova, a ne za njihovo gušenje. To se nikad ne događa jer oni koji imaju takvu moć radije se ne izlažu nikakvoj opasnosti. Oglašivači žele nešto što je prožvakano, prethodno iskušano, oni ne žele potaknuti vaš mozak, žele vas pretvoriti u ovce, ne šalim se, vidjet ćete da će vam jednog dana istetovirati štapićasti kod na zepešću. Znaju da je vaša jedina moć u vašoj kreditnoj kartici. Moraju vam onemogućiti izbor. Bilo koji vaš bezrazložan čin moraju pretvoriti u čin kupovanja..."
Itd, itsl, preporučujem čitanje te sjajne knjige. Ona barem nekome od neupućenih može pomoći da se odhrvu planu bahatih imperijalnih pohlepnika, koji ljude žele pretvoriti u bezglave i bezdušne robove koji samo kupuju njihovu robu! I pritom im "pomoći" da zavole svoje ponižavajuće ropstvo!
Sloboda je "zakon"! Zato Biblija kaže (Gal 5,1): "Za slobodu nas je Krist oslobodio! Držite se dakle i ne dajte se ponovno u jaram ropstva!"
Post je objavljen 22.05.2007. u 21:54 sati.