Glasovita violinistica Anne-Sophie Mutter zalaže se za poboljšanje nastave glazbenog odgoja u školama u Njemačkoj. Njezin angažman podupiru dva prominentna profesora Frankfurtskog sveučilišta: profesor glazbe Hans Guenter Bastiam i istraživač neuroloških reakcija mozga profesor Wolf Singer. Obojica smatraju da je glazba čak bitna podloga za svako daljnje učenje.
Glazba je za mozak teški rad i mozgovna akrobatika. Radi li se o početniku ili umjetniku najvišeg ranga – glazba je neusporedivo najbolja vježba za mozak. Zbog toga se Anne-Sophie Mutter i zalaže za više sati glazbenog odgoja u školama. Naime, glazbenog odgoja je u njemačkim školama sve manje.
Anne-Sophie Mutter kaže:“ Brinem se za našu djecu, brinem se za jednu vrstu duhovne hrane koja se u školama sve više gubi i nedostaje u svakodnevnom životu. Djeca imaju naprosto pravo a i dužnost je nas roditelja da im pružimo cijelu paletu mogućnosti za intelektualni razvoj. Mislim da je katastrofalno i neodgovorno od početka oduzeti djetetu jedan od najvažnijih elemenata razvoja, element zadovoljstva – glazbu. Dijete je bez glazbe siromašnije i u svom emocionalnom razvoju.“
Glazba stvara zadovoljstvo i veselje! Neka djeca su imala tu sreću, jer za njih ne bi bilo glazbe bez inicijative frankfurtskog profesora Bastiana.
Hans Guenter Bastian je izjavio: „ Treba upotrijebiti oštre izraze kako bi se opisalo katastrofalnu i za mene skandaloznu situaciju, iako bi se lako sve moglo popraviti. Zar nije katastrofa ono što nam kaže statistika, a to je da 80% glazbene nastave u osnovnim školama, u gotovo svim njemačkim pokrajinama, izostaje ili te predmete predaju nekvalificirani nastavnici. Doista ne možemo prihvatiti situaciju da nešto što je u našoj kulturi tako dragocjeno, unutar školskih zidova bude zanemareno. Ukoliko škola ne pripravlja učenike za život, onda je ona samo pusti otok“.
U projektu profesora Bastiana polaznici drugih razreda jedne frankfurtske osnovne škole prvi put dobivaju kvalificiranu glazbenu poduku. Uz igru i veselje djeca razvijaju daleko više nego samo njihovu muzikalnost.
Anne-Sophie Mutter:“ Svaki glazbenik uči, više nego u bilo kojem drugom zvanju, da je zajednička suradnja neophodna da bi se ostvarila cjelina, uči se podrediti zajednici ali i u datom trenutku povesti svoju grupu, što je normalan proces u svakodnevnom životu“.
Ali ne radi se samo o tome. Istraživačima mozga već je poznato kako muziciranje uspješno potiče ne samo socijalnu kompetenciju, nego i pozitivan razvoj cijelog mozga. Najvažnije jest, u tome su glazbenici i istraživači mozga složni, da djeca trebaju imati glazbeni odgoj već u vrtiću i u osnovnoj školi.
Wolf Singer:“Budući da je mozak u toj razvojnoj fazi još uvijek vrlo plastičan i organizacija i povezivanje raznih dijelova mozga još nije dovršena, ona se može, pomoću glazbe, tako unaprijediti i potaknuti da se mozak pripremi za najbolje moguće funkcioniranje. Sve to vodi i do proširenja neuronalnog substrata, dakle do količine stanica koje se stavljaju na raspolaganje, recimo za upravljanje rukom violinista. Kod one djece koja rano započinju muzicirati širi se veliki mozak odnosno područje koje je za tu vrstu poticaja odgovorno“.
Zato i ne čudi da su gotovo svi veliki majstori glazbe veći s tri ili četiri godine započeli svirati neki instrument. Za Anne-Sophie Mutter glazba je temeljem razvoja svih područja ličnosti.
Anne-Sophie Mutter:“ Umjetnost, bilo glazba bilo slikarstvo, je izraz naših emocija, ogledalo naše duše, potvrda naše kreativnosti i naše duhovnosti. Kad djeca ne započnu rano s glazbenom podukom, onda se – to sada znamo – zatvara jedan neurološki prozor, kojeg je kasnije vrlo teško ponovo otvoriti“.
Razvoj mozga najviše potiče aktivno muziciranje. A taj razvoj je nakon puberteta u velikoj mjeri dovršen. Ali glazba je protjerana iz nastave – pa i zato što se nakon PISA proučavanja vjeruje, da se razina znanja može podići jedino množenjem glavnih predmeta. To je krivo mišljenje jer glazba priprema i oplemenjuje mozak za SVE buduće izazove života.
Hans Guenter Bastian:“U Švicarskoj su proveli interesantno istraživanje i ustanovili da su u nekim školama pametni roditelji pristali na smanjenje broja sati glavnih predmeta kao matematike i njemačkog da bi njihova djeca imala zato veći broj nastavnih sati glazbe.. Projekt je vođen kroz tri godine. Rezultati su pokazali da djeca s više sati nastave glazbe, nisu imala nikakav manjak znanja u matematici i njemačkom, naprotiv bila su bolja od druge djece. Dakle, provokativno bi se moglo reći da iz švicarskih Alpa dolazi poklik:“Ukinite glavne predmete“.
Dakle, glazba formira inteligentnu djecu! Tako au mali đaci u Frankfurtu dvostruko sretni. Imaju kvalitetan glazbeni odgoj. Nažalost, pokušaji spašavanja glazbe i inteligencije ograničeni su samo na grad Frankfurt.
Wolf Singer:“ Takva inicijativa morala bi se proširiti na sve strane jer je očito da državni sustav obrazovanja nije u stanju naći dovoljan broj kompetentnih i školovanih glazbenih pedagoga. Onda bi, recimo, trebali poduku preuzeti oni koje glazba stvarno zanima i koji su zainteresirani da se odgoji novi naraštaj nastavnika glazbe“.
Ali potrebe su velike i inicijative pojedinaca ih ne mogu zadovoljiti. Mnogi roditelji zato šalju svoju djecu u privatne glazbene škole – pogotovo oni koji to financijski mogu izdržati.
Hans Guenter Bastian:“ Ne bi se smjelo dogoditi da se Goethea i Schillera u školi dobiva zabadava a da se Mozarta i Beethovena izvan škole skupo plaća. Ako se to stvarno dogodi, onda će u osnovnim školama, gdje možemo doprijeti do djece iz svih socijalnih grupa, dogoditi socijalna i pedagoška kapitulacija. Time se raslojava društvo u privilegirane i one druge“.
Glazba za sve, to traži violinistica Anne-Sophie Mutter koja već duže vrijeme pomaže razvoj sličnih projekata u Bavarskoj. Ona želi da se što više djece osposobi u vještini koja će im svuda i uvijek u životu koristiti. A prije svega želi svakom djetetu: radost u glazbi i muziciranju.
Alexander Stenzel
Prenosimo:
http:www.hr-online.de
Linkovi:
http://www.anne-sophie-mutter.de/
http://www.dfg.de/aktuelles_presse/preise/communicator_preis/2003/singer
http://www.uni-frankfurt.de/fb09/musikpaed/bastian.html
Post je objavljen 30.03.2007. u 08:00 sati.