Perspektive
- svi postupci koje ostvarujemo - privid PROSTORA
1. VERTIKALNA PERSPEKTIVA
- oblici se nizu jedan iznad drugog, a ne iza kao u stvarnosti
Egipat do srednjeg vijeka
2. OBRNUTA PERSPEKTIVA
-oblici jedan iznad drugog su sve siri (povecavaju se)
3. LINEARNA ILI GEOMETRIJSKA
- povezivanje umjetnosti i nauke (14./15.st. RENESANSA 16.st vrhunac)
- slikari matematicki konstruiraju supljine pravokutnih geometrijskih tijela u koje postavljaju predmete i likove
- vodoravne i okomite plohe postepeno se smanjuju prema jednoj tocki (tako nastaje supljina piramide)
4. ZRACNA ILI ATMOSFERSKA PERSPEKTIVA
- slikari promatraju i prikazuju svijet u planovima koju su jedan iza drugoga
- između planova je prostor
- 15./16.st.
- ono sto je blizu vidimo u pravoj velicini, bojama i svim pojedinostima
- planovi se postepeno smanjuju, tj postaju sve bljeđi i nejasniji
5. KOLORICNA PERSPEKTIVA
- 19./20.st.
Koristi se dinamicko svojstvo boja:
crvena, zuta, narancasta - blizu nas
plava, ljubicasta - daleko od nas
zelena, crna, siva, bijela – neutralne
Kompozicija
- raspored dijelova neke cjeline
- raspored linija i boja u slikarstvu
- kompozicija ne postoju u pretpovijesnoj umjetnosti, vec se javlja u umjetnosti Sumerana, Egipcana, Grka
1. KOMPOZICIJA U NIZU
- clanovi niza su jednaki po velicini, jednako su vazni
2. HIJERATSKA KOMPOZICIJA
(red prazan)
- jedan element se istice
• velicinom
• bojom
• nekim detaljem kojeg ostali nemaju
• taj oblik je vazniji od ostalih
3. KOMPOZICIJA PO ZAKONU KADRA
- kadar je omeđena ploha u pravilnom (najcesce) ili nepravilnom obliku (rjeđe)
- oblici ne smiju izaci iz kadra
- kadar određuje velicinu oblika (sirinu, visinu...)
- oblici mogu biti manju, ali i veci od kadra
4. PIRAMIDALNA KOMPOZICIJA
- oblici su grupirani tak da podsjecaju na piramidu
- oblik koji predstavlja mirovanje i smirenost
5. DIJAGONALNA KOMPOZICIJA
- sugerira kretanje kroz prostor
6. KRUZNA KOMPOZICIJA
- krug, elipsa i njihovi dijelovi trebaju prikazivati povezanost među oblicima u vjecnom kretanju
Skulptura(kiparstvo)
- je TRODIMENZIONALNA (posjeduje volumen) – puni ili suplji
- u starijem kamenom dobu skulpture sluza za vjerske svrhe
Venera iz Vilendorfa 21 000 g. pr. Kr. - velika bozica majka koja je simbol plodnosti i materinstva
- likovi zivotinja -> kao preci i zastitnici
Stari materijali: drvo, kamen, kost -> u starijem i srednjem kamenom dobu
- glina - u mlađem kamenom dobu za skulpture i posuđe (zemljano doba)
- metali- oko 3000 g. pr. Kr. - bakar, bronca, srebro, zlato
- staklo
Novi materijali - 20.st
- plasticne mase
- tvornicki oblikovani metali (zlice, cijevi, cavli, zakovice)
Vrste skulptura
1. statua ili kup - stoji slobodno u prostoru
- mora se pogledati s prednje, straznje i dvije bocne strane
- statua miruje, a promatrac se kruzno krece
- dozivljaj skulpture vidom i opisom (hladan, topao, mekan, gladak...)
2. mobil - oblikovan sa svih strana, ali se krece i tijekom kretanja prividno mijenja oblik
- brzina kretanja + tromost oka = prividna promjena oblika
- strujanje zraka u prostoriji ili vani
- mehanicka naprava
- elektromotor
- pojava mobila 20-tih godina 20.st. kada se pocinje koristiti novi, bojani materijali
- promatrac miruje jer se skulptura krece
3. reljefi - ne mozemo ih gledati sa svih strana
a) niski reljef - oblikovan je samo s prednje strane s koje se promatra
b) visoki reljef - ima velika izbocenja od podloge, te se promatra s prednje i donje bocne strane
- neki dijelovi su potpuno odvojeni od podloge, ali jedan dio je uvijek vezan za nju
c) duboki ili uleknuti reljef - nastaje urezivanjem u neku podlogu
- nema izbocine vec je sav unutar podloge
- gleda se s jedne strane neke podloge
Post je objavljen 21.03.2007. u 22:10 sati.