Cinjenica je da se utemeljenje nacija sprovodilo na razlicite nacine.Vrlo je tesko reci koji je onaj bitni element.Svaki je narod stavljao,na neki nacin,naglasak na nesto.Recimo,nitko nije tako osjetljiv na jezik kao Hrvati,mnoge su nacije vezane uz religioznost.Na primjer,Srbi su nerazdvojni od svoje pravoslavne crkve,i zasto bi,onda,Muslimani trebali biti razdvojeni od svoga muslimanstva.Oni se jesu formirali kasno,ali svijet u kojemu zivimo pun je takvih primjera.Budjenje nacija u drzavno politickom smislu,iz razlicitih amorfnih stanja,jest proces koji neprekidno traje.Nacija,kao posve samosvjesna,
cjelovita zajednica,posve je nova povijesna tvorba.I treba racunati s time da se nacija,bez obzira na to sto se interpretira unazad kao trajan slijed i,mozda,neprekidan proces,neki misle valjda i od krapinskog pracovjeka,nije u Bosni i Hercegovini razvila,nego se u Bosni i Hercegovini razvila ta dvodjelnost,a treci je dio pripadao turskoj drzavi i davao islamu onaj unutarnji identitet,svojstven takvom nacinu postojanja drzave.
Poslije neuspjeha Otomanskog carstva da se zadrzi na tom prostoru,dakle poslije njegova odlaska s evropskog kopna,Muslimani su ostali u jednoj posve neprofiliranoj i posve neodredjenoj situaciji.Zato su ih onda i proglasili nepouzdanima i tako procjenjivali.A radilo se o tome da oni nisu pronasli temelj na kojemu bi utvrdili svoj identitet.I na kraju im je preostao samo taj religiozni moment,koji ih,na kraju krajeva,izuzima iz mora drugih religioznih prostora,ali istodobno im namece zadacu da,uz svoju religioznost,oblikuju i drzavotvornu misao,odnosno da pocnu stvarati drzavu i da tu drzavu ucine jednakom naciji.I ocigledno je da se danas Muslimani osjecaju i nacionalno i vjerski odredjeni onako kao i Hrvati i Srbi,s tim da su oni svoju naciju utemeljili na religioznosti.Ali to ne znaci da je religioznost iscrpljuje i da ce oni na toj cinjenici ostati kao jedinom,distinktivnom sadrzaju svoje nacionalnosti.Razvijanje povijesnih prilika u kojima su definitivno odlucili da se oblikuju kao nacija,u kojima su dosli do zakljucka da je to jedini nacin da mogu tu opstati,vjerojatno ce ici pravcem da ce stjecati i druge atribute preko kojih ce dokazivati da su nacija.
To treba prihvatiti kao stvar koju je jedva moguce na neki drugi nacin shvatiti.To da svaki od nas priznaje da je to kasno ili nije kasno,to da netko ima osjecaj da to uopce nije dobro obavljeno,to da netko ima osjecaj da ne pripada tom poslu i da zeli pripadati vec tradicionalnim nacijama,to je drugo pitanje.Ali,fakticki,u svoj bitnoj,nosecoj masi,sve je odluceno i vise se promijeniti ne moze.
Bi li pojam Bosnjak mogao zamijeniti pojam Musliman?Ako bi stvari isle pravcem o kojem smo govorili,pojam Bosnjak bi mogao zamijeniti pojam Musliman.Ako se,dakle,pocne do kraja oblikovati nacija u smislu da ce nove komponente prijeci i biti izvan pojma Musliman.Pa ce onda,vjerojatno,
Bosnjak biti Musliman,ali ce dopustati i svakom drugom tko udje u taj drzavni okvir i vjeruje u njegovu konzistenciju i opravdanost,da i on bude unutra,a da pripada drugoj vjeri.
(A.Zulfikarpasic/V.Gotovac/M.Tripalo/I.Banac-"OKOVANA BOSNA(razgovor)")
Post je objavljen 06.03.2007. u 08:04 sati.