ŠTO JE MJESNA SAMOUPRAVA?
Oblik sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim poslovima od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad građana. Mjesna samouprava može utjecati na uređenje naselja, pitanja stanovanja, zdravstva, predškolskog odgoja, a može utjecati i na radno vrijeme javnih službi i ugostiteljskih objekata, regulaciju prometa i dr. KOJI PRAVNI PROPISI SADRŽE ODREDBE O MJESNOJ SAMOUPRAVI?
- Ustav RH, čl. 133. (NN br. 41/01, 55/01 – pročišćeni tekst).
- Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi Glava VII. (NN br. 33/01, 129/05).
- Zakon o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (NN br. 44/05 pročišćeni tekst).
- Statut jedinice lokalne samouprave (grada ili općine). KOJI SU OBLICI MJESNE SAMOUPRAVE?
Mjesni odbori i gradske četvrti ili gradski kotarevi. ŠTO JE MJESNI ODBOR?
Oblik mjesne samouprave koji se osniva za jedno naselje ili više međusobno povezanih manjih naselja, ili za dio većeg naselja. ŠTO JE GRADSKI KOTAR ILI GRADSKA ČETVRT?
Oblik mjesne samouprave koji se osniva za područje koje predstavlja gradsku, gospodarsku i društvenu cjelinu, a koje je povezano zajedničkim interesima građana. Sastoji se od više mjesnih odbora. KAKO SE OSNIVAJU MJESNI ODBOR/ GRADSKA ČETVRT ILI GRADSKI KOTAR?
Osnivaju se statutom općine, odnosno grada.
Inicijativu i prijedlog za osnivanje mogu dati građani, njihove asocijacije i udruženja te druga tijela određena statutom grada ili općine.
Postupak davanja inicijative i prijedloga uređuje se statutom grada ili općine (npr. izjašnjavanje građana u određenom postotku ili broju, i sl.). KOJA SU TIJELA MJESNIH ODBORA/GRADSKIH ČETVRTI ILI KOTAREVA?
Vijeće mjesnog odbora i Predsjednik vijeća mjesnog odbora.
Vijeće gradske četvrti ili kotara i Predsjednik vijeća gradske četvrti ili kotara. KOJI JE DJELOKRUG RADA MJESNIH ODBORA/ GRADSKIH ČETVRTI ILI KOTAREVA?
Statutom općine, odnosno grada, povjerava im se obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga općine ili grada, koji su od neposrednog interesa za život i rad građana te sredine.
Mjesni odbori/gradske četvrti ili kotarevi imaju pravo predlagati mjere i akcije za unaprjeđenje rada komunalnih službi, vrtića, škola, domova zdravlja, kulturnih i športskih ustanova na svom području, a mogu utjecati i na radno vrijeme javnih službi i ugostiteljskih objekata, regulaciju prometa i dr. KAKO SE FINANCIRA RAD MJESNIH ODBORA/ GRADSKIH ČETVRTI ILI KOTAREVA?
Sredstva za obavljanje poslova osiguravaju se u proračunu općine, odnosno grada, ovisno o povjerenim poslovima.
Financijska sredstva koja mjesni odbori /gradske četvrti ili kotarevi mogu imati na žiro-računu osiguravaju se isključivo na ime povjerenih poslova.
Mjesni odbori/gradske četvrti ili kotarevi mogu ostvarivati financijska i druga materijalna dobra od pomoći i dotacija, ali samo u okviru djelokruga povjerenih poslova. TKO PROVODI NADZOR NAD ZAKONITOŠĆU RADA TIJELA MJESNE SAMOUPRAVE?
Poglavarstvo, odnosno predstavničko tijelo u općinama koje nemaju poglavarstvo. KAKO SE OBAVLJAJU POSLOVI U MJESNOJ SAMOUPRAVI?
Obavljanje administrativnih poslova osigurava općina, odnosno grad, na racionalan i učinkovit način, bez profesionalnog zapošljavanja na razini mjesne samouprave.
Predsjednik vijeća mjesnog odbora/gradske četvrti ili gradskog kotara ne može profesionalno obavljati svoju dužnost. TKO RASPISUJE IZBORE ZA MJESNU SAMOUPRAVU?
Raspisivanje izbora uređeno je statutom grada ili općine, a obično ih raspisuje općinsko, odnosno gradsko poglavarstvo, a u općinama koji nemaju poglavarstvo predstavničko tijelo. KOGA GRAĐANI BIRAJU NA IZBORIMA ZA MJESNU SAMOUPRAVU?
Članove vijeća mjesnih odbora, odnosno gradskih četvrti ili gradskih kotareva. KAKO SE BIRAJU ČLANOVI VIJEĆA MJESNIH ODBORA/GRADSKIH ČETVRTI ILI KOTAREVA?
Biraju se prema pravilima koja vrijede za lokalne izbore, tj. sukladno Zakonu o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
Statutima ili statutarnim odlukama općinskih, odnosno gradskih vijeća propisuje se način osnivanja i ovlasti tijela za raspisivanje i provedbu izbora, postupak kandidiranja i tijela za nadzor zakonitosti izbora. KOJA SU TIJELA ZA PROVEDBU IZBORA?
Općinsko, odnosno Gradsko izborno povjerenstvo, Povjerenstvo za izbor članova vijeća mjesnih odbora/gradskih četvrti ili kotareva i birački odbori. KOJE JE NAJVIŠE TIJELO NADLEŽNO ZA PROVEDBU IZBORA?
Općinsko, odnosno Gradsko izborno povjerenstvo, koje preuzima funkcije Državnog izbornog povjerenstva.
Ono imenuje povjerenstvo za izbor članova vijeća mjesnih odbora/gradskih četvrti ili kotareva, a oni imenuju biračke odbore. KAKO SE ODREĐUJE BROJ BIRAČKIH ODBORA?
Povjerenstvo za izbor članova vijeća mjesnih odbora/gradskih četvrti ili kotareva određuje broj biračkih odbora prema broju birača na području mjesnog odbora odnosno gradske četvrti ili kotara. KAKO SE UREĐUJE POSTUPAK KANDIDIRANJA?
Statutom ili statutarnom odlukom općinskog, odnosno gradskog vijeća, primjereno broju birača, tj. broj potpisa podrške za nezavisne kandidate određuje se razmjerno broju birača, a političke stranke predlažu liste u skladu sa svojim stranačkim statutom. TKO OBJAVLJUJE PRAVOVALJANO PREDLOŽENE LISTE ZA IZBOR ČLANOVA VIJEĆA MJESNIH ODBORA/GRADSKIH ČETVRTI ILI KOTAREVA?
Povjerenstvo za izbor članova vijeća mjesnih odbora/gradskih četvrti ili kotareva. TKO PROVODI NADZOR NAD PROVEDBOM IZBORA?
Općinsko, odnosno Gradsko izborno povjerenstvo.
Ono rješava i prigovore na postupak kandidiranja i izbora. KOME SE PODNOSI ŽALBA NA RJEŠENJE OPĆINSKOG/GRADSKOG IZBORNOG POVJERENSTVA O PRIGOVORU?
Nadležnom tijelu u općini, odnosno gradu, koje je određeno statutom, npr. Poglavarstvu ili drugom tijelu u čijoj je nadležnosti nadzor zakonitosti, npr. Statutarno pravnoj komisiji.
Ustavni sud i Državno izborno povjerenstvo nisu nadležni kod izbora za mjesnu samoupravu.