Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/hatepogodak

Marketing

...i stari je popio malo

Danas je Dan Republike pa bih želio podijeliti malu spoznaju o temeljnim razlikama etatističkog i kapitalističkog sustava. Kao i obično u riječima ljudi se krije njihov mentalni sklop. Reći će Vam to svaki prodavač ali to je druga tema.

Nekada u vrijeme Mraka kada je svima bilo lijepo svi su radili u državnim službama. Čak i oni u proizvodnji, trgovini, industriji... I tako razgovaram ja jučer sa državnom službenicom.

Ja: I šta ima na poslu?
Državna službenica: Ma ludnica, cijeli dan nisam stala.
Ja: Baš mi je žao. A šta ćeš.

Jedan normalan razgovor. Možda, ali obično kada razgovaram sa ljudima koji imaju svoju firmu razgovor izgleda drugačije.

Ja: I šta ima na poslu?
Imatelj firme: Ma ludnica, cijeli dan nisam stao.
Ja: Super. Svaka čast. Baš mi je drago da je krenulo.

U tom malom razgovoru sadržana je esencija dva ekonomska sustava.

Državna služba je u biti etatizam (socijalistički ekonomski sustav) koji svaka država ima za pojedine sektore. Neke kapitalističkije države će što više sektora ekonomije pretvoriti u tržišne (čak i zdravstveni i mirovinski sustav), neke socijalne ili socijalističkije države će više sektora držati pod državnom skrbi, dok će komunističke države baš sve sektore staviti pod državnu kontrolu.

Razlika dva razgovora lijepo oslikava odnos prema radu u dva sustava i razlog ekonomske inferiornosti i neodrživosti komunizma. (Komunizma, ne radničkog samoupravljanja.)

Štoviše kako se bliži blagdansko vrijeme usudio bih se izreći još jednu neugodnu istinu.

"Što je sustav liberalniji to je ekonomski moćniji. Što je sustav više okrenut "pravim vrijednostima" to je ekonomski slabiji."

Primjer: Imamo dva sela koji slave Božić. U prvom selu Božić je glavna shopping sezona. Svi trgovci, restorani, hoteli (a preko njih multiplikativno i svi ostali sektori) zarađuju lovu. U drugom selu sve je orijentirano Bogu, obitelji, prijateljima, druženju i ostalim neekonomskim stvarima u životu. Umjesto u shopping centru obitelji su skupa doma i nema pojačane nego čak smanjene ekonomske aktivnosti u Božićno vrijeme.

Kroz koju godinu će prvo selo imati dovoljno ekonomske snage da otvori supermarket u drugom selu i kroz snažan marketing nametne svoje norme ponasanja.

Proširite to na globalnu razinu gdje shopping sezona nekih društava traje 24/7/365, a neka društva traže okretanje "pravim vrijednostima" i dobiti ćete kroki današnjeg ekonomskog svijeta.

Oprostite na digresijama i upotrebljenom visoko kontekstualnom riječniku. Ali kao i obično u riječima ljudi se krije njihov mentalni sklop.

I za kraj mali tribute najkontekstualnijem stihu ovih prostora ikad.

TBF "...pa pjevaju ima li nade za nas i taj stih vraća ih u dane kad su odjebali ljubav i uzeli konje vrane..."

Živjeli konteksti!

Post je objavljen 29.11.2006. u 17:03 sati.