Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/cnn

Marketing

Nešto je trulo... trulo... trulo u državi spin doktora

Slijedeći tekst djelo je autora potpisanog kao JozefConrad.

Dokument na osnovu kojega je Wall Street Journal nazvao Sanadera "Spin Doktorom" nije preveden na Hrvatski jezik. No, ovaj dokument, kao i većina dokumenata EU i demokratskih država nije tajni. Može se naći na Web stranicama http://ec.europa.eu

Dokument nosi datum i oznaku 8.11.2006, SEC(2006) 1385

Dokument je gusto pisan (bez proreda) i ima 71 stranicu. S obzirom na opseg dokumenta, teško je u okvirima dobrovoljnog rada uložiti napor u njegovo cjelokupno prevođenje, stoga je ovdje dan pokušaj da se na Hrvatski jezik prevedu neki dijelovi, bitne rečenice dokumenta, naglasci i ocjene dani od strane EU.

Ovaj prijevod i zapažanja autora u potpunosti su pod GNU licencom, za koju molim da se strogo pridržava svatko tko koristi ovaj prijevod (naravno, orginalni dokument Evropske Unije nije pod GNU licencom).

Eto sada se možemo uvjeriti da li je u pravu Wall Street Journal ili Hrvatska vlada. S obzirom da je ovo tek djelimični prijevod, svatko može u svakom trenutku uzeti originalni dokument sa ec.europa.eu i proučiti ga detaljno.


Dobro, da vidimo o čemu se radi, prvo stoji naslov:

RADNI DOKUMENT OSOBLJA KOMISIJE
Izvještaj napretka Hrvatske za 2006 godinu

Sadržaj:
1. Uvod
1.1. Predgovor
1.2. Veze EU i Hrvatske
2. Politički kriteriji
2.1. Demokracija i vladavina prava (zakona)
2.2. Ljudska prava i zaštita manjina
2.3. Regionalni razvoj i međunarodne obaveze
3. Ekonomski kriteriji
3.1. Uvod
3.2. Procjena po uvjetima Kopenhageških kriterija
3.2.1. Postojanje funkcionalne tržišne ekonomije
3.2.2. Spremnosti za podnošenje pritiska konkurencije i tržišnih sila unutar Unije
4. Sposobnost prihvaćanja obaveza koje proizlaze iz članstva
4.1. Poglavlje 1: Slobodni protok dobara
4.2. Poglavlje 2: Slobodan protok radnika (radne snage)
4.3. Poglavlje 3: Pravo osnivanja (tvrtke, poduzeća) i sloboda pružanja usluga
4.4. Poglavlje 4: Slobodan protok kapitala
4.5. Poglavlje 5: Javna nabava
4.6. Poglavlje 6: Zakon o poduzećima (trgovačkim društvima)
4.7. Poglavlje 7: Zakoni o intelektualnom vlasništvu
4.8. Poglavlje 8: politika konkurentnosti
4.9. Poglavlje 9: Financijski servisi (usluge)
4.10. Poglavlje 10: informatičko društvo i mediji
4.11. Poglavlje 11: Poljoprivreda
4.12. Poglavlje 12: Sigurnost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika
4.13. Poglavlje 13: Ribarstvo
4.14. Poglavlje 14: Transportna politika
4.15. Poglavlje 15: Energetika
4.16. Poglavlje 16: Oporezivanje
4.17. Poglavlje 17: Ekonomska i monetarna unija
4.18. Poglavlje 18: Statistika
4.19. Poglavlje 19: Zaposlenost i socijalna politika
4.20. Poglavlje 20: Poduzetnička i industrijska politika
4.21. Poglavlje 21: Trans europske mreže
4.22. Poglavlje 22: Regionalna politika i koordinacija strukturalnih instrumenata
4.23. Poglavlje 23: Sudska i osnovna prava
4.24. Poglavlje 24: Pravda, sloboda i sigurnost
4.25. Poglavlje 25: Znanost i sitraživanje
4.26. Poglavlje 26: Obrazovanje i kultura
4.27. Poglavlje 27: Okoliš
4.28. Poglavlje 28: Zaštita potrošača i zdravlja
4.29. Poglavlje 29: Carinska unija
4.30. Poglavlje 30: Vanjske veze
4.31. Poglavlje 31: Vanjski poslovi, sigurnost i obrana
4.32. Poglavlje 32: Financijska kontrola
4.33. Poglavlje 33: Financijska i proračunska priskrbljivanja

STATISTIČKI DODATAK

=====================================================================

Uvod i predgovor općenito govore o načinu kako su prikupljani podaci, osnovi (razlozima) ovog dokumenta etc.
[...]

2.1. Demokrcija i vladavina prava

Sabor

[...]
Saborski odbor za sprečavanje sukoba interesa započeo je sa radom. U veljači 2006.g. Sabor je prihvatio zaključak ovog odbora za slučaj dva člana sabora, zaključivši da je u jednom slučaju postojao sukob interesa, tijekom ministarskog mandata (slučaj Čaćić nap.prev.). Ipakm nakon tog zaključka ništa nije usljedilo. Izgleda da je Saborski odbor za sprečavanje sukoba interesa djelimično korišten kao oružje političkog pritiska, umjesto da se ozbiljno prihvati problema sukoba interesa. Vođenje saborske rasprave o javnim elektronskim medijima kroz pokušaje političkog utjecaja krajem 2005.g. također nije pohvalno.

U odnosu na izborno zakonodavstvo, Sabor je usvojio zakon o ustroju stalne i nezavisne Državne izborne komisije, koja će biti odgovorna za parlamentarne, predsjedničke i lokalne izbore. Svi ostali aspekti reforme izbornog zakonodavstva, na koje je ukazano u prijašnjem izvješću (izvješće EU za 2005 nap.prev.) definitivno stoje i dalje, od kojih su najznačajnije: regulacija financijranja političkih stranaka i izbornih kampanji, glasanje van zemlje, ažurnost glasačkih lista.

Vlada

Postoje neke ograničene promjene u radu Vlade. U ožujku 2006.g. ministar pravosuđa i predsjednik stranke DC zamijenjen je sa Anom Lovrin iz stranke HDZ. Nakon toga usljedilo je povlačenje DC iz koalicijske vlade, koju je koaliciju vodio HDZ. Time je vladina većina u saboru svedena na jedno mjesto.

Javna uprava

U siječnju 2006.g. Državni ured za upravu započeo je rad na strategiji reforme državne uprave. Ipak, nikakav prijedlog do sada još nije upućen u Vladu na razmatranje, što zapravo znači da nema sveobuhvatnog strateškog okvira za rješavanje ovog ključnog predmeta.
[...]

Pravosudni sustav

Započelo je provođenje strategije reforme sustava pravosuđa. Učinjene su pravne i organizacijske promjene kako bi se pomoglo radu pravosuđa. Određeni napredak postignut je na smanjenju blokiranja sudskih slučajeva.

Ipak, referme su u ranom stadiju, te pravosudni sustav i dalje pati od više nedostataka. Uspješna reforma zahtjeva ozbiljne i kontinuiranje napore. Više treba učiniti, da se smanji još uvjek znatno blokiranje sudskih slučajeva, da se smanji duljina trajanja sudskih postupaka, da se poboljša rukovanje slučajevima, da se racionalizira mreža sudova, uključujući i zatvaranje određenih sudova, da se osigura pravilna provedba presuda i da se reformira sustav pravne pomoći. Da bi se osigurla nepristranost procesa pri imenovanjima (sudaca op.prev.) potrebno je poboljšati znanje i disciplinu sudskih službenika. Hrvatska je još podosta daleko od toga da uživa u neovisnom, nepristranom, transparentnom i efikasnom pravosudnom sustavu. Postavljanje ovakvog pravosudnog sustava biti će važan indikator spremnosti Hrvatske za eventualno članstvo, a ovo je također i preduvjet za uspješno provođenje acquis-a.

Antikorupcijska politika

Ipak, korupcija ostaje ozbiljan problem. Mnoge tvrdnje (optužbe) za korupciju ostaju neistražene, i korupcija ostaje praktično nekažnjena. Provođenje antikorupcijskog programa još je u vrlo ranoj fazi. Potrebno je potpuno provođenje ovog antikorupcijskog programa i jaka politička volja, osobito za korupciju na višim nivoima. I dalje će postojati potreba za većom proaktivnom prevencijom, detekcijom i efektivnim kažnjavanjem korupcije.

[...]
Napredak u rješavanju pitanja korupcije također će biti važan indikator Hrvatske spremnosti za eventualno članstvo.

[...]
Sada slijedi veliki dio dokumenta, poglavlje "sposobnost prihvaćanja obaveza koje proizlaze iz članstva", sa 33 poglavlja.
Prevedena je samo prva ili prve dvije rečenice svakog poglavlja (op.prev.)

4. Sposobnost prihvaćanja obaveza koje proizlaze iz članstva

4.1. Poglavlje 1: Slobodni protok dobara

Mali je napredak načinjen na ovom području, poštujući smjer općih principa. Hrvatska treba osigurati da propisi, uključujući nedvojbene (jasne) te također i ne direktno primjenjive mjere, da budu u skladu sa člancima 28-30 EC međunarodnog ugovora i povezanom pravnom naukom.

4.2. Poglavlje 2: Slobodan protok radnika (radne snage)

Nije učinjen napredak na razvoju tržišta radne snage. Brojne i važne prilagodbe tek trebaju biti učinjene od strane Hrvatskog zakonodavnog sustava, kako bi bili usklađeni sa EU pravilima o slobdnom protoku radnika i prava vezanih
obitelji...

Ne može se uočiti progres na pristupu EURES.

4.3. Poglavlje 3: Pravo osnivanja (tvrtke, poduzeća) i sloboda pružanja usluga

Ograničeni napredak može se uočiti u ptavu osnivanja (utemeljenja tvrtke). Početkom 2006.g. vlada je promijenila pravilnik o registraciji brodova, jahti i čamaca, čime je eliminiran diskriminacijski tretman za vozila koja su plovila pod zastavama članova EU. Ipak, mnoga ograničenja su ostala...

...Nije učinjen napredak u vezi sloboda pružanja usluga preko granica....
...Nema daljeg napretka u polju poštanski usluga...

4.4. Poglavlje 4: Slobodan protok kapitala

Određeni napredak postignut je u području protoka kapitala i plaćanja. Prihvaćene su odluke HNB koje su maknule neke restrikcije na novčane transakcije između stanovnika i ne-stanovnika...
...Određeni napredak postignut je u vezi borbe protiv pranja novaca....

4.5. Poglavlje 5: Javna nabava

Nikakav napredak nije postignut na polju općih principa i preporuka.
...Kao što traže amandmani o "dodjeli javnih ugovora (nabava)" na "zakon o javnoj nabavi", stupio je na snagu studenom 2005.g. Od tada, nikakav značajniji razvoj legislative u tom području nije učinjen.

4.6. Poglavlje 6: Zakon o poduzećima (trgovačkim društvima)

U ovom području postojeće zakonodavstvo velikim je dijelom u skladu sa acquis-om.

4.7. Poglavlje 7: Zakoni o intelektualnom vlasništvu

Nikakav određeni napredak ne može se uočiti u području autorskih prava i povezanim pravima...

4.8. Poglavlje 8: politika konkurentnosti

Hrvatska je učinila određeni napredak...

4.9. Poglavlje 9: Financijski servisi (usluge)

Određeni napredak...

4.10. Poglavlje 10: informatičko društvo i mediji

Napredak je nastavljen u području elektroničkih komunikacija i informatičkih tehnologija. Postavljeno je Vijeće za tekomuniakcije unutar Hrvatske agencije za telekomunikacije....
...Postojeći zakon o telekomunikacijama od lipnja 2003.g. do maja 2005.g. nadopunjavan je amandmanima četiri puta. Potrebno je napisati potpuno novi zakon....

4.11. Poglavlje 11: Poljoprivreda

...neki koraci su učinjeni za pripremanje uspostave...
...nema napretka u području organizacije zajedničkog tržišta...
...dobar je napredak postignut u području organske proizvodnje hrane...

4.12. Poglavlje 12: Sigurnost hrane, veterinarska i fitosanitarna politika

Razmatrajući generalno upravljanje prehrambenim proizvodima, napredak je ostao ograničen na ptanja trasporta i primjene. Hrvatska treba ugraditi temeljne principe zakona o hrani...
(fitosanitarna=zaštita biljaka op.prev.)

4.13. Poglavlje 13: Ribarstvo

4.14. Poglavlje 14: Transportna politika

Postoji napredak u području cestovnog transporta...
...administrativni kapaciteti za implementaciju i provođenje pravila su ostali ograničeni....
Postoji ograničeni napredak u području željezničkog transporta..

4.15. Poglavlje 15: Energetika

U području sigurnosti opskrbe dobar napredak postignut je osnivanjem Agencije za zalihu nafte...
Postoji dobar napredak u području unutarnjeg tržišta električnom energijom i plinom.
...ograničeni napredak u području energetske učinkovitosti i obnovljivih izvora energije.

4.16. Poglavlje 16: Oporezivanje

Nije učinjen nikakav napredak u području indirektnog oporezivanja...
Ograničeni napredak učinjen je u području direktnog oporezivanja...

4.17. Poglavlje 17: Ekonomska i monetarna unija

U području novčane politike, ne može se prikazati napredak...

[...]

U orginalnom dokumentu često se koriste formulacije kao npr. "Little progress" što je uvijek prevedeno na za Hrvatsku "najbezbolniji" način (Mali napredak postignut je...) Treba uočiti da "little progress" može značiti i:
sitan, neznatan, jadan, neugledan, tričav...

U cjelokupnom dokumentu pojedine riječi/fraze pojavljuju se:

needed (potrebno je, treba).................48
limited progress (ograničeni napredak)......24
little progress (mali, slabi napredak).......7
no progress (bez napretka)..................11
some progress (određeni napredak)...........57
efforts will be needed.......................4

NA ŽALOST, NEMAM VIŠE "RESURSA" ZA PREVODITI OVAJ DOKUMENT, ALI MISLIM DA SE GENERALNA SLIKA MOŽE DOBITI I OVAKO, TE DA JE SVAKOME SVE JASNO.

Postoji slično izvješće i za prošlu godinu. Kada iz toga vidimo brzinu reformi i razvoj Hrvatske države, pitam se kada ćemo uopće postići zadovoljenje svih ili većine kriterija EU ??????

JozefConrad


Post je objavljen 24.11.2006. u 10:08 sati.