Recenzija/komentar - Film: Miami Vice

Eng. Miami Vice
God. 2006.
Redatelj: Michael Mann
Scenarij: Michael Mann
Trajanje: 134 min.
Žanr: Akcija, Drama, Triller, Krimi
Glume: Colin Farrell, Jamie Foxx, Li Gong, Luis Tosar, Naomie Harris, John Ortiz, Jay Amor, Jeannie Belgrave, Robert Berson, Juanita Billue, Everlayn Borges, Jennifer Budhoo, Tony Curran, Eric Dale, Isaach De Bankolé, Ana Cristina De Oliveira, Buddy Dolan, Levell Dorgilles, John Hawkes, Barry Shabaka Henley, Ciarán Hinds, Jamie D. Knee, Domenick Lombardozzi, Pavel Lychnikoff, Marc Macaulay, Edward Marsan, Gilbert Quintana, Elizabeth Rodriguez...itd.

Radnja filma počinje u noćnom klubu u Miamiju, gdje upoznajemo dva glavna lika, policajce Sonny Crocketta i Ricarda Tubbsa koji upravo rade na tajnom zadatku. Tijekom tog zadatka, Sonny dobiva poziv na svoj mobitel. Ispostavi se da je s druge strane linije njihov bivši doušnik Alonzo Stevens, koji ima samo poruči da odlazi iz grada, te da ih nije izdao, i neka se pobrinu za njegovu obitelj. Sonny i Tubbs tada prekinu svoj undercover zadatak, te uz pomoć signala na Alonzovom autu, uspiju ga pronaći kako juri autocestom iz grada. Nakon što ga zaustave, Alonzo im kaže par nesuvislih rečenica, o nekom Arijevskom bratstvu koje šverca drogu, a koji su pobili neke FBI agente i natjerali njega da progovori itd. Tijekom tog njihovog razgovora, njih dvojica također putem telefonskog poziva saznaju da je Alonzova obitelj ubijena, na što se Alonzo baci pod auto.
Sonny i Tubbs se tako sasvim slučajno nađu usred velikog slučaja, kojeg je vodio FBI, ali ispostavilo se da FBI ima krticu u svojim redovima, zbog čega su i poginuli njihovi agenti na tajnom zadatku. Njih dvojica se tada ponude da krenu na tajni zadatak, pretvarajući se da su vozači, koji prevoze drogu preko granice, kako bi se približili sumnjivcima, i na kraju ih naravno uhitili. Za zadatak zna samo njihov nadređeni, Poručnik Martin Castillo i FBI Agent Fujima, koji ne vjeruje nikome iz svog ureda. Uskoro se njih dvojca susretnu sa predstavnikom te bande, koji im iako sumnjičav, da prvi probni posao, zahvaljujući najviše odobrenju šefove tajnice, Isabelle, a uskoro upoznaju i samog šefa, Montoyu. No, problemi se ubrzo pojave, kada se Sonny zaljubi u Isabellu, te započne s njom strastvenu ljubavnu vezu, koja je više od običnog sexa, ali ipak na kraju krajeva nema budućnost. Tubby mu savjetuje da zadrži "hladnu glavu", i drži se plana, jer bi u protivnom mogli upropastiti svoj cover i tajni zadatak, što bi za njih značilo sigurnu smrt...
Kako radnja teče dalje, neću vam pričati, jer je priča u biti dosta komplicirana, prepuna tih sitnih detalja na koje valja obratiti pozornost, no iznimno je zanimljiva.

Prije nego što se osvrnem na sam film, i ispričam vam svoje viđenje istoga, moram vam reći kako je "Miami Vice", meni osobno bio najočekivaniji naslov ovoga ljeta, unatoč "Piratima 2", "Supermanu", "X-Menima 3", "Mission: Impossible III" i drugim velikim spektaklima, koji doduše u većini uopće nisu bili loši, ali nisu nekako u meni probudili tako veliki interes i očekivanja kao "Poroci". No, nije to bilo zbog toga jer se tu radi o filmskoj ekranizaciji jedne od najpopularnijih akcijskih serija 80-ih, jer da vam budem iskren, serije se dosta slabo sjećam...onako u "magli" (Ferrari, sakoi sa zavrnutim rukavima itd.). Več zato što se tu radi o najnovijem projektu majstora punokrvnih i žestokih krimića koji je naveliko zadužio taj žanr - Michael Mann, tvorac fenomenalnih krimića kao što su "Heat" i "Collateral", ali i filmova poput "The Last of the Mohicans", "The Insider" itd. Čovjek je jednostavno genijalac i perfekcionist u tome što radi, te u njegovim filmovima uvijek dominiraju likovi i dramaturški slojevita priča, kao i stilizirana vizualnost. Tako su, kao što rekoh, moja očekivanja potaknuta još izvrsnim i obećavajućim trailerom, kao u ostalom vjerojatno i očekivanja većeg dijela svjetske publike bila veoma velika.
I kada se je film napokon pojavio pred publikom, doživio je podijeljene kritike. Neki su ga odmah proglasili remek-djelom u kojem je Mannovo majstorstvo došlo najviše do izražaja, a drugi pak razočaravajućim, jer ovo u biti i nije remake serije u onom punom smislu te riječi. A ja (?), ja sam se našao negdje u sredini...naime, smatram da Mann ovim filmom nije doduše dosegao kvalitetu svojih prethodnih filmova "Heat" i "Collateral", te mi je "Miami Vice" u cjelini slabiji od ta dva naslova, ali me isto tako nije ni razočarao kao neke. No da bi vam moja mišljenja vezana uz film bila malo jasnija, smatram se dužnim napisati nešto i o samoj Tv seriji.
Dakle...originalna serija, "Miami Vice", se je počela prikazivati 16. 09. 1984., pa sve do 25. 01. 1990. godine, i u tom razdoblju je doživjela pet sezona i 111 epizoda, a svaka epizoda je trajala po 60-ak minuta, uključujući i reklame, što je sve ukupno oko 6660 sati...manje-više. Seriju je osmislio Anthony Yerkovich za kuću NBC, kojemu je navodno ideja o policijskom paru, bijelcu i crncu koji su svojim karakterima potpuno različiti, ali ipak veoma uspješni u svom poslu hvatanja krijumčara droge, pala na pamet nakon što je pročitao jedan članak u Time Magazinu, o tome kako zakon dopušta da agencije poput DEA, FBI, CIA itd. koriste zaplijenjene predmete u daljnjim "undercover" istragama, a sigurno je nekakav utjecaj na njega imao i film "48 Hours" iz 1982. godine redatelja Waltera Hilla sa Eddie Murphyem i Nick Noltiem u glavnim ulogama, koji ima nekih sličnosti sa serijom. Radnju je smjestio u uvijek sunčani Miami, ubacio mnoštvo skupih jurilica u nju (spomenuti Ferrari, gliseri itd.), opakih negativaca i humora te ponudio ideju čelniku kuće NBC, Brandonu Tartikoffu, kojemu se ideja svidjela, kao i producentima Michaelu Mannu i Dick Wolfu, te je uskoro bila snimljena pilot epizoda. Ubrzo nakon početka prikazivanja, serija se je premetnula u veliki hit te stekla brdo fanova, jer je nudila nešto drugačije od ostalih sl. kriminalističkih serija, a to je filmski pristup televizijskom proizvodu, vizualnu raskoš, grafičko nasilje itd. Publika je naprosto obožavala pustolovine Jamesa "Sonny" Crocketta i Ricarda "Rico" Tubbsa, koje su glumili Don Johnson i Philip Michael Thomas.

I što je najvažnije, serija je stvorila nove trendove što se muzike i mode tiče, i po tome je bila revolucionarna i zapažena. Gotovo svaka epizoda je bila poput dugačkog glazbenog spota, te su do izražaja više dolazile boje, muzika, brzi ritam, predivni kadrovi Miamija, nego sama priča i likovi. Muzika je bila pomno birana za svaku epizodu posebno, a radilo se tu o tada najpoznatijim pop i rock hitovima 80-ih, velikih glazbenih zvijezda kao što su Tina Turner, ZZ Top, Depeche Mode, U2, The Police, te Phil Collins, čija je poznata stvar "In the Air Tonight", koja je svirala u pozadini scene iz pilot epizode, kada se Crockett i Tubbs noću voze ulicama Miamija u svom Ferrariju, pridonijela "stvaranju" jedne od najslavnijih i najsimboličnijih scena serije. Naravno, bilo je tu još i mnogo drugih glazbenih zvijezda, a neke od njih su i gostovale u seriji, kao npr. Willie Nelson, Ted Nugent, te ponovno Phil Collins, kao i još neki. A tu je i nezaboravna naslovna tema Jan Hammera odsvirana na sintisajzeru, ali koja još i dan danas zvuči odlično.
Druga stvar koju sam spomenuo je bila moda, posebice muška. Serija je postala poznata po načinu odijevanja glavnih junaka, što je kasnije ujedno postao i zaštitni znak serije, kao i glavni razlog sprdnje u današnje vrijeme...majice sa V izrezima, ljetni sakoi pastelnih boja sa zavrnutim rukavima, drečave ljetne košulje, cipele na bosu nogu, fudbalerka, brada od tri dana, naušnica itd. Iako danas sve to u cjelini djeluje poput kičeraja 80-ih, zapravo ne da djeluje, več je kič te je pomalo i smiješno za vidjeti, onda je to bilo cool, svatko tko je bio netko i nešto se je tada tako odijevao, jer je to bilo IN, to je bila "šminka".
Kao što sam več spomenuo, mnoge glazbene zvijezde su glumile u seriji, ali i mnoge današnje velike glumačke zvijezde su se pojavile u seriji, kao npr., Annette Bening, Bruce Willis, Viggo Mortensen, Ben Stiller, Chris Cooper, Wesley Snipes, Liam Neeson, Julia Roberts, Helena Bonham Carter, Melanie Griffith, Benicio Del Toro, John Leguizamo, Charles S. Dutton, Dan Hedaya, Bill Paxton itd., itd...Sve u svemu, serija je ostavila veliki utjecaj na tadašnju pop kulturu, i "utabala stazu" za buduće slične policijske serije ali i filmove ("Bad Boys" npr.), te se još uvijek, unatoč danas kičastom izgledu smatra najboljom kriminalističkom serijom 80-ih godina.
E sad kad sam vam iznio neke važne detalje vezane uz seriju, mogu se napokon baciti na recenziju filma. Dakle...kao što sam več spomenuo ranije, nekima se film nije svidio, i to najviše iz razlog jer film osim naslova i likova gotovo da nema veze sa originalnom serijom, tj. da nije šaren i zabavan poput serije, što je ako se mene pita sasvim logično, te veliki plus filma. Ja na ovaj film ne gledam kao na remake serije, več kao na krimić Michaela Manna koji je samo baziran na toj seriji, kao što sam u ostalom več spomenuo. Mislim, prošlo je več 20-ak godina od početka prikazivanja prve epizode, i sad su druga vremena, 21st., te bi šarene košulje i sakoi sa zavrnutim rukavima danas djelovali presmiješno, kao što u ostalom i jesu. Promjene vizualnog stila su bile nužne, no James "Sonny" Crockett i Ricardo "Rico" Tubbs, u izvedbi fenomenalnih Colina Farrella i Jamie Foxxa, su i dalje cool, oni su i dalje šminkeri, i dalje voze brze aute i glisere, samo što danas nose jednobojne košulje, siva odjela, ubiti sve ono što je danas pojam dobrog odijevanja i "šminke", baš kao što su svojedobno to bili spomenuti Don Johnson i Philip Michael Thomas. Zato izjave nekih gledatelja da su likovi "suhoparni šminkeri" u potpunosti baš i ne stoje. Oni jesu šminkeri, ali su to bili i likovi u seriji, samo su se druge stvari podrazumijevale pod "šminku".

Također i okruženje u kojem se odvija radnja je drugačije, malo mračnije, nasilnije i ozbiljnije, nema tu previše jarkih boja i humora. Miami više nije mjesto uvijek okupano suncem, prepuno zgodnih komada u badićima koje ispijaju koktele i sl. To je sada opasan grad, prepun kriminalaca koji uopće ne priznaju zakone i policiju, te ih se nimalo ne boje. Sama priča je iznimno zanimljiva i kompleksna, te se Mann baš kao što sam i očekivao, bavi likovima i njihovim odnosom. Pokazuje nam detaljno kakvim se sve rizicima prepuštaju ti policajci koji rade na undercover zadacima, i kakve su procedure kod takvih zadataka, a tu su također i ljubavni zapleti. Inače, veći dio filma se niti ne događa u Miamiju, več i na Kubi i Tahitiju, što je isto jedan od razloga zbog čega se nekima film nije svidio...ono, postavljaju se pitanja "kako se film može zvati Miami Vice kad se ne događa u Miamiju?!". Meni osobno to nimalo ne smeta, jer se to sve događa u kontekstu radnje, i nužno je za priču, u ostalom, koliko se sjećam, i u nekim epizodama serije se je radnja odvijala izvan Miamija, gdje je glavne likove odveo trag ili potraga za sumnjivcem. Naslov se po mom mišljenju odnosi na sam odjel narkotika u Miamiju, čiji su Sonny i Rico članovi, i s toga se radnja ne mora nužno u cijelosti odvijati u Miamiju.
S vizualno strane, film je čisto savršenstvo. Mann se je ponovno "igrao" sa estetskim izgledom filma, te nam je ponudio vizualno ekstravagantan film. Baš kao i nekoliko puta spomenuti "Collateral", i "Miami Vice" je u potpunosti snimljen sa HD-digitalnim kamerama, što je Mannu omogućilo da se pozabavi bojama u post-produkciji. Tako je gotovo u potpunosti suzbio crvenu, a pojačao plavu i žutu. Također tu je i poludokumentaristička zrnata slika, koja je svršena, kao i odlični kadrovi. Mann po običaju savršeno snima noćne totale, hvata ljepotu i veličinu grada noću, gradska svijetla, što filmu daje jednu pomalo epsku veličinu i atmosferu. U ostalom, sve lokacije su odlično snimljene, tako da je film vizualno prava gozba za oči. Na kraju krajeva ne smijem zaboraviti spomenuti i ono najbolje od svega, odlične akcijske scene, posebice poludokumentaristički obračun na kraju filma, koji je po mom mišljenju najrealističnija akcijska scena koju sam imao prilike vidjeti na filmu. Mann tu dosta pridodaje zvuku i što realnijoj kameri iz ruke i tako dobiva veličanstvenu vizualnu gozbu za oči u uši. Ono što mi se je isto jako svidjelo je to što film zapravo nema uvoda, več samo počne, a naslov se pojavi tek na kraju. Izvanredno, tako odmah bivate doslovno bačeni u priču, bez ikakvih usputnih objašnjavanja.
Glumačke izvedbe su, kao što rekoh izvrsne. Farrell i Foxx odlično portretiraju svoje likove, policajce na rubu zakona, a ništa lošiji nisu ni Naomie Harris kao Detektivka Trudy, Foxxovo filmska djevojka, Barry Shabaka Henley kao Poručnik Martin Castillo, njihov nadređeni, te ostatak ekipe. Jedini prigovor što se glume tiče imam na Li Gong, u ulozi Isabelle, Farrellovog ljubavnog interesa i tajnice gl. negativca. Žena se kroz cijeli film očito bori sa engleskim jezikom, što malo bode u uši.
No, unatoč svom tom savršenstvu, film ima i svojih mana. To je prije svega trajanje od 134 minute. U cjelini film je predugačak, i malo prerazvučen u sredini, te je bez problema mogao biti kraći za nekih 30-ak minuta. Mislim da je Mann mogao malo manje forsirati na ljubavnim odnosima između likova, posebice Sonnya i Isabelle, i izbaciti nekoliko, po mom mišljenju nepotrebnih scena sexa, i ubaciti malo više akcije, koja je izvrsna, ali je svakako fali. A upravo ta veza između njih dvoje mi ujedno djeluje nekako "nategnuto", tj. neuvjerljivo, i smatram da joj je posvećeno previše vremena i pažnje.

Još jedan minus filma je i pomalo neupačtljiv soundtrack, koji ima svojim momenata (npr. početak i izvrsna stvar "Numb/Encore" grupe Linkin Park fea.Jay-Z), ali u cjelini nije tako zvučan kao npr. soundtrack filmova "Heat" i "Collateral". Originalno je za soundtrack bio angažiran Jan Hammer, autor naslovne teme za seriju, od kojeg je Mann zatražio da sklada malo moderniju verziju teme, ali je ovaj na žalost odbio. Nakon toga je taj posao dobila grupa The RZA, da bi na kraju i ona, na žalost, bila zamijenjena sa prilično nepoznatim Johnom Murphyem, koji je skladao muziku za filmove kao što su "28 Days Later..." i "Basic Instinct 2".
Film je inače snimljen na lokacijama u Miamiju, Paragvaju, Urugvaju i Dominikanskoj Republici, gdje je došlo i do jednog ozbiljnog incidenta. Naime dok su snimali scene u getu Santo Dominga, došlo je do pucnjave izvan seta, jer je jedan od mještana htio na silu upasti na set, a kad mu je rečeno da ne može, izvukao je pištolj, na što su ga zaštitari ustrijelili, te je snimanje bilo odgođeno na tri dana. No to nije bio jedini problem na snimanju. Naime snimanje je još jednom bilo odgođeno zbog uragana, a priča se da se je proračun filma popeo sa odobrenih 136 mil.$ na čak 200 mil.$. Također navodno se je Farrell često sukobljavao sa redateljem, koji je kao što rekoh veliki perfekcionist, te mu nije dopušta razuzdane noćne provode, po kojima je ovaj poznat. A nakon što je snimanje bilo završeno, Farrell se je prijavio u bolnicu na liječenje, navodno zbog iscrpljenosti. A ni Foxx, inače veliki obožavatelj spomenute serije, koji je zapravo Mannu i stavio "bubu u uho" o snimanju filma "Miami Vice" još na snimanju filma "Ali" 2001. godine, a kasnije i na snimanju "Collaterala", nije bio potpuno miran na snimanju. Navodno je tražio malo veći honorar nakon što je osvojio Oscara za ulogu Raya Charlesa u filmu "Ray". Da li je u tome uspio, nije poznati. Također i studio je sjeo Mannu za vrat sa svojim zahtjevima i rokovima, te je on bio prisiljen zbog kašnjenja sa snimanjima montirati film u zadnji čas prije nego se je film pojavio u kinima.
Zanimljivo je kako prije nego što je Mann pristupio projektu, su za naslovne uloge bili razmatrani Matthew McConaughey i Will Smith, a film je trebao biti veoma sličan seriji, šaren i prepun humora. Također je neko vrijeme za ulogu Sonnya pretendirao i Tom Cruise, no na kraju ju je dobio Farrell. S jedne strane mogu reći da mi je čak i žao što Cruise nije dobio tu ulogu...bilo bi zanimljivo vidjeti kako bi njemu stajale one brčine koje nosi Farrell u filmu hehe...

Sve u svemu, Michael Mann je napravio još jedan dosta dobar i žestok kriminalistički film, koji doduše nije odličan i savršen koliko je to mogao biti, te kao što rekoh nije bez mana, ali isto tako daleko od toga da je katastrofalan neuspjeh. Još jednom naglašavam, nemojte ovaj film gledati kao remake, odnosno ekranizaciju serije, več kao Mannovski krimić inspiriran serijom, i sigurno će vam djelomično baš dobro sjesti...meni je.

Ocjena: 3,5/5

Post je objavljen 09.10.2006. u 12:42 sati.