MASKE FASIZMA-2
...Ne postoji samo"stari"i"porazeni"fasizam.Ideologija"destrukcije tijela i duse"traje koliko traju nacionalisticke opsjene.Rijec je o ideologiji nasilnistva kao jednoj od najvecih zabluda u mukotrpnoj historiji ljudske misli.Sve se krije u pretpostavci da filozofija nasilja moze da se preoblikuje u fenomen nekakve vjere.O tome Krleza razmislja u"Chastertonovoj knjizi o ortodoksiji".Rijec je o ideologiji koja proizvodi mrznju,pa,kao takva,ako joj se dopusti,na koncepcijama podjela i podozrenja reprodukuje nove klice nasilja i masovnog straha.
Iza sjetvenih kampanja mrznje i straha kriju se do dana danasnjeg radikalni"pokretaci masa".Krleza istice u recenoj"Chastertonovoj knjizi o ortodoksiji"da u svijesti"pokretaca masa"takvog profila dominira povijesno pravilo:"Jedna iskra-od iskre pozar"."Nisu rodonacelnici religioznih ili politickih prevrata-kaze on-tako svetacki cisti kao njihovi zivotopisi,koje hagiografi preradjuju u legende.Vazno je ispitivanje one lakoupaljive materije koja je planula od zapaljivih misli bezbrojnih vozdova,rabina i hodza kroz historiju koji se,kao cudotvorci,kao sto vidimo vlastitim ocima,javljaju ciklicki usred kobne historije gomila".
Mnoge danasnje lidere i vlastodrsce,sa potisnutom ili manje potisnutom ideologijom"Jedna iskra-od iskre pozar",mozemo lako prepoznati u ovim i ovakvim Krlezinim opisima."To su gospoda-istice Krleza-koja mrze pamet principijelno,mrze je kao generali,mrze je kao reakcionari ili progresivni politicari,mrze je kao tamnicari,mrze je-ex cathedra-kao propovjednici istine i morala,krivotvoreci vlastite programe i principe".U cjelokupnoj igri u pitanju je osobeno maskiranje fasizma u savremenoj balkanskoj stvarnosti kao krajnjeg dosega svake nacionalisticke strasti.Na sceni je odsustvo moralnih i etickih skrupula"pokretaca masa".Po pravilu,po ideji,po moralnom i etickom habitusu,to su osobeni konvertiti.To su-veli M.Krleza u eseju"Giovanni Papini"-ona stanja kada"sjene velike Propagande trajno prave ovu vrstu kukavelja".
Obeshrabrujuce je sto se o laznim tezama o"fasizmu koji je svoje davno odzivio"u nasoj misli i kritici suti.Malo je,doista,nastojanja da se sa ovakvih mistifikacija skine nacionalisticki madjionicarski ogrtac-zahvaljujuci tome zivimo u stanju u kome pojam fasizma,u velikom dijelu kolektivne svijesti,podrazumijeva samo davna vremena kada se u ime paranoicnog Vodje uzvikivalo:"Ja sam nista,Narod je sve",kako plasticno veli Dj.Lukac u svom"Razaranju uma".Manjka u svemu savremena krlezijanski otvorena i intonirana analiza savremenih fenomena"destrukcije tijela i duse".Zivimo u vremenu u kome se zlorabi princip da"u svijetu ima i takvih politickih situacija u kojima se u ime
`humanizma`covjeku odrice pravo cak i na hamletovsku sutnju",kako kaze M.Krleza Predragu Matvejevicu u izuzetnoj knjizi"Razgovori sa Miroslavom Krlezom".Manjka"borba perom"koja,kako kaze Krleza u"Davnim danima",podrazumijeva zadacu"biti istrazivac nepoznatih krajeva u pustinjama duha gdje covjeka vrebaju ne samo lavovi nego i ljudi".Manjka"borba rijecima"da bi"slabici culi sami sebe"("Povratak Filipa Latinovicza").Manjka osobena"borba za slobodu"koja podrazumijeva"borbu za oslobodjenje od predrasuda"("Knjizevnost danas").
Svega toga danas fatalno nedostaje.
Fasizam nam migolji pred ocima.Cizmom nas gnjeci.Prijeti nam.Maltretira nas,strasi,provocira,
ponizava,trijebi.Objektivno-izuzimajuci casne,hrabre i sve usamljenije izdanke preostalih antifasistickih Titovih partizanskih generacija-ne nazire se prava i organizovana borba protiv novih varijanti destrukcija"odzivjelog fasizma".
Maske fasizma izvrsno glume"nacionalne zanose".
To najsumornije potvrdjuje posljednja Miloseviceva nacisticka avantura na Kosovu.
Tu je sve i do kraja receno.
Post je objavljen 06.10.2006. u 09:04 sati.