TUNEL
Zatocenim Sarajlijama veliki san i opsesija postaje siguran izlazak iz grada.Vjerovatno je smatran ludakom onaj ko je prvi spomenuo kopanje tunela ispod aerodromske piste.Danas se to smatra jednom od najgenijalnijih ideja u ratu.Sama odluka o kopanju tunela donijeta je na najvisem drzavnom,vojnom i politickom nivou.Zadatak je povjeren Prvom korpusu,a naredbu o pocetku radova potpisao je tadasnji pomocnik komandanta za logistiku general Rasid Zorlak.U najvecoj tajnosti,1.marta 1993.godine pristupa se izgradnji objekta"DB",odnosno tunela Dobrinja-Butmir,
kopajuci rucno sa obje strane.Zbog hitnosti radova,nije radjena investiciono-tehnicka dokumentacija,vec samo projekt(elaborat)sa najneophodnijim skicama(uzduzni profil,vertikalni i horizontalni presjeci...)Uradjeni su uprosceni elaborati elektroinstalacija,pruge,naftovoda,prilaznih transeja.
793 METRA PODZEMNE DUZINE
"Sve je radjeno u najvecoj zurbi",prica nam natkapetan Mustafa Becirevic,nacelnik gradjevinske sluzbe Prvog korpusa,koji je,zajedno sa Nedzadom Brankovicem,Ibricom Fazlagicem,Nedzadom Bubicom,Ademom Crnovrsaninom,Mujom Dardaganom i ostalim starjesinama,rukovodio izgradnjom tunela."Situacija na ratistu zahtijevala je hitno iznalazenje sigurnijih nacina logisticke opskrbe jedinica u Sarajevu,ali i povezivanja sa slobodnim teritorijama BiH.Pocelo se sa Civilnom zastitom.Ali,zbog specificnosti i tezine posla,oni su angazirani samo na iskopu prilaznih transeja,dok su glavninu posla obavili vojnici Armije BiH,u prvom redu tadasnje 4.i 5.motorizirana brigada.Nemjerljiv je doprinos ovih brigada i njihovih komandanata,brigadira Ismeta Hadzica i
Fikreta Prevljaka."
Prema projektu,nuzno je bilo iskopati 160 metara prilazne,natkrivene transeje sa"D"strane,
zatim 340 metara cistog tunela(stolne)ispod piste i 340 metara natkrivene transeje sa"B"
strane.Kopalo se sa obje strane.I,kad su radovi zavrseni,ispostavilo se da je ukupna duzina 793,2 metra.Prosjecna visina tunela da dobrinjske strane je oko 160 centimetara,bez zeljezne prigrade,prosjecna sirina u gornjem dijelu-80,a u donjem dijelu 100 centimetara.U tom dijelu nalazio se najnizi,ali i najtezi dio za prolaz,tzv."spusteni ulaz u portal",dug 30 metara.Taj dio posebno pamte Sarajlije koje su okrvavile glavu udarajuci o zeljeznu podgradu.
Sa butmirske strane tunel je bio nesto visi.Prosjecna visina,bez drvene podgrade,bila je 180 centimetara,dok je sirina bila ista.U tunelu su danonocno radili rasvjeta,pumpe za ispumpavanje podzemnih voda,koje su nekad bile i do pojasa,te primitivna zeljeznica i naftovod.
Post je objavljen 26.09.2006. u 09:29 sati.