Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/buffyiangel

Marketing

BtVS i potkapanje autoriteta

Image Hosted by ImageShack.us


Malo upozorenje - na engleskom je ista riječ (authority) i za autoritet i za vlast pa je moguće da sam negdje zezla prijevod. Esej je napisan prije početka 6. sezone.
- podsjetnik - Ubojica je prijevod za 'Slayer', a ubojica sa malim slovom za 'killer'

- Machiavelli (izvor Wikipedija) - Niccolň di Bernado dei Machiavelli (1469. - 1527.) Firentinski politički filozof, pjesnik. On je također bio ključna ličnost u Renesansi i razvoju realistične političke teorije. Izraz makijavelizam znači otprilike isto što ono da ne biraš sredstva da dođeš do nekog cilja.
-... i uspjeli bi da nije bilo tih dosadnih klinaca! (eng. ... and I would have gotten away with it too, if it hadn't been for those meddling kids!) - za one koji nisu nikad gledali crtić Scooby Doo to uvijek na kraju kažu negativci kad ih junaci razotkriju. U tom crtiću se uvijek netko pretvara da je duh ili čudovište da iz nekog razloga otjera ili prestraši ljude i mala skupina mladih sa psom Scoobyem riješava te slučajeve. Po njima su Buffyinu ekipu prozvali Skubijevcima


Buffy, Skubijevci i čudovišni autoritet: BtVS i potkapanje autoriteta
(Buffy, the Scooby Gang, and Monstrous Authority: BtVS and the Subversion of Authority)
by Daniel A. Clark i P. Andrew Miller


Serija Buffy – ubojica vampira kao i većina serija na WB-u (producentska kuća koja je financirala seriju prvih pet sezona) cilja i najgledanija je kod tinejđerske publike. Kao i u serijama Dawson's Creek, Roswell i Popular glavni likovi su mladi koji se suočavaju sa problemima koje su tipični za mlade likove na ekranu, ali i u stvarnosti. (......) U Buffy ima mnogo razina zanimljivih publici, ali mi ćemo se ovdje usredotočiti na probleme autoriteta i moći. Problemi autoriteta i moći daju većinu osnove za radnju i tematski sadržaj u seriji.

Autoritet je viđen kroz perspektivu tinejđerskih protagonista u seriji i zato je u tradicionalnim oblicima koje oni sreću u svom okolišu: školski autoritet je utjelovljen u administratorima, nastavnicima, profesorima i trenerima; društveni autoritet je utjelovljen u roditeljima, a civilni autoritet u lokalnim i državnim službama i policiji. Mnogo natprirodnih prijetnji koje dolaze iz tih uobičajenih područja naglašavaju fokus serije na to kako ti autoriteti utječu na živote likova. Važnost tih predstavnika se mjenjala tijekom pet sezona i vjerojatno će tako biti i dalje. Ti predstavnici daju okoliš ili uvjete u kojima se zbivaju događaji u seriji. Kao što je Hitna služba postavljena na pozorištu ograničenog zdrastvenog osiguranja u opasnom i nasilnom svijetu ili kao što je Pravda za sve oblikovana borbom između krutog etičkog legalnog kodeksa i nenetičkog, nemoralnog svijeta, BtVS je o mladim junacima koji imaju malo ili ništa strukture autoriteta, a bore sa raznim vrstama autoriteta kojima su podvrgnuti. Na mnoge načine ovako bi se mogao opisati i Beverly Hills, Party of Five, Dawson's Creek ili Freaks and Geeks. Ali u BtVS-u, moć koju imaju predstavnici autoriteta je često doslovna zbog dodatka natprirodnog. Moć gradonačelnika Wilkinsa ne dolazi samo od povjerenja njegovih birača u Sunnydaleu; demonska je.

I tako dok se junaci BtVS-a moraju nositi sa sitničavim zloputrebljavanjem moći od ravnatelja Sydera, isto tako se moraju boriti protiv gradonačelnikovog plana da pojede sunnydaleske maturante kad postane potpuni demon. Buffy se mora nositi sa tim da se njena ljubav okrenula protiv nje i istovremeno se mora sučiti sa njegovim pokušajima da je ubije i otvori vrata u pakao.

Ono što u BtVS-u razlikuje tradicionalne predstavnike autoriteta od zlikovaca je njihov odnos prema moći. Kao što je ranije spomenuto, gradonačelnik Wilkins ima legalno dobivenu moć, ali kasnije saznamo da posjeduje i natprirodnu moć i namjerava je povećati na štetu grada. Zbog svoje žudnje za više moći postaje prijetnja i primjećuju ga Buffy i Skubijevci.

S druge strane je tu Joyce Summers, predstavnica roditeljskog autoriteta. Joyce nema natprirodnih moći niti ih želi. Ona u dinamici serije ostaje samo «predstavnik autoriteta» sa svom plošnosti i plitkošću na koju asocira taj izraz. Iako je Joyce postala važan lik u trećoj i petoj sezoni, ona nije ni približno važna kao ostali likovi. Najbolji pokazatelj njene nevažnosti je to da nije bila u špici sve do njene bolesti i iznenadne smrti u petoj sezoni; to jest glumica (Kristine Sutherland) koja je glumi (i odlično to radi) se nikad nije pojavila u špici kao stalni lik. Oz koji zapravo nikad nije postao nešto više od Willowinog momka je od 'gostujućeg glumca' došao na status jednog od glavnih likova u špici. Cordelia se nastavila pojavljivati u špici čak i kad je postajala sve više sporedni lik u glavnoj radnji sezone. Čak se i Spike, sada pseudo-član skubijevaca počeo pojavljivati u špici. Čini se da serija tretira roditelje kao prepreke koje se treba preskočiti, zaobići ili ignorirati. Do neke granice ograničavaju slobodu junaka, ali uglavnom imaju autoritet zbog pristanka svoje djece.

U prve dvije sezone Joyce ne zna da je Buffy Ubojica vampira. Ona samo misli da je Buffy neposlušna ili da je upala u «loše društvo». Misleći da je Buffy normalno dijete ona joj nameće (ili pokušava nametnuti) uobičajena ograničenja – određeni sat do kad može biti vani, zabranu izlazaka itd. Buffy mora lagati i varati da bi izvršila svoje dužnosti Ubojice. Na kraju druge sezone Joyce sazna za natprirodne sposobnosti svoje kćeri i želi spriječiti Buffy da se bori sa Angelusom, «zabranjujući» joj da to čini i govoreći joj da ako ode ne mora se vraćati. Joycina jedina moć nad Buffy je uskraćivanje ljubavi, ali čak ni to ne može zaustaviti Buffy. I na kraju Joyce nije sposobna ispuniti svoju prijetnju. Joyce se rijetko pojavljuje u četvrtoj sezoni. U jednoj epizodi se pojavi samo da bi joj Faith mogla prijetiti. U zadnjoj epizodi pojavljuje se zarobljena u zidu i smireno razgovara sa Buffy o svom položaju kroz malu rupu u zidu. Ni majka ni kćer nisu posebno zabrinute zbog toga. U petoj sezoni se Joyce pojavljuje češće, pogotovo nakon magičnog stvaranja Buffyine sestre Dawn, ali njeno pojavljivanje služi samo da naglasi njenu sve veću slabost zbog bolesti i nesposobnost da obrani Dawn od Glory i njenih sluga. U ovoj sezoni Joyce nema nikakav autoritet nad Buffy i zapravo prenosi svoju majčinsku ulogu na nju. Buffy se prvo mora brinuti za bolesnu Joyce i nakon njene smrti, mora preuzeti autoritet nad Dawn. Naravno Buffy je ljuta kad Dawn nema poštovanja prema njenom autoritetu kao što ona nije imala prema majčinom.

Joyce je jedini roditelj koji se redovito pojavljuje. U epizodi u kojoj vidimo Willowinu majku Sheilu, majke vrlo strogo provode svoj autoritet, skoro ubijajući svoju djecu zbog neposlušnosti, ali na kraju se uspostavi da su bile pod demonskim utjecajem. Ironično demon koji je izmanipulirao roditelje je bio u obliku djece («Gingerbread», S3). U epizodi "Ted" (S2) Joyce počne hodati sa muškarcom koji pokuša nametnuti veća ograničenja na Buffy obavezavajući je na «vrijeme sa obitelji». Buffyino odbijanje da posluša rezultira nasilnim sukobom u kojem Buffy ubije Teda. Naravno, nije ga ubila; on je robot – stepfordski očuh koji želi stvoriti (i zatočiti) savršenu (i na kraju mrtvu) obitelj. U epizodi «Witch» (S1) Amyina majka želi iznova proživjeti svoju mladost i sa magijom zamjeni tijelo sa kćeri. Svoje moći koristi za uklanjanje kandidatkinja za novu navijačicu i upada u tim – ekstremna majka navijačice. Naravno Skubijevci je poraze, ali ona je iznimka u pravilu da su roditelji uglavnom nevažni u BtVS-u.

Ako nije dovoljno jasno da roditelji imaju malo utjecaja u BtVS-u, epizoda «Bad Eggs» (S2), otvoreno sumnja u koncept roditeljske kontrole. U toj epizodi Buffy i njeni kolege iz razreda dobiju zadatak da se dva tjedna brinu za jaja da se pripreme na ulogu roditelja – posve običan zadatak u nastavi spolnog odgoja. Ali u Buffyversu se iz jaja izlegu mala stvorenja koja mogu kotrolirati um i pretvaraju «roditelje» u robove demona koji je zarobljen pod zemljom. Buffy izbjegne kontroli malih stvorova zbog svojih brzih refleksa Ubojice. Xander, čije roditelje nikad ne vidimo (i saznamo iz kasnijih epizoda da ga u najmanju ruku zapostavljaju, a možda i zlostavljaju) skuha svoje jaje. Ali Willowin zaštitnički, majčinski instinkti je ostavljaju ranjivom i padne pod kontrolu stvorenja iz jaja. Epizoda sugerira da su roditelji jedva nešto više radilica ili zamjenjive «roditeljske jedinice» i da su djeca daleko od nevinih anđelčića.

Kao i roditelji, većina ljudi koji rade u školi imaju male sporedne uloge. Kao roditelji i učitelji u Peanuts, oni su samo pozadinska buka. Kao i roditelji, autoritete iz škole se treba izbjeći, zaobići ili ignorirati. Na primjer ravnatelj Flutie se pokaže kao neučinkovit u ep. «The Pack» (S1); suočen sa grupom učenika koji su opsjednuti duhom hijene on ih pokuša disciplinirati i oni ga proždru. Ali i često prikazuju kako školski prestavnici autoriteta zloupotrebljavaju svoju moć. Flutieva zamjena, ravnatelj Snyder je utjelovljenje svakog negativnog stereotipa školskih ravnatelja. On je nasilnik koji preferira sportaše i školsku elitu na štetu ionako marginaliziranih učenika. Ucjenjuje Willow da je prisili na davanje repeticija sportašu Percyu. (Ironično u ep.«Band Candy» (S3) otkrivamo da je nekad bio jedan od marginiziranih šmokljana koje sada terorizira.) Čak izaziva i demona Wilkinsa u drugom dijelu ep. «Graduation Day» prije nego ga ovaj pojede. Podmukao je i manipulativan, «glupi mali trol» (kako ga Buffy nazove u ep «Becoming» 2. dio, S2) i saznajemo u ep. “School Hard” (S3) da je umiješan u zataškavanju natprirodnih sila koje napadaju učenike srednje škole i građane Sunnydalea. To saznajemo iz malog komentara kada okrivi drogiranu bandu za nasilje u školi na večer druženja nastavnika i roditelja (za što je odgovoran Spike i njegovi vampiri). Iz toga dolazi implikacija da Syder i policija sudjeluju u zataškavanju i sugestija da je Snyderova antipatija prema Buffy nije samo zbog njene 'neposlušnosti' - on bi radije da sile tame napadaju učenike nego da je među njima Ubojica koja ih štiti, a on je ne može kontrolirati.

Zloupotrebljavanje autoriteta se ne događa samo u srednjoj školi. Kada Buffy ode na koledž okrutni profesor je izbaci sa predavanja iz pop kulture optužujući je da siše energiju iz prostorije. Ona susreće i prof. Maggie Walsh, ženu koja sebe opisuje kao «kučku iz pakla» («The Freshman). Iako to nije doslovno točno (moraš biti specifičan kad pišeš o Buffyversu) ona je u suradnji, ako ne i pokvarena svojim namjerama sa demonima u Sunnydaleu. Kao vođa Inicijative, pokušava stvoriti oružje koristeći računala, mehaničke djelove i demonske djelove - cyber-demona kojeg ona naziva 'Adam'. Kao i Snyder ona je ovisna o kontroliranju i iako ispočetka cijeni Buffy kao silu protiv demona na kraju odlučuje da je Buffy teško kontrolirati (nešto što su već otkrili Snyder, Giles, Wesley, Joyce i svi drugi odrasli u vezi s njom) i pokuša je ubiti.

Uz Sydera i Walshovu, vidimo nastavnike kao žrtve i kao suradnike zlih sila. Buffyinog školskog psihologa koji joj je mogao pomoći da se nosi sa nekim događajima u ep. «Becoming» i posljedicama, ubija učenik koji je postao Jekyll/Hyde čudovište («Beauty and the Beasts», S3). Angelus ubija Jenny Calendar («Passion», S2). Nekoliko anonimnih nastavnika su ubijeni, napadnuti ili pretvoreni u žrtve na druge načine u epizodama kao što su «School Hard» (S2), «Go Fish» (S2), «Bad Eggs» (S2), “Invisible Girl” (S1), i “Pangs” (S4). Nastavnici su poslije učenika najčešće žrtve u BtVS-u. Oni koji su negativci, često imaju patološku željom za redom (kao Syder i Walshova) ili slavom. U ep. «Revelations» (S3), pokvarena Čuvarica Gwendolyn Post iskorištava Gilesa, Buffy i Faith da dobije Myhnegonsku rukavicu. Trener Marin koristi sovjetsku pokusnu drogu za jačanje da dobije pobjednički plivački tim («Go Fish», S2). Trener u ep. «Nightmares» (S1) toliko terorizira dječaka da njegove noćne more postanu stvarnost u Sunnydaleu.

Državni i civilni autoritet dominira u trećoj i četvrtoj sezoni BtVS-a. Priča sezone u trećoj sezoni je namjera gradonačelnika Wilkinsa da postane pravi demon i to upravlja radnjom. U drugoj sezoni po razgovoru ravnatelja Sydera sa policijom o zataškavanju počinjemo shvaćati da civilne vlasti bar znaju za Ždrijelo pakla, a možda i otvoreno surađuju sa silama tame. Prije toga smo vidjeli djelovanje civilne vlasti u ep. «Ted» kad Buffy ispituju u vezi Tedove smrti; u ep. «Becoming» (S2) kad je osumnjičena za Kendrino umorstvo; u ep. «Death Man's Party» (S3) u Joyce prijeti Syderu da će otići gradonačelniku ako ne primi Buffy natrag u školu (na što Syder nije uopće zastrašen što nagovještava buduće događaje); u ep. «Homecoming» (S3) gradonačenik unajmljuje vampira g. Tricka. I od te epizode ulazimo u sezonsku priču o njegovom uzačešću.

Kada civilna vlast i autoritet nije u središtu priče, predstavljena je kao nesposobna i lako ju je izbjeći. I u epizodama «Ted» i «Becoming» civilnu vlast predstavlja policija. U «Tedu» mi publika znamo da je Tedova «smrt» slučajna i da se ponašao otvoreno nasilno i izazivački. Policiju se ne dojmi Buffyino objašnjenje i ne vjeruju joj jer zbog njenog brzog zaliječivanja nema modrica od borbe. Slučaj se zatvara jer Ted nije mrtav - ne zato jer su shvatili okolnosti. U ep. «Becoming» Snyder optužuje Buffy za Kendrino ubojstvo. Buffy uspjeva izbjeći uhićenje zbog svoje snage i refleksa Ubojice i izbjegava policiji dok ne ode iz Sunnydalea nakon što zatvori vrtlog. Prije njenog povratka, dobijemo samo usputni komentar da sada policija zna da nije umješana u Kendrino ubojstvo. Nikad ne saznamo koga smatraju odgovornim za ubojstvo i zašto Buffy nije imala nikakve legalne posljedice zbog napada na policajca. Zapravo se čini da se policija u seriji pojavljuje samo da pokaže koliko je marginalizira njena uloga Ubojice. Normalno je da tinejđerka ljuta ili sumnjičava prema novom dečku svoje majke. Kad ga još i njeni prijatelji smatraju super tipom, samo se osjeća još osamljenije. Kad se još uzme u obzir život kakav vodi kao Ubojica, mora se osjećati izolirano. Iako ona «ubije» Teda svi ostali (uključujući i Joyce) vide da je bila u pravu u vezi s njim. I kad se vrati u Sunnydale nakon svog samoinicijativnog egzila, ima društvo i suosjećanje svog Čuvara, prijatelja i majke. Nalog za njeno uhićenje nestaje.

Državna vlast se prvi put pojavljuje u ep. «Out of Mind, Out of Sight» (S2) u obliku dva agenta iz FBI-a koji se pojave na kraju epizode da «unovače» Marcie, ali taj autoritet se više ne pojavljuje sve do četvrte sezone. U ep. «Out of Mind, Out of Sight», Buffy i publika su iznenađeni pojavom FBI-a; skoro smo mislili da će to biti crossover BtVS-a i Dosjea-X (to bi voljela vidjeti :) op. prev.). Kao i u Dosjeima-X izgleda da je vlada umješana u neke vrlo mutne i neugodne aktivnosti. Buffy im ne nudi pomoć i ta epizoda ima manje jasan kraj od većine epizoda. To je nekoliko epizoda prije ep. «School Hard», tako da je to najranije nagovještanje neke suradnje vlade i sila tame.

U četvrtoj sezoni, Inicijativa je projekt stvoren za hvatanje i proučavanje natprirodnih bića, za otkrivanje izvora njihove moći da bi se stvorilo oružje bazirano na znanosti i natprirodnom. Prvi znak Inicijative su komandosi koji vrebaju na demone i vampire na kampusu sunnydaleskog koledža. Ispočetka ne znamo jesu li pozitivci ili negativci; samo vidimo te prijeteće, maskirane ljude u crnom kako hvataju stvorenja koja su omamili. U sedmoj epizodi S4 «The Initiative» saznajemo da su Riley Finn (Buffyin novi momak) i prof. Walsh (Buffyina profesorica iz psihologije) dio Inicijative. Riley je komandos, a Walshova je neka vrsta visoko rangirane voditeljice projekta. To nakratko omekšava dojam o Inicijativi, ali uskoro saznajemo da ima mnogo tajni ispod sunnydaleskog koledža. Dok je Inicijativa tajanstvena, Buffy i Skubijevci su sumnjičavi i nepovjerljivi. Kada Inicijativa dobije oblik ljudi koje poznaju i/ili vole ih, većina opreza nestaje. Buffy vjeruje Walshovoj i Rileyu, ali uskoro sazna da dio tog povjerenja nije opravdano. Bilo je točan početan dojam vladine organizacije - što znače da taje mnogo toga. Četvrta sezona komplicira taj dojam tako što su ljudi dobrih namjera umiješani u vladine tajne aktivnosti. Ali na kraju vladina tajnovitost uzrokuje propast projekta.

Koji god bio izvor njihove moći, predstavnici autoriteta su ispočetka pokvareni kao gradonačelnik Wilkins ili s vremenom postaju pokvareni s moći kao Čuvarica Gwendolyn Post i Faith. U Buffyversu kvarenje autoriteta i moći ne znači samo gubitak morala i etike, nego i gubitak duše. Drugim riječima, autoritet vodi do moći, moć vodi do korupcije, a korupcija vodi na Mračnu stranu.

Traganje za moći vodi mnoge sporedne negativce, ali i glavne negativce kao što je gradonačelnik Wilkins. Oni bez moći ili autoriteta će je tražiti na druge pokvarene i zle načine. Na primjer u ep «The Harvest» (S1), Xanderovom prijatelju Jesseu je draže biti vampir sa svim prednostima što to donosi nego biti čovjek (loš primjer jer svatko voli biti vampir kad postane vampir op. prev.). U ep. «Lie to Me» (S2), Buffyin stari prijatelj Billy Fordham želi besmrtnost i vječnu mladost vampirizma i spreman je izdati Buffy da to postigne. Blaži primjer je Jonathan koji u ep. «Superstar» (S4) koristi crnu magiju da ostvari svaku svoju želju, ali se na kraju iskupi kad se odrekne svoje moći da spasi Buffy i ostale.

Iako izgleda da je moć glavni pokvaritelj u BtVS-u, serija daje nekoliko alternativa. Na primjer likovi mogu vratiti svoju dušu i osjećaj za etiku ako se maknu sa položaja moći i autoriteta. Giles je dobar primjer. Kao prvo ispočetka je pitanje ima li on uopće autoritet nad Buffy. Ona obično radi što hoće, kako hoće. Stalno iznova potkopava Gilesov autoritet. Kao što je rekao Kendri, bacio je priručnik za Ubojice kad je upoznao Buffy. Ali ključna epizoda je «Helpless» kada Buffy navrši 18 i mora proći test koji Ubojica po tradiciji mora preživjeti u toj dobi. Treba biti zaključana u kući sa vampirom i mora ga ubiti bez svojih moći Ubojice. Iako se Giles buni, sluša naredbe Vijeća i daje Buffy drogu koja prigušuje njene sposobnosti. On na kraju sve kaže Buffy i ona je bijesna, osjeća se izdanom od Gilesa i Vijeća. Očito je da i Giles ima problema sa svim tim. On odbacuje Vijeće i njihov autoritet i ide pomoći Buffy. Vijeće mu zbog toga daje otkaz kao Buffyinom Čuvaru. Autoritet mu je oduzet, ali može zadržati dušu.

Nakon što više ne radi za Vijeće, on jasno postaje Buffyina očinska figura što je još jedan mogući položaj autoriteta. Međutim Buffy sada ima 18 godina i zakonski je odrasla. I tako iako kao otac može biti emocionalna potpora (i u ovom slučaju potpora u ubijanju demona), više nije predstavnik autoriteta niti je na položaju moći. Umjesto toga postaje pomagač.

Wesley Windham-Price prolazi kroz sličnu transformaciju. On je poslan da bude Faithin Čuvar, ali dobiva autoritet nad obje Ubojice nakon Gilesovog otkaza. Buffy potkopava i odbija Wesleyev autoritet i više nego što je odbijala Gilesov. Pokazuje otvoren prezir prema njemu i uskoro vidimo da to opravdano. Nespretan je, slini za Cordelijom i «vrišti kao žena» kad je u opasnosti. Kad pokuša zapovjediti Buffy što da napravi u vezi spašavanja Angela, ona kida sve veze sa Vijećem Čuvara učinkovito Wesleyu oduzimajući moć i autoritet («Graduation Day»). On se kasnije pridružuje Skubijevcima u borbi protiv gradonačelnika, ali ne kao predstavnik Vijeća. (A kao što doznamo u prvoj sezoni Angela, kasnije dobije otkaz od Vijeća Čuvara što je dobro jer izgleda da Vijeće postaje sve manje moralno, ako ne sasvim nemoralno i makiavejalističko).

Riley Finn je još jedan primjer lika koji je morao biti maknut sa položaja autoriteta i moći da bi spasio dušu. Prvi znak Inicijative su maskirani vojnici naoružani do zuba koji love vampire. Stalno se pojavljuju na početku sezone i gledatelji misle da su oni negativci sezone po njihovom potajnom načinu rada, ali i po iskustvu iz prijašnjih sezona. Tako kad je otkriveno da je Riley njihov vojnik gledatelji su zaprepašteni da se Buffy opet svidio pogrešni tip.

Ipak neko vrijeme se čini da je Buffy našla savršenog partera, smrtnog lovca na demone bez proklestva koje mu može uzeti dušu. Izgleda da su i ona i gledatelji pogriješili. Riley i prof. Walsh rado primaju Buffy u Inicijativu. Ona misli kako može mnogo postići surađujući s njima. Ali onda počne otvoreno sumnjati u autoritet. Ponavljanjem pitanja zašto oni hvataju demone unosi nemir među redove poslušne i složne Inicijative. Mogućnost da bi mogla Rileya zaraziti svojom drskošću i nezavisnim razmišljanjem postaje prijetnja i prof. Walsh je pokuša ubiti. Maggie Walsh gubi i život i dušu kad razotkrije da su je pokvarili moć i autoritet («The I in Team», S4). Adam je ubije i oživi i ona postaje doslovno čudovište kao što je prije bila preneseno.

Nakon što se otkrije da je Walshova negativka, u Inicijativi izlaze na vidjelo i mnogi drugi znakovi korupcije. Drogirana hrana. Tajni pokusi. Nakaznost Adam. Riley je dio svega toga. Nakon što je ranjen u borbi i trpi od odvikavanja od droge, Riley više ne shvaća koja je njegova svrha u Inicijativi i ne zna bori li se uopće na pravoj strani. Nastavlja sumnjati u Inicjativu, ali ne odlazi odmah. Odluči se pobuniti tek kad Inicijativa uhvati vukodlaka Oza. Zbog toga ga zarobe i nakon što ga Buffy izbavi postaje bjegunac. Njegov nadređeni ga naziva anarhistom jer odbacuje kruti red i korupciju Inicijative («New Moon Rising», S4)

Ali u seriji naglašavaju da mu je bijeg spasio dušu. To učine sa usporedbom sa Forrestom. On ostaje odani i poslušni član Inicijative. Čak i sugerira da je prof. Walsh možda imala dobar razlog što je željela ubiti Buffy i govori da je ubojstvo prihvatljivo. Ponaša se neprijateljski prema Buffy nakon što postane «prijetnja» krutom, patrijahalnom uređenju Inicijative. Što je cijena njenove krutosti i beskompromisa? I njega uhvati i mjenja Adam, pretvarajući ga u poludemona. Ali čini se da uživa u svojoj novoj moći i zlu, kao i mnogi «podzemni neprijatelji» koje je nekad lovio. Izgubio je dušu kao i mnogi prije njega.

Od svih likova koji posjeduju moć i autoritet, Buffy je jedina koja nije poklekla pod kušnjama i kvarenju moći. Ima više razloga za to. Kao prvo, ona je junakinja serije i zato mora ostati neiskvarena. Naravno, ona funkcjonira kao junakinja baš zato što odbija pokvarljivi utjecaj moći. Ne voli baš biti Ubojica koliko god joj to davalo moći. Ta moć ju spriječava da ima normalan život sa normalnim prijateljima i ljubavima. Zna da može umrijeti bilo kad i to se dogodi čak dva puta. Ona svejedno ne izbjegava svoju sudbinu i odbija se predati. Ima moralni kompas koji je usmijerava na pravi put. Vidimo kako je Faith u ep. «Bad Girls» dovodi u napast sa moćima Ubojice i ona razbija staklene izloge i uzima što želi. Neko vrijeme uživa u osjećajima koje je pobudila Faith. Ali nakon što Faith slučano ubije zamjenika gradonačelnika, Buffy vidi što se događa kad se prepustiš kvarenju moći. Odbija se predati i postati kao Faith.

Jedan od razloga što Buffy ne «ode na Mračnu stranu» je i to što nije sama. Giles i Skubijevci su potpora Ubojici. Može podijeliti osjećaje sa Willow, Xanderom i Gilesom, a oni je spriječavaju da se umisli. Većina predstavnika autoriteta su usamljeni megalomanijaci u potrazi za moći, a Buffy kritiziraju ako pokuša sve napraviti sama. Na početku druge sezone ona inizstira da želi raditi sama i zbog toga Giles i Willow skoro poginu («When She Was Bad»). Kada se sama pokuša suočiti sa Adamom, prijatelji joj ne daju. Uz pomoć magije zajedno dobiju više moći nego što Buffy ikad može imati sama. Podijeljena moć ne kvari. To je jedan od razloga što je serija toliko popularna. Čak i netko jak poput Buffy treba malo pomoći od prijatelja.

Događaji u petoj sezoni također pokazuju kako je Buffyina moć ograničena, kako je ograničena svaka natprirodna moć. Glorificus je božica koja je ograničena zatočeništvom u ovoj dimenziji. Magija ne može zapravo vratiti Joyce. Moć Ubojice koja je izopačila Faithinu dušu i koja može pobjediti vampire i razne demone, ne može spriječiti smrt Buffyine majke niti olakšati bol njene sestre. Ona sama nije dorasla Glory. To što je Ubojica je obavezuje da ubije Dawn, ali ljubav za Dawn je spriječava u tome. Njena snaga i refleksi ne mogu spasiti svijet od još jedne apokalipse. Iako je sve jača i vještija, priroda njene moći je uznemirava. Prva Ubojica joj u viziji kaže da je «smrt njen dar» («Intervention»). Ispočetka Buffy misli da to znači da su njene moći samo za ubijanje, za uništavanje, a ne za zaštitu. Prije svih shvati svoja ograničenja i odluči pobjeći u ep. «Spiral» (S5) jer se nada da će tako zaštititi Dawn i svoje prijatelje. Kada to ne uspije naizgled se nađe u nemogućoj ulozi - uništavateljica koja mora zaštititi -- i ona pada u katatoniju («The Weight of the World» , S5)

Willow pomaže Buffy shvatiti da iako ima sposobnosti za ubijanje, oduvijek je bila zaštitnica, spašavala je svijet i branila nemoćne. To nas podsjeća kako su je u ep. «The Prom» (S3) učenici Sunnydalske srednje škole imenovali «Zaštitnicom razreda». Naoružana sa odlučnosti da zaštiti Dawn i cijeli svijet, ona vodi Skubijevce u bitku. Kao i u finalnim bitkama u prijašnjim sezonama, svatko doprinosi na svoj način, a pod Buffyinim vodstvom njihove snage dolaze do izražaja: Willow koristi svoje sve veće magične moći; Spike je zadužen da štiti Dawn, Xander (koji je uspješan kao građevinar, a uz to se voli kuglati) napada kuglom za rušenje; a Giles koji shvati granice koje si je nametnula Buffy, ubija Bena/Glory.

Ona na kraju odluči žrtvovati sebe. «Vidiš,» kaže Giles. « - ona je heroj; ona nije poput nas.» Iako je Ubojica, ona neće ozlijediti -- ili dopustiti da budu ozljeđeni - bespomoćni. Ona odbacuje ubojicu u sebi i žrtvujući svoj život spašava dušu.

U BtVS-u su likovi mladi ljudi i serija cilja na mladu publiku, ali teme su univerzalne. Junaci su likovi kojima je oduzeta moć preko društvenog uređenja koje tradicionalno gospodari njihovim životima. Taj autoritet postaje iskvaren i čudovišan (doslovno) kad zloupotrebljava svoju moć ili traži moć radi nje same. Kao što sugerira kraj četvrte sezone, čak i moć Ubojice može iskvariti. Prva Ubojica je bijesna jer Buffy dijeli svoju moć i pokuša ozlijediti Gilesa, Willow i Xandera. Ali Buffy zna gdje je istinska snaga i moć: u djeljenju i ljubavi prijatelja. Buffy i Skubijevci nisu anarhisti (što god Inicijativa tvrdila). Oni prepoznaju opasnost autoriteta i moći. Veza sa obitelji i prijateljima, ljubav i suosjećanje može spasiti pojedince od zavodljivosti moći. Također zajedno mogu mudrije i odgovornije upotrijebiti moć. Ciljana publika nema mnogo utjecaja na društvenu strukturu, ali BtVS daje energičan osjećaj kotrole. Ne samo da mladi junaci mogu kontrolirati uvjete koji ih okružuju nego mogu i spasiti svijet od onih koji koriste moć za svoje sebične ciljeve. I tako daju mladima poruku da o njihovim izborima ovisi njihova budućnost i budućnost svijeta oko njih. Gotovo možemo čuti kako zlikovci zajedno uzvikuju «... i uspjeli bi da nije bilo tih dosadnih klinaca!»

--





Post je objavljen 15.09.2006. u 22:40 sati.