Pišući odgovor na jedan jučerašnji komentar o slikama na mojem blogu,
odgovorila sam da je za mene - cijeli svijet u slikama.
Zaista i jeste. Od svih osjetila - najdraži mi je vid.
Uz književnost, najdraža mi je likovna umjetnost, posebice slikarstvo.
Najbolje učim i pamtim ono što je (osim riječima ) - iskazano slikama.
Kad nešto objašnjavam, uvjerena sam kako ću biti jasnija ukoliko to i - nacrtam.
Kad predajem - često se oslanjam na sliku(e). Pa stalno pravim nove powerpoint-e.
Kad' mi je na sjednicama dosadno, crtkam po koverti u kojoj je bio poziv. Imam, negdje u ladici, cijelu hrpu takvih ... iscrtanih koverti.
Na skupovima, dok slušam izlaganja ... crtam - portrete i karikature izlagača.
Dok su moje vještice - pripravnice bile malene - crtala sam im slikovnice i stripove.
Dok slušam glazbu - najčešće je pretvaram u slike i boje.
Sanjam - u slikama i bojama.
Stalno kupujem knjige s reprodukcijama slika.
Volim ilustracije u knjigama ... i još uvijek obožavam slikovnice.
Drag mi je i strip i crtani film.
U djetinjstvu su mi najdraži pokloni bili knjige sa slikama ... bojice i blokovi za crtanje.
Mnemotehnike (oruđa za zapamćivanje) koje ja koristim najčešće su - slikovne.
Kao što vidite - slika, slikovno i likovno - meni je vrlo važno ... drago i blisko.
Nije ni čudo da je moj omiljeni pedagog Jan Amos Komenski.
Comenius (1592-1670)
A njegovo omiljeno djelo - Orbis pictus sensualium iliti Svijet u slikama.
Orbis pictus sensualium je prva enciklopedija ...i prva slikovnica ... i prvi ilustrirani udžbenik.Vrlo je to interesantno djelo koje je - sve u slikama.
Comenius je vjerovao kako su pojmovi bez percepcije prazni ... a percepcija bez pojmova - slijepa.
Stoga sve pojmove u ovoj svojoj enciklopediji objašnjava i -slikama.
Magister et Puer
Orbis započinje drvorezom koji prikazuje dvije figure : učitelja i učenika, s vizurom grada u pozadini.
Magistar i puer razgovaraju:
DOĐI, DJEČAČE! NAUČI SE MUDROSTI.
ŠTO ZNAČI – BITI MUDAR?
ZNAČI SHVAĆATI ŠTO JE DOBRO - ČINITI DOBRO, GOVORITI ISTINITO.
PRIJE SVIH STVARI, MORAŠ NAUČITI JEDNOSTAVNE ZVUKOVE OD KOJIH SE SASTOJI LJUDSKI GOVOR.
TVOJ JEZIK MORA IH NAUČITI PROIZVODITI A TVOJA RUKA NASLIKATI – NAPISATI...
POSLIJE ĆEMO KRENUTI U SVIJET I VIDJETI SVE STVARI ...
I magister Comenius vodi učenika (i čitatelje) kroz svijet pojmova:
Stvaranje svijeta
Božja providnost
Svijet živih bića - životinja i biljaka
(... i tako redom ...
... kroz riječ i sliku...
o svijetu koji nas okružuje)
Ja sam odrastala uz slike -
slike u slikovnicama ... slike na zidovima naših soba...
slike u knjigama s reprodukcijama velikih slikara...
I tako sam zavoljela sliku - koja kazuje više od tisuću riječi...
Premda su i riječi moćne.
Napisane, i riječi postaju slike ...
... slike koje u mojoj mašti pokreću tisuću slika.
Zato ja svoj svijet živim kao - svijet u slikama.
Predočavam si svijet u slikama, amaterski slikam i stalno fotografiram.
I zato volim Komenskoga i njegov - Orbis pictussensualium.
Ako želite nešto više saznati o Svijetu u slikama Jana Amosa Komenskog
zavirite na orbispictus.net
Bliske su mi i pedagoške ideje Komenskoga:
"Mi se usuđujemo obećati Veliku didaktiku tj opću vještinu kako svakoga naučiti svemu...
I to naučiti pouzdano, da po svaku cijenu bude uspješno.
Naučiti brzo i da svakako ne bude dosade ni mržnje ni u učitelja ni u učenika, već da na obje strane bude veliko veselje.Naučiti temeljito, ne površno i forme radi, već da se dođe do pravoga znanja, do istinske dobrote i ljubavi prema Bogu.”
"Dobro odgojena misao je u tome da čovjek upozna svoje dostojanstvo i da to dostojanstvo za sebe čuva i očuva.To jest: prava mudrost ... sastoji se u tomu da čovjek umije mudro i razumno rukovoditi sobom i svojim unutarnjim i vanjskim postupcima u životu...
Dakle, zbir svega čemu mladež neizbježno treba biti vođena jeste ovo: moralnost i vrlina, znanje jezika i raznih ljudskih umjetnosti."
"Škola bez discipline je kao mlin bez vode...Ali iz toga ne proizlazi da škola treba biti puna vike, udaraca i modrica, već puna budnosti i pozornosti i u učitelja i u učenika."
“Učitelj......ukoliko (on) bude vatreniji u radu, utoliko će svoje učenike učiniti življim...”
I zato se slažem s tvrdnjom velikog psihologa Piageta:
“Ideje Komenskoga ne treba osuvremenjivati - već samo prevesti."
Da, treba ih samo prevesti - u "jezik današnjice".