Recenzija/komentar - Film: Mou gaan dou

Pakleni poslovi

Eng. Infernal Affairs
God. 2002.
Redatelj: Wai Keung Lau, Siu Fai Mak
Scenarij: Felix Chong, Siu Fai Mak
Glume: Andy Lau, Tony Leung Chiu Wai, Anthony Wong Chau-Sang, Eric Tsang, Kelly Chen, Sammi Cheng, Edison Chen, Shawn Yue, Elva Hsiao, Chapman To, Ka Tung Lam, Ting Yip Ng, Dion Lam, Chi Keung Wan, Hui Kam Fung, Tony Ho, Courtney Wu, Au Hin Wai, Li Tin Cheung, Chung Wai Ho, Yuen Waj Ho, Wong Kam Hung, Yiu Man Kee, Leung Ho Kei, Wong Yin Keung, Lee Yip Kin, Mak Wai Kwok, Ho Wing Ling, Lam Po Loy, Lee Tze Ming, So Wai Nam, Cheung Yuk Sun, Hui On Tat, Lai Chi Wai, Wong Ch Wang, Chaucharew Wichai, Cheng Wing Yee, Kui Mei Yee, Leung Chiu Yi, Lee Wah Chu

Priča ovog izvrsnog i zanimljivog trilera ja smještena u Hong Kong, u vječni "rat" između policije i trijade, te se vrti oko dva prilično složena lika, undercover policajca i kriminalca.

S jedne strane, tu je Lau, "krtica" u policiji, koji je to postao na zahtjev šefa trijade Sama još kao 18-godišnji mladić, kako bi mogao ovome dojavljivati svaku pokret policije, kako bi pak on mogao nesmetano se baviti švercom droge. Nakon mnogo, mnogo godina provedenih u policiji, Lau je postao veoma uspješni narednik u Odjelu za istraživanje kriminala, a uz pomoć svog "šefa" Sama, koji mu daje podatke o suparničkim trijadama, Lau uspijeva zaraditi i pohvale svojih nadređenih. Nakon što je na posljednjoj evaluaciji dobio najbolje ocjene, nada se skorom unapređenju u policijskog inspektora.
S druge strane, tu je pak Chan, policijska "krtica" u trijadama, koji je regrutiran na taj zadatak također još kao mladić, prije no što je uopće završio Policijsku akademiju. Zapravo, "namjerno" je izbačen iz policije kako bi se lakše ubacio među trijade, tj. kako u njegovoj prošlosti ne bi bilo moguće pronaći nikakvu vezu sa policijom. Tijekom deset godina provedenih na tajnom zadatku, iako je to ispočetka trebalo biti samo tri godine, Chan je osam puta osuđivan zbog nanošenja tjelesnih ozljeda, dvaput je završio u zatvoru, a jednom je osuđen na obavezni psihijatrijski tretman, no umjesto razgovora, on uvijek spava na psihijatrijskom stolcu, jer ga to opušta.
Ispostavi se da taj plan funkcionira odlično...i za jednu i za drugu stranu, te Lau i Chan godinama uspješno prenose informacije svojim šefovima. No s vremenom, i jedan i drugi počinju osjećati pritisak koji ima donosi taj dvostruki život, a da stvar bude gora, uskoro i jedni i drugi postanu svjesni postojanja krtica u svojim redovima, samo nikako ne mogu otkriti identitet iste, te njih dvojca očajnički pokušavaju pronaći izlaz u toj opasnoj igri mačke i miša. Lau bi volio prekinuti sve veze sa svojom kriminalnom prošlošću i postati pravi policajac. No, da bi to postigao, mora eliminirati Sama, što kasnije i učini. Chanu je, pak, dosta ubijanja i prebijanja ljudi u ime pravde, te pokušava povratiti svoj pravi identitet. U tome mu može pomoći samo jedna osoba, načelnik Wong, čovjek koji ga je regrutirao za taj tajni zadatak.
Stvari se polako zahuktavaju dok i jedna i druga strana pokušavaju prve otkriti svoju "krticu". Dodatnu komplikaciju čini činjenica da je Lau konačno promaknut u inspektora i premješten u odjel Unutrašnjih poslova. Njegov prvi zadatak je otkriti Samovu "krticu" u policijskom odjelu, koja je upravo on, a ništa lakše nije ni Chanu, jer u međuvremenu pogine načelnik Wong, jedina osoba koja zna njegov pravi identitet.
Stvari se polako zahuktavaju, a njihova jedine motivacije postanu kako preživjeti...

Iako možda na prvi pogled djeluje kao još jedan film o "Policajcima & Lopovima", koji svoju inspiracije vuče iz Američkih filmova poput "Heat", "Donnie Brasco", "Serpico" itd., mora se priznati da je "Infernal Affairs" nadasve odlična mafijaško-policijska psihološka triler drama koja nam stiže sa Kineskog tržišta, te neće sigurno ostaviti nikoga ravnodušnim, jer se radi o snažnom filmu. No oni koji očekuju još jedan visoko oktanski i nabrijani akcić sa stiliziranom akcijom, pun nasilja i borilačkih vještina (kao što sam ja prvotno očekivao), će ovoga puta ostati malo razočarani, jer ovaj put to nije slučaj.
Ovdje se prvenstveno radi se o trileru zatvorene dramaturške strukture, gdje do izražaja dolaze zanimljivi likovi, međuljudski odnosi, te nadasve zanimljiva i originalna priča, o kriminalcu koji odlazi u policijsku školu da bude policajac ali da i istovremeno radi za svog bossa, te s druge strane o policajcu koji je izbačen sa akademije kako bi se infiltrirao u redove mafije i istovremeno radio za policiju. U jednom trenutku oni saznaju jedan za drugog, te pokušavaju otkriti jedan drugog. Priča je zapravo odlična podloga za razradu tih kompleksnih karaktera i njihovih problema.
Tako kroz priču policajac toliko zaglibi u kriminalu da gubi svijest o svojem pravom identitetu, dok pak kriminalac pokušava voditi normalan obiteljski život. Dakle ti likovi su opterećeni prošlošću te se nalaze pred opasnim životnim dilemama. Film doduše na momente gubi ritam, pa postaje maaalo zamoran, ponajviše zbog nedostatka akcije, barem po mojem ukusu...no opet s druge strane, upravo zbog nedostatka akcije, u fokusu dolaze likovi i njihove emocije, jer oružje nisu puške i pištolji, nego mobiteli koji se stalno prisluškuju i provjeravaju, te gl. likovi stalno moraju paziti da se ne otkriju nekim "krivim" pozivom. Također, atmosferu potpomaže i odličan soundtrack koji ju podiže taman kad treba, svakako preporučam da ga poslušate ako vam dopadne u ruke.
Vizualno film izgleda odlično, fotografija je predivna te odiše onom prepoznatljivom istočnjačkom atmosferom, prevladavaju većinom plavičaste i zelenkaste boje koje su prigušene te ističu stanje likova. Režija je sigurna i polagana, bez brzih pokreta kamere i stilizacije, te nas redatelji, Wai Keung Lau i Siu Fai Mak polako vode prema iznenađujućem ali i snažnom kraju.
Glumci su također odlični, te ubiti Andy Lau ( "House of Flying Daggers" ), te Tony Leung ( "Bullet in the Head" ) sami svojom karizmom i upečatljivim nastupima "nose" cijeli film na svojim leđima. Inače, njih dvojica su velika glumačke zvijezde u svojoj domovini, kao i Anthony Wong ( "Hard-Boiled" ) te Eric Tsang ( "Gen-X Cops" )...s tim da posljednja dvojica imaju iza sebe več preko 100-injak naslova, što poznatih, što manje poznatih nama zapadnim gledateljima.

Stoga neka vas ne iznenadi činjenica da je ovaj film postigao veliki komercijalni uspjeh u domovini, te se premetnuo u ogroman domaći hit, koji je kasnije još polučio i dva jednako uspješna nastavka, "Infernal Affairs II" 2003. godine, te "Infernal Affairs 3: End Inferno" , također iz 2003. godine, na kojima je radila gotovo identična ekipa. Ovaj prvi dio je kod nas igrao u kinima sa velikim zakašnjenjem, tek prošle godine...zapravo čudi me da je uopće igrao u kinima, no pozdravljam potez našeg distributera odgovornog za to, kao i to da su oba nastavka također dostupna kod nas na DVD-u. Ovu trilogiju bih ja usporedio sa "The Godfather trilogijom"...to je Kineski "Kum", te ju svakako treba pogledati, vjerujte mi, nećete ostati razočarani. Valja također naglasiti kako je sl. ulogu, policajca na undercover zadatku, koji se infiltrira među mafijaše, samo mnogo manje zahtjevnu i kompleksnu od ove, Tony Leung igrao i u filmu "Hard-Boiled" Johna Woo-a.
Kao što je več dobro poznato, Ameri su se dohvatili snimanja remake i ovog izvrsnog Azijskog filma...radi se o filmu pod naslovom "The Departed" koji bi se ove jeseni trebao pojaviti u kinima. Ali unatoč tome što u redateljskoj stolici remakea sjedi izvrsni Martin Scorsese, koji je kao savršen izbor redatelja za ovakvu tematiku (gangsteri, policajci), a glumačku ekipu sačinjavaju kvalitetna imena poput Matt Damona, Leonarda DiCapria, Jacka Nicholsona, Marka Wahlberga, Martina Sheena i Aleca Baldwina, prema do sada dostupnom traileru koji sam imao prilike vidjeti, smatram da remake neće doseći ni upola kvalitete koju nudi original, kojeg svakako pogledajte prije nego se u kinima pojavi taj nepotreban remake.

Sve u svemu odlično, zbilja odličan triler. No ipak je to malo prespor ritam filma za mene, ja sam očekivao nešto drugačije i nabrijanije, tako da mi je film na momente bio zamoran, kao što sam več rekao. Malo više akcije ne bi škodilo, no to sam samo ja, siguran da će se većini gledatelja film i više nego svidjeti...dobra i zanimljiva priča, dobri i upečatljivi glumci te izvrsna i sigurna režija, što više tražiti od filma. Ocjena je samo odraz mojih očekivanja a ne onoga što film nudi, te u stvarnosti film zaslužuje čistu peticu.

Ocjena 4/5

Post je objavljen 04.09.2006. u 10:31 sati.