Kad glumica glumi glumicu
Kad se u subotu na večer utrnu svjetla riječkog HNK Ivana pl. Zajca, na pozornici će započeti komedija u četiri čina »Galeb«, rađena po predlošku Antuna Pavloviča Čehova, a u redateljskom viđenju Jagoša Markovića. Riječka publika će nakon preduge stanke, na sceni, i to u ulozi glumice Irine Nikolajevne Arkadine udane Trepljov, napokon moći vidjeti hrvatsku dramsku prvakinju i Sušačanku Nevu Rošić. Tom ulogom, iznimna interpretkinja Krležinih dramskih likova – Laure, Klare, barunice Castelli – proslavit će 50. godina umjetničkog stvaranja, a njoj u počast bit će postavljena, u foyeru kazališta, i prigodna izložba. Njezinim boravkom u kazalištu rodnoga grada simbolički se zatvara krug, jer je upravo na istome mjestu Neva Rošić napravila prve glumačke korake u predstavama »Hasanaginica« i »Umišljeni bolesnik«. Nakon toga, sve iz biografije Rošić, glumice i profesorice, vrsne dramske pedagoginje, ulazi u legendu, jer slijedi niz od 80-ak glumačkih kreacija, što u njezinu matičnom HNK ili na Dubrovačkim ljetnim igrama, Varaždinu... U Rijeci je ostavila neizbrisiv trag u predstavama »Leda«, »Posjet stare dame«, »Vježbanje života« (izvrsna Manfalada) i »Višnjik«, a dobitnica je, osim brojnih najviših državnih priznanja (Nagrada grada Zagreba i Nagrada »Vladimir Nazor«), i Vjesnikove nagrade »Dubravko Dujšin«.
Svoje dugo izbivanje sa scene Neva Rošić, u pretpremijernim medijskim izjavama, nije željela bojiti ni gorčinom, ni srditošću, kao niti komentirati zašto jubilej ne slavi u zagrebačkom HNK. Samo je često ponavljala »da je zadnjih deset godina bila na prisilnoj apstinenciji, jer ju hrvatsko kazalište nije pripustilo na pozornicu«. Uz to je dodala da joj je upravo to pomoglo da sačuva neku vrstu svježine.
Neva Rošić je u karijeri već interpretirala glumice, i to Sarah Bernardt u predstavi »Sara i vrisak languste« te Mariju Ružičku Strozzi u »Ostavci«, a sasvim se zgodno poklopilo da i na jubileju »glumica glumi glumicu«. Prisjećajujći se prošlosti Neve Rošić, intendantica riječkog HNK Mani Gotovac (koja je dugo birala komad koji bi mogao odgovarati njezinu slavlju) zapisala je: »Neva Rošić bila je mladica i neobično lijepa kad su je pozvali da bude "Tirena" na Dubrovačkim ljetnim igrama. Već je imala dva oca, dva doktora: Đuru Rošića, teatrologa i intendanta riječkog kazališta, i Branka Gavellu, profesora na Akademiji. Kao treći u tom trenutku pojavio se i Marin Držić, pisac "Tirene". Tako se Neva Rošić nije rodila "kao" nego se naprosto urodila u prvu damu hrvatskoga glumišta«.
Osim toga, riječko kazalište odlučilo se za Čehova i u povodu 145. obljetnice rođenja toga ruskoga književnika poznatog po mišljenju da se »vještina pisanja sastoji u vještini brisanja onoga što je loše napisano«, što je kritični liječnik zdušno i činio. Inače, »Galeb« je praizveden prije 109 godina u Sankt Peterburgu, kao totalni promašaj. No, kad je 1898. godine osnovan Moskovski hudožestveni akademski teatar (MHAT), Čehov nakon duljeg kolebanja pristaje da »Galeb« bude ponovno izveden. Od tada je neprekidno prisutan na svim pozornicama, kao još jedan velik doprinos toga oca moderne drame svjetskoj dramskoj književnosti. U riječkoj predstavi još glume i Alen Liverić, Zdenko Botić, Leonora Surian, Adnan Palangić, Olivera Baljak, Biljana Torić, Žarko Radić, Predrag Sikimić, Denis Brižić i Dragana Tomšić. Kostimograf je Leo Kulaš, oblikovatelj svjetla Deni Šesnić, skladatelj Igor Savin, a govor tijela je osmislila Marija Momirov.
Svečanoj izvedbi riječkog »Galeba« nazočit će premijer Ivo Sanader, pomoćnik ministra kulture Srećko Šestan, gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel, predsjednik HDDU-a Goran Grgić, ravnatelj Dubrovačkih ljetnih igara Ivica Prlender, ravnateljica Drame zagrebačkog HNK Sanja Ivić, ravnatelj »Gavelle« Darko Stazić i drugi.
Helena Braut Subota, 9. travnja 2005