Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/silvanaurbs

Marketing





da su stari epidauritani štovali apolonova sina ( asklepija~aesculapiusa ) eskulapa nema nikakve dvojbe. koincidencija ili ne, ali istovremeno dva grada tog vremena nose ime epidaurus, ovaj na jadranskoj obali i onaj na peloponezu (pokrajina lakonija, koji se obično izgovarao epidauros) i oba grada štuju kult boga eskulapa.
ovo je već povijesnica i o njoj neću ovom prilikom pisati.

kako je ekulap postao kultnim bogom u oba grčka grada?
(legendu je zapisao rimski pisac plinije (gaius plinius secundus maior, 23. godine pne).


Image Hosted by ImageShack.us


svojom čudesnom vještinom liječenja eskulap je oživio tindorova sina kastora. tindor je bio kralj lakonaca. ovo ozdravljenje kastora vrlo je rasrdilo zeusa, pa ga je najprije ranio gromom. međutim, pluton je uložio zeusu novu molbu, žaleći se na eskulapa i njegovu uspješnost u liječenju ljudi, zbog čega premalo mrtvih silazi u had. zbog prijašnje srdžbe i ove pritužbe zeus je ubio eskulapa.


lakonci u znak sjećanja na boga-liječnika koji je oživio njihova kraljevića i zbog toga umoren, uveli su njegov kult u čitavu lakoniju. jedan mali, ali čuveni eskulapov kipić prenijeli su rimljani po svim zemljama u kojima su vladali. (nap. lakonija na peloponezu).

na temelju ove legende drži se da su laponci kult prenijeli i u epidaurus, tj. u njihovu novoosnovanu koloniju.

u izdanjima tita livija (titus livius), navodi se za "epidauritane još i naziv
sklepitanci. istraživaci smatraju da je prepisivač ispustio prilikom prepisivanja slovo 'a' i da je prvobitno stajalo asklepitanci, tj. oni koji štuju boga asklepija iliti eskulapa".


svakako, i danas je ispred jedne zgrade (u blizini južne cavtatske luke) ploča. iako je rad prilično robustan i star, prepoznaje se motiv. četveropreg vuče apolona, eskulapova oca. nema podataka da je kamena ploča donesena u cavtat, pa je smatrana još jednom potvrdom o posebnom štovanju apolona i njegova sina eskulapa u starom epidaurusu.

zanimljivo je pisanje dubrovačkog liječnika đura baglivi (1668-1707., profesor anatomije i teorijske medicine na rimskom sveučilištu sapienzi, privatni liječnik dvojici papa, o njemu sam već pisala; njegova djela iz praktične medicine su doživjela dvadesetak izdanja i prevedena na mnoge evropske jezike), jer spominje hram među parteno-epidauranima. (naziv partenija potječe iz davnašnjih vremena, danas se zove konavosko polje).


Image Hosted by ImageShack.us
partenija ili konavosko polje



Post je objavljen 23.07.2006. u 21:08 sati.