Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/ladyr

Marketing

Howard Hawks – biografija

Redatelj koji ne iritira

Howard Hawks redatelj je čije ime nije razvikano onoliko koliko on to zaslužuje. Tijekom života kritika nije dovoljno cijenila njegov rad, predbacivajući mu što režira filmove različitih žanrova. Tako on nikad nije dobio Oscara za režiju (jednom je bio nominiran), ali ga je poslije dobio za životno djelo.
Kad su ga pitali za definiciju dobrog redatelja, Hawks im je ponudio pomalo nesvakidašnje obrazloženje: «Redatelj je netko tko ne iritira». I zbilja, tijekom godina i godina režiranja Hawks se trudio (i uspio!) biti i više nego dobar redatelj. Njegov opus čini 50-tak filmova različitih žanrova. Spomenimo najznačajnije: Scarface, Bringing up baby, Only angels have wings, His Girl Friday, To have and have not, The big sleep, Red River, Rio Bravo, I was a male war bride, Gentlemen prefer blondes, Hatari!, El dorado i dr.

Od kreativnog producenta do redatelja

O početku svoje karijere Hawks je rekao: «Sve je počelo s Douglasom Fairbanksom, koji je bio na setu snimanja nekog filma i telefonirao mi tražeći nekoga tko bi znao stvoriti moderan set. Tad je bio samo jedan kreativni producent...A taj je već bio zauzet snimanjem filma na drugoj lokaciji. Rekao sam da bih ja možda mogao napraviti moderan set. Imao sam iza sebe nekoliko godina arhitektonskih priprema u školi. To sam napravio, i Fairbanks je bio zadovoljan mojim radom. Postali smo prijatelji i to je bio početak.»
Još jedna priča koju Hawks prepričava govori da je film 'Mala princeza' s Mary Pickford postao pomalo dosadan redatelju da bi na njemu nastavilo raditi, pa je angažirao Hawksa da režira par scena.

Svoj prvi film, 'Put do slave' iz 1926. Hawks je režirao (i napisao scenarij) za produkcijsku kuću Fox .
1932. režirao je poprilično popularan gangsterski film Scarface (glavni lik napravljen je po uzoru na njurorškog gangstera Al Caponea), napravljan za producenta Howarda Hughesa. 'Scarface' je ostao Hawksov najdraži film, ujedno i to jedini film kojeg je ikad napravio a da se producenti nisu umiješali.

Nije samo priča ono što čini dobar film

Iako je uvijek bio umješan u razvoj scenarija njegovih filmova, Hawks je imao sreću da je surađivao s nekim od ponajboljih scenarista u poslu, uključujući njegovog prijatelja Williama Faulknera. Nadalje, surađivao je i s Leighom Brackettom, Benom Hechtom, Johnom Hustonom i Billyjem Wilderom.
Uspjeh njegovih filmova djelomično je povezan sa suradnjom isključivo s piscima a-klase. Hawks je afirmirane pisce smatrao nekom vrstom osiguranja za uspješan film. Tako je jednom izjavio: «Ja sam takva kukavica jer ne želim snimati film ukoliko ne surađujem s izvanrednim scenaristom». Iako je zaradio reputaciju jednog od najrespektabilnijih pripovjedača Hollywooda, kasnije je zaključio da nije samo priča ono što čini dobar film. Poslije snimanja i montiranja konfuznog 'The Big Sleep', snimljenog prema detektivskoj noveli Raymonda Chandlera, Hawks je počeo vjerovati da se dobar film sastoji od najmanje tri dobre scene i niti jedne loše – bar ne scene koja bi mogla iritirati gledatelje. Izjavio je: «Dok god radiš dobre scene, imaš dobar film – sve i da nije najbolja priča».

Oko za talente


Spontani dojam njegovih filmova i prirodnost međuodnosa između karaktera bili su posljedica njegova ohrabrivanja glumaca da improviziraju. Nasuprot Hitchcocku, Hawks je smatrao glavne glumce suradnicima i ohrabrivao ih da budu dio kreativnog procesa. Imao je izvrsno oko za talent, nerijetko je davao glavne uloge glumcima bez iskustva – uključujući Paula Munia, Carole Lombard, Montgomeryja Clifta, Lauren Bacall i James Caana. Hawks je bio taj (a ne John Ford kako se često misli) koji je od Johna Wayna napravio zvijezdu s filmom 'Red river'. Waynovu glumu na filmu komentirao je: «Nisam ni slutio da taj kujin sin može glumiti» i nastavio je davati Waynu neke od njegovih najboljih uloga u trilogiji 'Fort Apache', 'She Wore A Yellow Ribbon' i 'Rio Grande', u kojima je Wayne glumio niz različitih likova.



Akcijsko-avanturistički vs. komedije

Hawks je samo želio ispričati gledateljima dobru priču u solidno opremljenom, zabavnom filmu. Kao i Ernest Hemingway, Hawks jest imao životnu filozofiju, ali likovi iz njegovih filmova nikad nisu rađeni po šabloni. Hawksovi protagonisti nisu nužno moralne osobe, ali igraju pošteno, u skladu sa profesionalnim kodeksom.
U suštini, Hawksov opus možemo podijeliti u dvije glavne kategorije: akcijsko-avanturističke filmove i komedije. U akcijsko-avanturističkim filmovima, poput «Samo anđeli imaju krila», protagonist, kojeg je glumio Cary Grant (Hawksov najdraži glumac koji je redovito glumio u njegovim filmovima između 1947. i 1950.) je ujedno junak i glavni predstavnik svoje socijalne klase. Žene imaju neznatnu ulogu u njegovim akcijskim filmovima, ali su dominantne osobe u njegovim komedijama u kojima su muškarci redovito predmet sprdnje (kao npr. Cary Grant u 'I was a male war bride').

30 godina poslije – odjednom vestern

30 godina redateljskog iskustva trebalo mu je da se upusti u žanr vesterna, kojih je potom snimio 5: Rio Bravo, El Dorado, Rio Lobo, Red River i The Big Sky.
Rasprostranjenost Hawksovog opusa preko mnogih žanrova utjecala je na kritiku koja ga je prije 1970tih odbacila kao uspješnog direktora. Uglavnom su ignorirali teme koje su prožimale glavninu njegovih djela, poput dinamike grupe, muških prijateljstava, profesionalnosti i žena koje prijete neovisnosti muškog roda. Kinematografski svijet kojeg je stvorio Hawks ograničen je ako ga uspoređujemo s Johnom Fordom, pjesnikom Američkog platna, koji je svijet prikazivao na dublji i kompleksniji način. Kako bilo da bilo, izravnost Hawksovog stila koji obuhvaća ljudske odnose nesumnjivo je jedan od najuspješnijih karakteristika autorskog filma koji se može pripisati nekom redatelju. Hawksovi filmovi ne samo da se prostiru preko brojnih žanrova, već su uvijek među najboljima u istima, bez obzira da li se govori o ratnom žanru ('The dawn patrol'), gangsterskom ('Scarface'), screwball komediji ('His Girl Friday'), akcijsko-avanturističkim ('Only angels have wings'), filmu noir ('The Big Sleep'), vesternu ('Red River', 'Rio Bravo'), mjuzikl-komediji ('Gentlemen prefer blondes'), historijskom epu ('Land of the pharaohs'). Čak je imao svoje prste i u kreiranju jednog od klasičnih SF filmova, «Stvari s onoga svijeta», kojeg je doduše producirao (režirao ga je Christian Nyby).

Uzor mladim generacijama

Iako u raznim žanrovima, Hawks je tijekom godina režirao brojne hitove, postajući tako jednim od hollywoodskih redatelja koje je publika najviše cijenila i koji su bili uzori novim naraštajima. Između redatelja na koje je utjecao nalaze se imena Roberta Altmana (utjecaj vidljiv u M*A*S*H-u), Petera Bogdanovicha (koji je napisao mnogo knjiga o Hawksu), Brianu de Palmi (koji je napravio remake filma 'Scarface'), Johna Carpentera itd.
Legenda je, što ne?


Post je objavljen 25.08.2006. u 15:40 sati.