Recenzija/komentar - Film: Speed

Brzina

Eng. Speed
God. 1994.
Redatelj: Jan de Bont
Scenarij: Graham Yost
Glume: Keanu Reeves, Dennis Hopper, Sandra Bullock, Joe Morton, Jeff Daniels, Alan Ruck, Glenn Plummer, Richard Lineback, Beth Grant, Hawthorne James

Eto, sinoć sam igrom slučaja ponovno pogledao Brzinu, i moram priznati po ko zna koji puta uživao u adrenalinskoj injekciji koju ovaj film nudi. Usudio bih se slobodno reći da je Brzina gotovo pa savršeni predstavnik tog žanra (akcijski triler), unatoč nekim "boljkama", kao npr. onaj famozni skok autobusa preko rupe na autocesti. Ajde, 8 metara, pa čak i 10 metara bih "popušio", ali 15...neče ići. No ako zanemarimo taj detalj koji možda najviše bode u oči Brzina je definitivno obilježila početak 90-ih uz naravno Jurrski Park, Terminatora 2, Nepomirljive i još neke naslove, te se često svrstava među sam vrh ponajboljih akcijskih filmova 90-ih godina.
Film je to odličnog koncepta, koji je doduše rađen po uzoru na Umri muški, ali sve jedno odlično funkcionira kao priča, te nam pruža 160 min prepunih dinamike, napetosti i adrenalinske akcije. Film zapravo ima dva početka i dva kraja, i to ga čini još dinamičnijim. Prvo imamo situaciju sa taocima u dizalu...dakle uvod u priču, i taman kad pomislite, "zašto se k vragu film zove Brzina, kade se sve odvija u dizalu i zgradi?!" uvod završi...točno u 29 min filma. Otuda počinje prava priča, prava potjera prepuna raznoraznih napetih preokreta koji vas i na treće, četvrto gledanje još uvijek drže kako se ono kaže na "rubu stolice". Iako danas vjerojatno ta priča o autobusu koji ne smije usporiti ispod 50 km na sat i ne zvuči nešto posebno originalno, ipak početkom tih-90-ih godina je bila prilično inovativna i uzbudljiva. Smjestite vi neku uzbudljivu radnju a da se događa samo na jednom mjestu! Po mom mišljenju to je uspijelo još samo dvama filmovima, prvi je 12 gnjevnih ljudi, a drugi je Telefonska govornica.

No vratimo se Brzini...i nakon što bjesomučna potjera autobusom završi točno sat vremena od svog početka (dakle to je več sve ukupno sat i pol trajanja filma, što je inače bio prosjek filmova iz 80-ih i 90-ih), i vi pomislite da je kraj, ne...krećemo ispočetka, ali ovoga puta se selimo u podzemnu željeznicu koja nas vodi prema eksplozivnom finalu. na kraju film opravda svoj naslov i po nekoliko puta, prvo sa dizalom, gdje se gl. utrkuju s vremenom da dizalo ne padne, zatim sa autobusom, i na kraju sa podzemnom željeznicom.
Jan de Bont (inače snimatelj akcijskih hitova poput ''Smrtonosno oružje'', ''Lov na Crveni Oktobar'', ''Umri muški'') se je svojim redateljskim prvijenacem tada predstavio publici kao izvrstan i obećavajući redatelj, no na žalost, kasnije se ispostavilo da je Brzina bila i vrhunac njegovog redateljskoga rada, jer sve što je kasnije režirao, uključujući i prilično mlak i razočaravajuć nastavak (posebice u usporedbi sa originalom), kao i naslove poput The Haunting te Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life bilo je prilično poražavajuće u usporedbi sa prvijencem. Jedini naslov iz njegove redateljske filmografije koji je koliko toliko režijski i kvalitetom mogao mjeriti sa Brzinom je bio Twister, ali i to je bilo prilično mlako.

A i glumačka ekipa film , Keanu Reeves i Sandra Bullock su također zahvaljujući ovom filmu postali velike glumačke zvijezde, no za razliku od redatelja Bonta, njih dvoje su svoj status zvijezda koje osiguravaju dobar projekt zadržali i do danas, barem Reeves je, iako je i njegova karijera bila posustala krajem 90-ih, no izvukao ga je naravno famozni Matrix, dok je Sandra svako malo izbacila neku romantičnu komediju, tako da ne može pasti u zaborav.
No zanimljivo je, što Reeves svoj zvjezdani status može zahvaliti Bruce Willisu kojemu je prvotno bila ponuđena uloga policajca Jacka Travena, no on ju je odbio, kao uostalom i Stephen Baldwin , William Baldwin, Johnny Depp, Tom Cruise iTom Hanks!!) nakon njega. Šteta za Willisa, ovako bi si bio osigurao još jedan akcijski hit u karijeri, ali njegovo odbijanje zapravo nimalo ne čudi, je kao što rekoh, priča je konceptom podsjećala na Umri muški u autobusu, a Willisu su već tada bile dojadile takve "umri muški" priče.
No kad smo kod glumačke ekipe, ne smijem zaboraviti ni na izvrsnog i karizmatičnog Dennisa Hoppera, kojemu uz Malkovicha i Oldmana najbolje pašu uloge negativaca. On je u ovom filmu briljirao, iako me zanima kako bise Ed Harris snašao koji je prvotno trebao glumiti ludog bombaša.
Također, ovaj film krasi i odličan soundtrack Marka Mancina, a tu je i izvrsna pjesma Billy Idola, "Speed" koja na kraju filma savršeno upotpunjuje viđeno.

Sve u svemu, Brzina je kao što rekoh, gotovo savršeni klasik akcijskog žanra 90-ih, koji vam svakim gledanjem podiže adrenlin u žilamathumbupcool

Post je objavljen 07.07.2006. u 15:11 sati.