MEDIJI & MARKETING
Jedan od mnogih koji su popušili
Feralovu diverziju s oglasima bio je i
Matija Babić, donedavni glavni urednik
uspješnoga hrvatskog tabloida (s nakladom od stotinjak tisuća primjeraka i cijenom nešto višom od džaba), lik što se nameće kao neka vrsta kompjutorski educiranog
Marinka Božića, pa ćemo ga u slavu pokojnika notirati kao
M.B., a koji se odmah tim povodom oglasio na svome privatnom blogu. Malo je likovao zbog reklama
T-coma i
Ožujskog na udarnim stranicama, zlobno primijetio kako će sada
Feral možda prestati glumiti jedini bastion slobodnog novinarstva, a zatim održao malu lekciju iz budućnosti koju – uvjeravamo vas – vrijedi citirati:
Možda je ovo korak u smjeru prihvaćanja tržišta. Zakoni tržišta imaju svoje minuse, ali ako ih prihvatiš i dobro plivaš uz njih, daju ti veliku slobodu. Ako ih ne poštuješ ili ne znaš plivati, postaješ underground bez ikakve moći da nešto mijenjaš, bez moći da napraviš nešto korisno i nešto u čemu zaista uživaš.
M.
B. je potom to rekao pojednostavljeno:
Pojednostavljeno: ako imaš Paris Hilton imaš publiku. Ako imaš publiku, imaš oglašivače. Ako imaš oglašivače, imaš novaca za 'kvalitetu'. Ako imaš novaca, imaš i moć da objavljuješ komercijalno neisplativ sadržaj zbog kojeg si se zapravo i krenuo baviti ovim poslom.
Što to znači na ovakvom tržištu?
Na ovakvom tržištu ako želiš biti čitan moraš im dati sve. Bild,
Guardian,
Hello i mjesečnik o Golfu u jednom. Biti ozbiljan i angažiran pod maskom tabloida, odnosno biti tabloid pod maskom ozbiljnog medija, kako god želite.
Blistaviji sažetak strategije tabloidiotizma – kao medijskoga trenda i mentalnog stanja – gotovo i nije moguće zamisliti. Ako bismo tome dodali određenu praktičnu notu, radni naziv strategije glasi: Kako postupati kao kurva da bi iskazao poštenje
zbog kojeg si se zapravo i krenuo baviti ovim poslom.
Donekle je šteta što je jedan od čitatelja
M.
B.-ova bloga na istu web adresu, komentirajući njegov tekst, poslao pisamce sljedećeg sadržaja:
One reklame u Feralu su objavljene iz zajebancije, jer se nitko ne želi reklamirati kod njih. Malo si ispao glup.
M.
B., vjerojatno pocrvenjevši, odgovorio je promptno da nije on glup, nego
samo pretjerano optimističan u vezi budućnosti Ferala.
No, glavna stvar s
M.B.-om – i zbog toga smo ga ostavili za kraj, kao paradigmu cijele ove glomazne priče – u tome je što je on bio po hitnome postupku smijenjen s mjesta glavnog urednika
uspješnoga tabloida kada se drznuo na naslovnoj stranici kritizirati premijera
Ivu Sanadera. Naime,
zakoni tržišta imaju svoje minuse, ali ako ih prihvatiš i dobro plivaš uz njih, daju ti veliku slobodu.
To je taj primjerak naraštaja iz sretne budućnosti. Smjenjuju ga zbog iskazanog stava, ne dopuštaju mu da misli svojom glavom, a on se osjeća slobodnim. Ne zato što je glup, već što je pretjerano optimističan.
Viktor IVANČIĆ, Feral Tribune, 6. srpnja, 2006.
i drugom ozbiljnom novinarstvu. Opravdano ga je
. On svoju slobodu unosno trži. Okus dreka koji je polizao odlazeći s mjesta glavnog urednika
zasladio je novim automobilom koji si je kupio od otpremnine za šutnju. Inače je poznat kao neplatiša honorara suradnicima što se može smatrati strategijom uspješnog medijskog poduzetnika. Ostao mi je dužan honorar iz 2000-e za jedan tekst na
članak. Ima jako lijepih mjesta o
.