Dr.sc.prof. Bogomil Karlavaris
ZNANSTVENA, DRUSTVENA I ESTETSKA KOMUNIKACIJA
------------------------------------------------------------------------------
Semiologija - Semantika - znanost o znacima. Semiologija je nastala 1920-1923 godine, u usponu je bila od 1950-1970 godine.
Logiku su izmislili Grci u Antickoj grckoj u vrijeme stvaralackog razvoja filozofije.
Komuniciranje medju ljudima moze se na razlicite nacine: rijecima, slikom, tonom, pokretom tijela, mimikom, i dr. Prvi korak u komunikaciji je razgovor s biljkama ili zivotinjama, na nacin kako to cine Samani. Drugi korak je drustveni, to steceno znanje prenosi se ostalima. U Antickoj grckoj kroz logiku teziste u komunikaciji stavlja se na Rijec.
Covjekova komunikacija danas tece tako, da se tumaci Znak koji vrsi prenos poruke. Znaci da teziste nije u Rijeci vec u Znaku. Znak sadrzi poruku koja se prenosi drugima. Sad zamislite Trokut s kutevima.
1.- kut je (O) = objekat, pojam
2.- kut je (M) = materija, medij
3.- kut je (I) = interpret
Znak se odnosi na neki objekat, netko pri tom dekodira
taj Znak. Svaki Znak se dijeli na vise znakova. Svaki
Znak nije jednoznacan, on se razlaze, on je viseslojan.
Komunikacija medju ljudima moze biti Znanstvena, Drustvena i Estetka.
Sad si zamislite jednu sinusoidu/polukruznicu, njen pocetak od horizintale:
1.- lijevo = osoba, posiljalac
2.- vrh polukruznice = predstavlja Znak, Trokut.
Trokut ide prema realnom objektu i predstavlja Semantiku.
3.- desno = osoba, primalac koji postaje obogacen novim podatkom.
Sve ovo skupa, 1,2 i 3 cini "KOD"
Znanstvena komunikacija predstavlja pravo znacenje, ona je 100% kodirana, ispravna je poruka. Sve je pri tom ucinjeno egzaktno, onako kako to jest. Znanstvena
komunikacija je najtocnija, i s njom je najlakse sporazumjevanje.
Umjetnost kao komunikacija je sama za sebe i posebna, odnosi se samu za sebe. moze se reci da je super Znak, citav niz znacenja sadrzi u sebi.
Drustvena komunikacija spada izmedju umjetnicke i znanstvene. Prica se o bilo cemu, naginje se prema jednom ili drugom. Moguce su manipulacije, moze podlegnuti jednom ili drugom, ne predstavlja objektivno stanje, naprijer dizajn, moda, i dr...
Drustveni objekt je neobjektivan, u kavani kazalisna scena kao primjer.
Likovna poruka mora u sebi sadrzavati napetost, naboj. Umjetnost je najsavrsenija. Djeca danas u skolama uce formalno, ne umjetnicko. Likovni jezik je kodiran, ali
vrijednost nije nosilac umjetnosti. Umjetnik mora biti kreativna osoba. kreativnost se zahtijeva i od promatraca, on daje isto tako umjetnicki Znak. Danas u tim korelacijama prisutno je mnogo nejasnoca.
Umjetnicka vrijednost djela, stvaraoca i promatraca mora sadrzavati:
1.- Materijalnu sadrzinu, teorija medija,
2.- Strukturu, likovni jezik,
3.- Znak, koji nosi potencijalnu poruku,
4.- Motiv,
5.- Poruku: vedrinu, radost, smijeh, tugu, zalost...
Umjetnicko djelo nije moguce dekodirati. Danas je prisutno da je sve moguce, poljuljan je sistem. Kriticar moze nesto hvaliti ili ne, njegova je prosudba.
Slikara Rafaela, nekad nisu mnogo cijenili.
El Greko bio je zaboravljen, nakon 140 godina nanovo ga otkrivaju. Bio je veliki individualista, likovi na slikama izduzeni su, uglavnom svete slike.
U poruci je problem, kako odaslati poruku, na koji nacin, da bi to bilo ono pravo.
Stvaralac, umjetnik, u sebi mora sadrzavati:
- Individualni izraz, on je prepoznatljiv po necemu.
Da toga nema on ne bi vrijedio.
- Kreativnu snagu on mora posjedovati.
- Metod oblikovanja. Svoju osobnost, svoju licnost on
ugradjuje u djelo.
Sve te tri dimenzije se koriste i vrednuju kod jednog umjetnickog stvaraoca, i sve to spada pod nacionalnu umjetnost. Slika odrazava vrijeme kad je nastala. Postoji i socijalna dimenzija umjetnosti. Naprimjer dvorski slikari koji nisu voljeli okruzenje kojem su pripadali, slikali su sirotinju s ulice i bijedu koja ih je okruzivala, od koje su morali biti izdvojeni.
Nakon kraceg izlaganja dr.sc.prof. Bogomil Karlavarisa ukljucili smo se u diskusiju. Dujmovic Ljubica, povjesnicar umjetnosti u Modernoj Galeriji u Rijeci, Dr.sc. Marijan Vejvoda, arhitekta i prof. na Turistickom Fakultetu u Opatiji, kao i ostali.
Marijan Vejvoda istice drugu stranu medalje Znaka, trokuta, ciji su sad kutevi:
- Osjecaji, emocije,
- Propaganda, motiv kao novac, racionalni dio,
- Vrh trokuta je Razumijevanje zivota, razum(um).
Kinezima nikad nije trebala "logika", oni je nisu nikad imali, u vrijeme svog najveceg procvata, niti kroz cijelu povijest.
Spanjolska Korida s bikovima ima jedno sasvim drugo tumacenje i znacaj za ondasnjeg covjeka, tako i danas.
Prema Sumaheru, rusenje Blizanaca u Nev Yorku predstavlja vrhunsko umjetnicko djelo, u povijesti umjetnosti od ikada ucinjeno. Da sam ja to izjavio proglasili bi me ludim ili strpali u cuzu.
SEMIOLOGIJA, dio medicine koji proucava znakove(simptome) bolesti; znanost koja proucava ponasanje raznih simbola unutar drustva; v. semiotika.
SEMIOTIKA, znanost koja se bavi svime cime ljudi medjusobno komuniciraju(jezikom, pokretima, ritualima, umjetnoscu, poezijom itd.); u logici i lingvistici opca teorija znakova; v. semiologija
SEMANTIKA, SEMAZIOLOGIJA, dio lingvistike koji proucava znacenje, oblike i grupacije pojedinih rijeci
; dio logike koji proucava odnos sadrzaja i znakova(simbola).
SINTAKSA, dio gramatike koji izucava recenicu i recenicke dijelove, upotrebu vrste rijeci i upotrebu
glagolskih oblika i padeza.
PRAGMATIKA, poslovnik, propisi koji odredjuju odnos izmedju poslodavca i posloprimca, pravilnik, poznavanje opce korisnih znanosti.
Procitaj: Roger Bastide, UMJETNOST I DRUSTVO
E.F.Schumacher, VODIC ZA ZBUNJENE
/ Napomena: Predavanje je organizirao Klub mladih "MASIDO" u Gradskoj vijecnici Grada Kastva, Ul. Zakona Kastavskega 3., srijeda, 21.06.2006. u 19,30 sati. Voditelj razgovora Dr.sc.prof. Bogomil Karlavaris /
Post je objavljen 25.06.2006. u 07:04 sati.