[priQaz] Battle Angel Alita,qstrip.blog.hr" />
Battle Angel Alita, ili Gunnm, je magnum opus djelo mangakaa Yukito Kishiroa. Prve stranice mange su izašle u zimu 1990. u “Business Jump” magazinu. Serija je postigla priličan uspjeh ali je Kishiro zbog “osobnih problema” sa žaljenjem morao ubrzati i skratiti priču na 9 volumea. Kishiro je priču ipak uspio dovršiti u RPG igri za Playstation - “Gunnm - Martian Memories”. Na žalost, igra nije imala uspjeha na tržištu tako da je većina ostala uskraćena za kraj priče.
Na sreću, krajem 2000. izlaženjem Gunnm: Last Order - nastavka Battle Angel Alita mange u “Ultra Jump” magazinu Kishiro nas vraća na drugu polovinu 9. volumea i priča se nastavlja dalje onako kako je trebala biti ispričana. Do sada je izašlo 7 volumea Last Ordera (7 u Japanu, Carlsen Comics je izdao 6 volumea na Njemačkom, dok će za Američko tržište VIZ izdati 6. volume u Studenom ove godine) i čini se da će se priča protegnuti na bar još toliko. Last Order nam je donio novi dizajn likova i potpuno novu pozornicu radnje - svemir.
Battle Angel Alita je jednostavno preopširna i preduboka tema da bi se mogla smjestiti na ove dvije stranice tako da i fanovi budu zadovoljni, a i da oni koji se još nisu sreli s tom mangom dobiju kakvu-takvu viziju radnje, atmosfere i likova. Prvo, Alita je klasik. OK, ne možda kao Astroboy ali sigurno u rangu Akire i Ghost in the Shell.
Dalje, atmosfera post-apokaliptičnog svijeta je odlično prenesena na papir i predstavlja savršenu kulisu za radnju priče. Svijet u kome se Alita budi nakon godina stazisa je kao i ona skoro potpuno uništen ratom i predstavlja samo blijedu i zgužvanu fotokopiju onoga što je nekad bio. Ali kao i Alita, taj svijet ima još uvijek nevjerovatan potencijal i tajne džepove snage i znanja.
Na početku priče Alita je hunter warrior - lovac na ucjene u Scrapyardu. Cijeli svijet je Scrapyard i Tiphares. Hrpa starog željeza i tehnologije iz nekog drugog vremena koja nadživljuje svoj vijek trajanja. Ali upravo iz tog starog željeza se iskiva najjači čelik. I kao što je njen Damascus blade, iako iskovan od otpadaka, oštar poput dijamanata - tako i Alita od slomljenog kiborga postaje hunter warrior, heroj Motorballa, pop zvijezda i žrtveno janje, anđeo smrti Tipharesa i spasitelj svijeta.
Ali taj dio priče prikazuje samo površinu njenih dijela. Alita kroz mnoge bitke postaje najjači ratnik na Zemlji, ali prave bitke su one koje se vode u njenom umu. I to je onaj dio njenog lika kojim se čitatelj identificira s njom. Alitino traganje za vlastitim identitetom je odraz u ogledalu pitanje koje svi mi postavljamo sebi. Tko smo mi i što je to što nas čini onim što jesmo? Iako je to pitanje okosnica skoro svake priče o kibrozima, ono što čini Battle Angel Alita mangu posebnom je to što odgovor ne traži u razgraničavanju organskog od strojnog, već u otkrivanju suštine tog ljudskog u nama.
I što je odgovor? Da smo suma svega što smo uradili, onoga čemu težimo i onoga što želimo da smo mogli uraditi drukčije? Da samo kroz konflikt možemo napredovati dalje? Da smo najjači i najhumaniji kada se žrtvujemo za druge? Ne znam. Odgovor je drugačiji za svakoga. A i priča još nije završena. Alita je definitivno klasik koji ne bi smjeli propustiti.
Alita ili Gally?
Pri prevođenju mange VIZovci su odlučili da neka imena ne zvuče najbolje na engleskom (Gally, Gonz, Jashugun, Fogira Four...) dok neka imaju neželjene konotacije. Salem (Zalem) je promjenjen u Tiphares zbog konotacija sa suđenjem vješticama u Salemu a Yugo je postao Hugo jer je originalno ime previše podsjećalo na mali ekonomični auto s ovih prostora. Kako je manga tada još bila u produkciji u Japanu Kishiro se malo našalio na tu temu u 9. volumeu. U snu koji Alita sanja, Kishiro joj je dao ime Alita, a prevodilac na engleski je prihvatio šalu i preveo Alita sa - Gally.