Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/crazy4rasta

Marketing

No title

Dobar dan dame i gospodo...malo sam promijenila design...ne svida mi se nesto posebno ali nemam vremena da to uredujem. promijenila sam i naslov bloga...i bas mi je dobar...a jednog dana se nadam da ce to tako i bit. imam jedan dobar dvd od Bob-a, zove se AFRICA UNITE...mogli biste si ga i nabavit, ako koga zanima...imate i koncert koji je bio odrzan prosle godine u Addis Abebi, tj. u glavnom gradu Etiopije. Bas je strava...bilo je ful puno ljudi e puno poznatih pjevaca, naravno reggae pjevaca...zadnji tjedan skole idem radit dredse...jedva cekam!!! A sad je i vrijeme da naucimo nesto novo o mojim rastafarijancima...mozda ce vam se cinit malo dugacko, ali koga zanima sve ce procitat...AFRICA UNITE!!!

POKRET KROZ POVIJEST
Jamajčanin Mosiah Marcus Garvey bio je borac za prava crnaca koji je 1920.g. osnovao Udrugu za sveopće poboljšanje položaja crnaca (UNIA) za koju se danas vjeruje kako je bila prethodnica cjelokupnog rastafarijanizma. Između ostalog, Garvey je pokušavao potaknuti povratak svojih sunarodnjaka s Kariba u pradomovinu Afriku. Ostao je zapamćen po svom govoru u Madison Square Gardenu u New Yorku, kada je brojnom crnačkom slušateljstvu govorio o "Etiopiji, zemlji naših otaca " i izjavio da crnci vjeruju u "Boga Etiopije, vječnoga Boga". U tom istom govoru proročanski je upozorio auditorij da pažljivo "gledaju u Afriku zbog krunjenja Crnoga kralja; jer On će biti Otkupitelj" i povesti svoj narod u pradomovinu, nakon čega će uslijediti doba sreće, blagostanja i slobode.
U Etiopiji, koja je crnačkom stanovništvu Jamajke još od 1784.g. kada je na otoku ustanovljena Etiopska Baptistička Crkva simbolizirala cijelu Afriku, Ras Tafari Mankonnen na grandioznoj je ceremoniji okrunjen za Etiopskog cara 1930. godine u Addis Abebi. Tim je činom Ras Tafari proglašen za novog Negusa Negast (Kralja nad kraljevima) i dobio novo ime Haille Selassie I koje znači Moć Svetog Trojstva (Might of theTrinity). Kao 225. potomak etiopske kraljevske dinastije, koja prema tradiciji potječe od židovskog kralja Salomona i kraljice Makebe od Sabe, Tafari je dobio i brojne počasne naslove: Pobjednički lav iz plemena Judinog, Božji izabranik, Kralj nad kraljevima i Gospodar nad gospodarima.
Prema Bibliji, tadašnje se kraljevstvo od Sabe sastojalo od današnje Etiopije, Egipta i nekih dijelova Perzije. Posjet kraljice Makebe mudrom kralju Salomonu donio je njezinom kraljevstvu preobraćenje na judaizam. Kada se vratila u svoju zemlju rodila je Salomonovo dijete - princa Menelika od Sabe, koga je ubrzo poslala ocu. Dječak je u Jeruzalemu stekao obrazovanje kod svećenika, a u znak zahvale obećao je svome ocu da će obnašati kraljevsku dužnost "u ime Abrahamova Boga". Menelik je postao prvi kralj dinastije koja je trajala više od tri tisuće godina.
Kao i za većinu drugih država u svijetu, tridesete godine prošloga stoljeća bile su vrijeme velikih socijalnih previranja. Crnačko stanovništvo Jamajke živjelo je u trošnim slumovima, većinom bilo neobrazovano i sustavno iskorištavano os strane bijelaca iako je era ropstva službeno odavno završila. Radnički nemiri na otoku kulminirali su u Westmorelandu kada su četvorica sjekača šećerne trske brutalno ubijena od strane policije pri traženju svojih osnovnih socijalnih i radničkih prava. Tom su prilikom uhićeni i deseci drugih radnika-prosvjednika među kojima je bio i Alexander Bustamente, vođa Novog Jamajčanskog radničkog pokreta (kasnije jedan od čelnih ljudi oporbe i konačno premijer Jamajke). Sveukupne društvene okolnosti pogodovale su buđenju nove nade u bolji život pa je sirotinja s Jamajke s oduševljenjem vijest o krunjenju Crnoga kralja prihvatila kao ostvarenje proročanstva njihovog nacionalnog junaka Garveya. Sebe su prepoznali kao izabrani narod Božji, izložen patnjama no predodređen za spasenje. U vrlo kratkom razdoblju rastafarijanci su pronašli veliki broj "dokaza" o ispravnosti svoje teorije o Ras Tafariju kao Božjem utjelovljenju na Zemlji tj. novom Mesiji. U Bibliji su pronađeni stihovi koji kažu da budući Mesija na ogrtaču nosi napisano ime: "Kralj kraljeva i Gospodar gospodara" (Otkrivenje apostola Ivana 19:16),. Smatrali su kako je Jah sišao s neba i utjelovio se u Ras Tafariu da bi ih odveo iz Pakla na zemlji, odnosno, Jamajke. Kult Ras Tafaria tako je bio rođen.
Marcus Garvey još je uvijek bio živ, no Selassia nije prihvaćao kao ostvarenje svoga proročanstva, mudro primjećujući kako je u samoj "obećanoj zemlji" Etiopiji na vlasti još uvijek bio robovlasnički sustav, utjelovljenje svega onoga protiv čega se borio čitav svoj život. Rastafarijance je nazivao ludim fanaticima. Oni su, međutim, čak i u tome pronašli dokaze svoje teorije: naime, i Ivan Krstitelj je sumnjao u Isusa Krista
Već 1934.g. najavljeno je prvo masovno preseljenje u Afriku, no ono nije uspjelo baš kao ni ono najavljeno l956.g. Kako je religija oduvijek bila iskorištavana od strane pojedinaca u poziciji moći kao pokretačka sila siromašnog i neobrazovanog stanovništva bilo bi čudno da se u ovom slučaju dogodilo drugačije. Svoju priliku za lakom zaradom iskoristila je skupina varalica koja je siromašnom crnačkom stanovništvu 1959.g. prodala čak l5.000 brodskih karata za prekooceansku selidbu u Afriku. Golemo se mnoštvo ljudi zbog toga odlučilo preseliti u glavni grad Jamajke, Kingston, koji je ujedno bio i najveća luka otoka. Obećani se brodovi, naravno, nikada nisu pojavili. Rastafarijanska zajednica u tom je trenutku pretrpjela ogroman udarac, te se gotovo raspala. To je bila prva velika kriza te zajednice od njezina nastanka. Krizi je pogodovala i službena politika Jamajčanske Vlade prema rastafarijancima. Raste su bili sustavno proganjani od strane policije i nije se naziralo skoro rješenje ovome stanju. U isto vrijeme grupa sociologa je proučavala ovaj problem te su Jamajčanskoj Vladi kao jedino moguće (mirno) rješenje predložili povezivanje rastafarijanaca s Etiopijom. Vlada je prihvatila taj prijedlog pa je u svrhu smirenja situacije koja je već izmicala kontroli i prijetila eskalacijom nasilja, u posjet Jamajci pozvan etiopski car Haille Selassie I.
Car je prihvatio poziv [v] i 21. travnja l966.g. sletio u Kingston. Na aerodromu su ga dočekale tisuće raspjevanih dreadsa koji su bili odjeveni u bijelo i u znak pozdrava mahali palminim lišćem. Kada je car izlazio iz aviona masa mu je ushićeno počela klicati: "Hosana Sinu Davidovom!!" Taj je događaj među rastafarijancima u tradiciji ostao poznat kao Groundation Day. Unatoč naveliko ponavljanoj tvrdnji kako je car bio iznenađen saznanjem o postojanju rastafarijanaca, više je nego očito bilo kako je osnovna svrha njegova posjeta upravo sastanak sa rastafarijanskim starješinama. Točan tijek ovog povijesnog događaja ne može se precizno rekonstruirati, mada u rastafarijanskoj usmenoj predaji postoji više njegovih verzija.
Druga velika kriza rastafarijanskog pokreta, koju još nazivamo i Ekumenskom krizom, izazvana je l971.g. prilikom manifestacije obilježavanja devete godišnjice nezavisnosti Jamajke. Tom su prigodom predstavnici Anglikanske, Rimokatoličke, Grčke ortodoksne i Etiopske ortodoksne Crkve (čiji su pripadnici bili i brojni rastafarijanci) održali zajedničku vjersku službu. Rastafarijanski su vjernici bili naprosto osupnuti time što su se svećenici Etiopske ortodoksne Crkve molili zajedno sa krivovjercima. Veliki broj rastafarijanaca nakon tog je događaja napustio Crkvu i tako je opstanak rasta kao relativno organizirane cjeline ponovno doveden u pitanje.
Pokret se uspio oporaviti uz veliku potporu Jamajčanske Crkve, čije su vjerske vođe pod rastafarijanizmom pokušale objediniti ne samo religijske nego i sve sociološke i kulturološke aspekte klasičnog rastafarijanizma na temeljima koje je izgradio Marcus Garvey. Jamajčanska Crkva mogla je ponovo uspostaviti red unutar rastafarijanske zajednice prvenstveno zbog autoriteta koji je uživala među članovima te zajednice.
U tom se periodu snažno počela razvijati reggae[vi] glazba koja je rastafarijanski način života proklamirala kao poželjan po cijelome svijetu. Osoba najzaslužnija za ovakav razvoj događaja unutar glazbene industrije svakako je Robert Nesta Marley i njegova glazbena skupina The Wailers, no niti utjecaj nekih drugih glazbenih skupina nije bio zanemariv. Među njima se izrazito religioznim tekstovima isticala grupa The Abyssinians (Abesinija je stariji naziv za Etiopiju). Za ostatak svijeta Marley je postao poznat kao prva super-zvijezda iz trećeg svijeta, dok je za rastafarijance dobio značaj glazbenog proroka. Glazba je danas najjači izvozni proizvod Jamajke te se zahvaljujući tome ideje rastafarijanizma kao ljubav, mir i jedinstvo prepoznaju širom svijeta.
Godine l975. u Etiopiji se odigrala socijalistička revolucija kojom je srušen monarhistički režim i tijekom koje je ubijen posljednji etiopski car Haille Selassie I. Kler Etiopske ortodoksne Crkve pao je u nemilost vladajućeg režima, a s njim i njegova sljedba (velik broj rastafarijanaca u samoj Etiopiji još uvijek bio unutar te crkve). Vlast je od rastafarijanaca l976.g. zatražila da odsijeku svoje dreadlockse, te tim činom poreknu svoje korijene i samu okosnicu vlastite vjere[vii]. Iako su rastafarijanci u Etiopiji bili gotovo prisiljeni javno se odreći svoje vjere, pokret je cvjetao u velikom broju drugih država gdje je svaki dan privlačio sve veći broj novih simpatizera i članova.
Iste godine na Jamajci su u tijeku bili krvavi sukobi između predsjednika države, rastafarijanaca i oporbe. Marley je tada organizirao niz koncerata na otoku kojima je želio pomoći u zaustavljanju sukoba. Na jednom od koncerata na njega je pucano od strane nepoznatih atentatora. Marley je preživio i iste večeri publici pokazao prostrjelne rane te tako uspio pomiriti vođu oporbe i predsjednika Republike. Tim činom dobiva aureolu sveca i mučenika u očima rastafarijanske zajednice. Za taj čin pomirbe i zaustavljanja sukoba Bob Marley je bio nagrađen UN-ovim ordenom za mir 1977.
Rastafarijanizam danas (kao niti onda) ne postoji kao jedinstveni pokret već ga sačinjava konstantno varirajući broj sekti i pojedinaca. Po nekim istraživanjima na deset stanovnika Jamajke danas njih šest su akteri ili simpatizeri rastafarijanizma.




Post je objavljen 30.05.2006. u 12:49 sati.