Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/bookaleta

Marketing

Katastrofa na tržištu knjiga

Imao je pazinski Međunarodni susret izdavača "Put u središte Evrope" i svoj radni dio, u subotu prijepodne, a s njega su potekli i, hm, domaćoj kulturnoj javnosti upućeni, sljedeći zaključci (skraćujem i prepričavam):

- Ne postoji osmišljeno i usustavljeno tržište knjiga, što se vidi kroz odumiranje knjižara kao elemenata zadovoljavanja društvenih kulturnih potreba. To se pak odražava na izdavače čija izdanja, zbog svoje prirode, ne dospijevaju na kioske i u hipermarkete.

- Treba promijeniti tretman knjižara, lokalna samouprava (kad ih već neće pomagati država) bi trebala knjižarama smanjiti najamnine za zakup poslovnog prostora, a knjižare koje bi dobile takve beneficije, trebale bi preuzeti obavezu ponude cjelokupne knjižne produkcije. Zakon o knjizi treba pratiti "ukupni lanac života knjige", pa tako i status knjižara.

- Pozdravlja se uvođenje jedinstvene cijene knjige, koja će nedvojbeno pridonijeti reguliranju sada neuređenog tržišta knjige, ali je to samo dio potrebne šire i cjelokupne regulacije koja se od tog zakona očekuje.

- Zakon o knjizi bi trebao regulirati minimalne uvjete za obavljanje izdavačke, distributerske i knjižarske djelatnosti, i to subjektima kojima je to primarna djelatnost, a takvima, koji zadovoljavaju zakonske uvjete, pružiti beneficije koje im Zakon donosi.

Takvi su zaključci proizašli i iz prezentacije o prilikama u Sloveniji nakon jednogodišnjih iskustava s jedinstvenom cijenom knjige, a koja je predsjednica Društva nakladnika Slovenije, Tanja Tuma, predstavila kao izuzetno pozitivna. Iako će mnogima kategorije i fraze spomenute u ovim zaključcima izgledati suhoparno, za ljude koji se bave knjigom to su itekako životne stvari, što se sasvim lijepo vidi i u postu Rahatlokuma o odnosu prevoditelja i nakladnika. Državna potpora kiosk-izdavaštvu je prema mišljenju nekih "klasičnih" nakladnika institucionalizirani atak na izdavaštvo s ciljem da se unište upravo mali nakladnici, a ponuda knjiga na kiosku je kod većine populacije što kupuje knjige stvorila predodžbu o "očekivanoj" cijeni knjige. Izdavanje knjiga koje nisu za kiosk danas je i velika hrabrost, i vrhunska umjetnost snalaženja.

Post je objavljen 15.05.2006. u 15:24 sati.