NA KRAJU POCETKA (Zen u stripu)
UVOD U ZEN BUDIZAM (kraci prikaz, nastavak)
U ovoj cemo knjizi cesto imati prilike vidjeti kako su zen-majstori izlazili na kraj s neizrecivoscu sustinske spoznaje. Njihove rijeci i postupci cesto su zbunjujuci, i to je postalo prepoznatljivo obiljezje zena...
...Zato je neophodno vjezbati zazen, meditaciju koja se u zenu svakodnevno obavlja. Svrha zazena je da rastereti nas um od silne aktivnosti koju stalno poduzima...
... Stoga je neophodno potrebno uvesti reda u svoj zivot i stati na Put. To je ono sto se misli pod samousavrsavanjem...
Sto god bila Nirvana jedno je sigurno: ona jest ili nas vodi k onome sto je mudro pretpostaviti svemu drugome, ili, sto je ludo ne cijeniti iznad svega drugog, i sto je velika zalost ne otkriti.
Spoznaja ispraznosti svega je vrhunsko iskustvo, jer to je spoznaja da je sve Jedno. To je spoznaja koja ukida moc iluzije nad nama. Zato to i jest spoznaja koja pripada Savrsenstvu Mudrosti. Bez nje nema prosvetljenja. Hui-neng se prosvjetlio na rijeci Prajnaparamite.
Pa kako mozemo doci do te dragocijene spoznaje?
Evo sto o tome kaze jedan od onih koji su dosli do nje,
ucitelj cuvenog Lin-chija, Huang-po:
"Ako zelite shvatiti, znajte da iznenadno razumijevanje dolazi kada se duh ocisti od sve zbrke citave svoje misaone aktivnosti."
"Kad biste mogli sprijeciti kretanje svih svojih misli i smiriti svoj misaoni proces, sve bi zablude prirodno otisle od vas."
"Savjetujem vam da ostanete u jednoj tisini i iznad svake aktivnosti. Ne obmanjujte sebe s misljenjem zasnovanim na predodzbama i ne trazite bilo gdje istinu, jer sve sto je potrebno jest suzdrzati se od stvaranja misli."
"Svaka pojava koja postoji kreacija je misljenja; stoga samo trebam isprazniti svoj duh da otkrijem kako su sve one prazne."
Kao sto vidimo to nije spoznaja do koje bismo mogli doci umovanjem...
Kad bismo imali neposredan uvid u istinitost toga, tj. intuitivnu spoznaju za koju Spinoza kaze da je najvisi oblik spoznaje, ne bi nam trebao vise nikakav filozofski dokaz da dodjemo do te istine. Zato to i jest najvisi oblik spoznaje. Ali kao sto smo culi od Huang-poa da bi se takva spoznaja stvarnosti mogla pojaviti, potrebno je smiriti svoj duh(tj. um i srce) i pustiti ga da se razbistri.
Slobodan Stamatovic
(nastavak slijedi...)
/Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS,
Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu,
Split, 2001./
Post je objavljen 30.04.2006. u 07:05 sati.