Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/tep

Marketing

Još o Judinu evanđelju

Image Hosted by ImageShack.us
»Judin poljubac«, Jeruzalem, mozaik u bazilici Isusove agonije u Getsemanskom vrtu

Shvatio sam jučer da sam zaboravio spomenuti jednu važnu pojedinost o Judinu evanđelju. Naime, kad je to evanđelje nađeno i identificirano, nije nam bila potpuna novost činjenica da postoji neko evanđelje pripisano Judi Iškariotu, koji je predao Isusa.
O tome nam već negdje 180. godine svjedoči Irenej, jedan od velikih crkvenih otaca koji je bio biskup u Lyonu, a život je završio mučeničkom smrću. Postoji jedna velika stara kolekcija spisa koja se zove Patrologia graeca. Malo sam je u knjižnici pregledao i evo ovdje knjige iz te kolekcije u kojoj se nalaze Irenejevi spisi.

Image Hosted by ImageShack.us

Jedan od njegovih spisa naslovljen je Adversus haereses, to jest »Protiv hereza.«

Image Hosted by ImageShack.us

U njemu, u 31. poglavlju, među mnoštvom drugih krivovjerja Irenej spominje i neke koji »izjavljuju da Kajin svoje postojanje dobija od Sile odozgo, te kažu da su i Ezav, Korah, Sodomiti i sve takve osobe međusobno u rodu... Oni izjavljuju da je Juda, izdajica, potanko upućen u te stvari, te da je samo on, znajući istinu kao što je nitko drugi nije znao, izvršio otajstvo izdaje; po njemu je tada sve, kako zemaljsko, tako i nebesko, bačeno u metež. Oni proširuju izmišljenu povijest poput ove, koju nazivaju Evanđelje po Judi.«
Vidite ovdje taj tekst u latinskom prijevodu, budući da grčki izvornik u ovom dijelu nije u potpunosti očuvan.

Image Hosted by ImageShack.us

Vidite kako Irenej točno spominje i »Judino evanđelje.«

Image Hosted by ImageShack.us

Kajinovci su bili posebna skupina među gnosticima, a kao osobitog junaka štovali su, naravno, Kajina, onog koji je ubio svoga brata Abela, negdje na početku Biblije. Za njih se zna da su vjerovali kako je Bog Starog zavjeta nekakav zao bog, zapravo niže božanstvo, različito od onoga koji je poslao Isusa. Stoga su oni kao svoje junake slavili sve starozavjetne likove koji su se usudili usprotiviti tome, po njima, nižem božanstvu, dok su se protivili svim likovima koji su ga u Bibliji štovali.
E sad, iako se i ovaj koptski tekst o kojem sam jučer pisao zove »Judino evanđelje«, iako njegov sadržaj podsjeća na ovo o čemu piše Irenej, ipak nitko nije siguran da je to baš prijevod onog grčkog Judinog evanđelja koje Irenej spominje.
Dakle, čak ni činjenica da postoji neko evanđelje pripisano Judi nije neka ekskluzivna vijest. To je poznato svim znanstvenicima koji su se bavili pitanjem gnostika ili su proučavali Ireneja.

Zanima li vas detaljnije i gnostičko Tomino evanđelje, uvod u njega, još pokoju informaciju o gnosticima i sam tekst preveden na hrvatski možete naći na ovom linku u formatu pdf.

Dobra je i zbirka na engleskom što ju je u komentaru na jučerašnji post ponudila i-tratincica. To je internetska biblioteka novozavjetnih apokrifa. Novozavjetni apokrif je bilo koji tekst iz prvih 4-5 stoljeća kršćanstva, koji govori o likovima ili događajima poznatima iz Novog zavjeta, a nije postao dijelom biblijskog kanona. Nisu svi apokrifi bili označeni kao krivovjerni.

O gnosticima se dodatno možete informirati ovdje i ovdje, također na engleskom, dok Wikipedijin engleski članak o tome još nije dovršen, a onaj talijanski je prilično sažet. Na hrvatskom se još nitko nije potrudio na Wikipediji ništa napisati o gnosticima, ali zato nešto u osnovnim crtama možete naći na slovenskom. Postoji i hebrejski članak, samo u link, umjesto upitnika, treba dodati na ivritu riječ "gnosis" (nisam to uspio izvesti u blog editoru).

Post je objavljen 22.04.2006. u 08:44 sati.