Sinoćnja emisija „Otvoreno“ bila je posvećena cijeni energenata, u prvom redu nafte i naftnih derivata. Među gostima bili su i predstavnici INA-e. Cijela diskusija bila je u unaprijed poznatim okvirima kako više neće biti jeftine nafte, kako se očekuje i daljnji rast cijene naftnih derivata, bla bla bla… Sve u svemu ništa novog.
No jedna stvar mi je zapala za oko koju čini se nitko nije primijetio. Cijena naftnih derivata u Hrvatskoj računa se po formuli koja se bazira na cijeni barela sirove nafte na mediteranu. Nekih 30 – 40% hrvatskih potreba za naftom podmiruje se iz vlastite proizvodnje. Dakle ta nafta ne košta 70$ po barelu već puno manje. Doduše jedan od predstavnika INE odmah se pokušao ogradit kako troškovi proizvodnje nafte u Hrvatskoj nisu jednakima kao u Saudijskoj Arabiji i pritom iznio podatak da arape proizvodnja barela nafte košta 1$ i da je 69$ čista zarada.
A koliko košta proizvodnja nafte u Hrvatskoj? 70$? To bi značilo da smo 70× skuplji, a to sigurno nije istina. Neka je 20 puta skuplja proizvodnja. To bi značilo da barel nafte proizveden u Hrvatskoj ne košta 70$ već 20$. To je 70% niža cijena.
E sad malo matematike kako bi izračunali koliko na kraju u prosjeku INA plaća barel nafte. Uzmimo da od 100 barela nafte INA uveze 65% po cijeni od 70$. Dakle…
65 barela × 70$ = 4550$.
Ostalih 35% dobije se vlastitom proizvodnjom po cijeni od 20$. Dakle…
35 barela × 20$ = 700$
Sad zbrojimo te dvije sume i podijelimo sa 100 barela i dobijemo pravu cijenu nafte po barelu koju INA plati.
(4550$ + 700$)/100 barela = 52,50$ po barelu.
Dakle cijena nafte nije 70$ već 52,50$ po barelu i tu cijenu bi INA trebala stavljati u formulu za izračun cijene naftnih derivata. Zbog te razlike u cijeni, za koju svi u INA-i ali i vladi dobro znaju, INA nastupa kao neka velikodušna kompanija, mažući oči javnosti kako se oni brinu za građane ove države i kako navodno drže cijenu benzina pod kontrolom na svoju štetu.
U biti je priča sasvim druga. INA momentalno ne zarađuje 27,50$ po barelu sirove nafte, nego možda 25$. To je samo zarada po barelu nafte prije procesa prerade. Nakon prerade INA još jednom zarađuje. Ovaj put se ta zarada ostvaruje kroz maržu na gotove naftne derivate. Dakle INA dvostruko zarađuje.
Realno gledajući, cijena naftnih derivata mogla bi biti niža bar za 20% jer u ukupnoj cijeni naftnih derivata, cijena sirove nafte ima najveći udio. Konkretno bi to značilo da je primjerice realna cijena Eurodizel goriva u ovom trenutku je oko 6,25 kn/l, a ne 7,47 kn/l.
Za one koji ne vjeruju u ovaj izračun, nagradno pitanje. Kako objašnjavate naglo povećanje dobiti svih naftnih kompanija u svijetu, pa tako i INA-e u godini kad su cijene nafte podivljale, a naftne kompanije davale izjave kako smanjuju svoje marže (dakle smanjuju zaradu) kako bi se ublažio udar na standard, dok potrošnja ostaje na istom nivou?
Post je objavljen 21.04.2006. u 13:30 sati.