0. UVOD
- razgovor o omiljenim filmovima, trenutnom kinorepertoaru
FILMSKI RODOVI: dokumentarni, igrani, animirani, eksperimentalni, obrazovni,
propagandni
- definiranje filma: umjetnost, zabava, industrija, politika (ideologija, svjetonazor), tehnika
- film i druge umjetnosti:
fotografija (planovi i kompozicija)
strip
književnost (tehnika naracije, fabularna struktura, scenarij)
>>> Frank Norris:»McTeague» >>Erich von Stroheim:»Pohlepa»(1924) 10 sati!skraćeno na 2h
(oskar: adaptacija/originalni)
kazalište (glumci, scenografija, rasvjeta)
glazba
200 000 igranih filmova na svijetu >> 38 godina bez spavanje za gledanje
1. FILMSKI ZAPIS (povijest izuma)
- 90 % osjeta vid, 5 % sluh, 5 % ostali
- laterna magica 1659.
- otkriće fotografije Francuz Joseph Nicéphore Niépce 1822.
- ustrajnost (perzistencija) vida
>> igračke: Thaumatrop (ptica u kavezu)
Zoetrop (sličice u disku kroz koji se gleda kroz prorez)
Phenakisticope (kolut oslikan nizom slika u pokretu)
- 1872. Muybridge snima s 12 fotoaparata konja u trku – tvorac
kronofotografije
- 1886. George Estman («Kodak») vrpca – čvrsta elastična celuloidna podloga
(danas: poliester + emulzija Feo2zvuk)
- 1889. Edisonov inženjer Dickson vrpci daje perforacije, 4 sa svake strane i
stvaraju standard 35 mm s formatom 1.33:1, 24 sličice u sekundi
> istovremeno stvaraju kinetoskop (prvo «kino», kutija s okulorom)
> prvi studio za snimanje «Crna Marija»
- 1.11.1895. projekcija Maxa Skladanowskog s njegovim uređajem
bioskopom u Berlinu
- 28.12.1895. August i Louis Lumiere Cafe Grand, Pariz
- 1927. zvučni film «Pjevač jazza»
- 1935 film u boji
- trajanje 120 min filma = 3283 m vrpce
Hrvatska
- 8.10.1896. prva projekcija dvorana Kola u zgradi Hrvatskog Sokola («živuće fotografij»)
- 1903. snimak šibenske luke
- 1906. prvo kino- Pathe (uskoro Union)
2. OSNOVE VIDEOSTVARALAŠTVA (izražajna sredstva/osnove režije)
KADAR - jedna neprekinuta filmska snimka (za gledatelja), jedan neprekinut
rad kamere (za snimatelja)
> parametri kadra <
s obzirom na stanje kamere: statičan – dinamičan
s obzirom na pronicanje dubine: dubinski – plošni (predočuje se samo jedna
ploha, jedna udaljenost od kamere)
s obzirom na promatrača: objektivni – subjektivni – autorski(redateljski)
> kompozicija kadra <
- horizontalna(kadrom dominira horiz. linija: zid, drvored..)
- vertikalna (pr. visok izdvojen čovjek, jablan, dimnjak)
– dijagonalna (presijeca kadar)
– geometrijski lik
> duljina kadra, trajanje <
dugi, kratki (?) >>>> dugometražni filmovi s jednim kadrom + festival
PREOBRAZBA POKRETA
- ubrzani pokret (usporeno snimanje >> pr. 16 kvadrata u sekundi)
> negacija fiz. mogućnosti
> stvaranje osjećaja ugode (komedije)
> dokumentarci – pupanje cvijeća
- usporeno kretanje
> osjećaj nelagode
> monumentalnost – pr. vodopad
- obrtanje pokreta (unatrag!)
- zaustavljeni pokret
OKVIR
- prostorna konstanta
-omeđenost: slika/fotografija/film
omjeri > 4:3, 16:9
OBJEKTIV
- objektive razlikujemo prema vidnom kutu, a oni ovise o žarišnoj duljini objektiva
srednji(normalni) žarišna duljina 20 mm
širokokutni 18-20 mm - postiže se dubinska oštrina
uskokutni(teleobjektiv) >50 mm - usredotočenost na jedan objekt (približava objekt:zvijeri!)
zoom
PLAN – udaljenost snimanog objekta od kamere; >> NACRTATI ČOVJEKA ! <<
vrste planova i njihova uloga (mjerilo: prirodna veličina čovjeka); kratice
>vrste planova<
DETALJ – istrgnuti isječak stvarnosti; dočarava bitno, presudno,
sudbonosno npr. oko; (D)
KRUPNI PLAN – naglašava psihološku važnost snimanog, npr. lice (KP)
BLIZU – izražava velika uzbuđenja, vidimo poprsje ili čovjeka do pojasa (B)
SREDNJI PLAN – najbliži čovjekovom viđenju svijeta, posjeduje svojstvo
dokumentarnosti, prikazuje čovjeka do koljena ili u cijelosti (SP)
POLUTOTAL – omogućava uvid u veličinu i izgled prostora, prikazuje mjesto
radnje (PT)
TOTAL(opći plan) – na početku filma upoznaje nas s mjestom radnje, tijekom
filma ukazuje na psihološko stanje čovjeka, njegovu malešnost, na kraju
filma donosi redateljev komentar (T)
KUT SNIMANJA (rakurs)
HORIZONTALNI KUT- crta obzora je visini pogleda, opisuje zamišljeni krug
oko mjesta snimanja u horizontalnoj ravnini, dočarava prirodnost prizora
(HK)
GORNJI KUT- crta obzora je ispod sredine kadra, predočava
nemoć(inferiornost) snimanog objekta koji se doima malenim (GK)
DONJI KUT – crta obzora je iznad sredine kadra, predočava nadmoć
(superiornost) snimanog objekta (DK)
EKSTREMNI GORNJI ili DONJI KUT – služi redatelju za izražavanje vlastitog
komentara (EGK)/(EDK)
KOSI KADAR ili NAGNUTA KAMERA – odmicanjem od vertikale kadra
predočava se nelagodno ili neuravnoteženo stanje lika (KK)
STANJE KAMERE
> statično
> dinamično
PANORAMA – kamera pričvršćena o tlo (švenk/tilt)
VOŽNJA – naprijed, natrag, usporedna, vertikalna, kranska, kružna
IZ RUKE - steadycam
POKRIVENOST (eng. COVERAGE)
MASTER- kontinuirani snimak cijele scene; ples između glumca i kamere
INTEGRAL – raskadrirana snimka scene
NAIZMJENIČNI UGAONI SNIMAK – npr. snimak pri dijalogu; paziti da pri
naizmjeničnom snimanju budu jednaki: kutevi, objektiv, okvir, udaljenost i pokret

NAČELO TROUGLA:
SUBJEKTIVNA NAIZMJENIČNA POZICIJA KAMERE 
PARALELNA POZICIJA KAMERE
EKSTERNA NAIZMJENIČNA POZICIJA KAMERE

KONTINUITET

IMAGINARNA LINIJA- linija između dva lika
- prelaženje imaginarne linije
- imaginarna linija * 3 lika
REZ
- pozicija kamere (ulazak jednog lika u kuću, na vratima ga dočeka drugi)
- kretanje subjekta (ulazak lika u kamion)
- dijalog
FILMSKE INTERPUNKCIJE
- fade out (pretapanje u crno)
- fade in (pretapanje iz crnog u sliku)
- white out (pretapanje u bijelo)
- cutting to black ( rez u crno)
- color fades
- pretapanje
KOMPOZICIJA
- svjetlo
- boja
- kut kamere
- kretanje kamere
- smještaj objekta/lika
>> krupni plan (paziti na sredinu, rezanje glave,
>> total smještaj objekata u kadru)
SLIKOVNE ODLIKE FILMA /OSVJETLJENJE
- toniranje (kupanje u boji)
- tintiranje (ručno bojanje svake sličice)
- 1935 film u boji «Becky Sharp»
- c/b film standard do 1952., od 1968. boja standard
>>> c/b: Scorsese: Razjareni bik (1980), Spilberg: Schindlerova lista (1993),
Jarmusch: Mrtav čovjek (1996), Rušinović: Mondo Bobo
- upotreba boje: zeleno u «Vrtoglavici/Vertigo» Hitchcocka
- primjena svjetla u filmu (stvaranje atmosfere): umjetno/prirodno
>> osvjetljavanje lica kao primjer
- zašto su reflektori na snimanju usred dana ?
- DOGMA snimanje sa zatečenim svjetlom
SCENOGRAFIJA, KOSTIMI, MASKA, GLUMA
- svojstveno kazalištu
- obratiti pažnju na temeljne razlike između teatra i filma:
jakost glasa
nužnost prostora (filmska scena mora biti krajnje uvjerljiva)
dijete u filmu može jedino biti dijete !
ZVUK
šum – govor - glazba
(svi zvukovi) (vidljivi-nevidljivi izvor)
(imitatorska – ilustrativna - autonomna)
FILMSKE/MONTAŽNE SPONE
MONTAŽA
- omogućava da se različita mjesta i različita vremena spoje u jedan
vremenski niz koji se gledatelju predočuje u projekciji
- zatamnjenje, odtamnjenje, pretapanje, zastor, rez
>> najbolja montaža: ona koju ne primjećujemo
- trik: većina u kameri >>> Meliese – autobus u mrtvačka kola
3. OSNOVE VIDEOTEHNIKE i PODJELA RADA
OSNOVNI PRIBOR:
- kamkorder (kamera: VHS, SVHS, DV, Mini DV, Digital 8)
- baterija, rezervna
- punjač baterija i strujni ispravljač
- stativ
- reflektor sa stalkom
- dodatni mikrofon i produžni mikrofonski kabel
- kablovi i adapteri za povezivanje kamkordera s kućnim videom, računalom
i televizorom
GLAVNI DIJELOVI KAMKORDERA:
- kućište
- kamera
- magnetoskop
- kontrolni uređaj (nadzor nad slikom, posebni efekti, rad magnetoskopa,
snimanje tona, napajanje energijom)
- komunikacijski dio (ulaz, izlaz)
- tražilo
- objektiv
- mikrofon
OSNOVNE FUNKCIJE (VIDEO)KAMERE NA KOJE TREBA PRVO OBRATITI POZORNOST:
- kadriranje, izbor motiva koje želimo snimiti, obavlja se kroz tražilo
- izbor vidnog kuta- širina vidnog kuta snimanja mijenja se posebnim
objektivom (zoomom)
- postavljanje oštrine (izoštravanje) ; postupak kojim se postiže oštrina
snimanog motiva (obzirom na njegovu udaljenost)
- osvjetljavanje ili postavljanje određenog otvora objektiva (otvora blende) –
služi za određivanje svjetloće slike
- ugađanje bijelog- prilagođavanje kamere vrsti svjetla pri kome se snima
><
- potražit komande za svaku od funkcija
- automatske i ručne komande
TRAŽILO I KADRIRANJE
- kadriranjem se bira ono što se želi snimiti
- željeni motiv treba obuhvatit – uz pomoć tražila; gleda se kroz okular
- u tražilu vidimo sliku koju snimamo (ako je u tražilu slika neoštra, bit će i snimljena neoštra), u njemu vidimo «što stane u sliku», dakle izrez i kompoziciju, zatim oštrinu slike, a u neki tražilima i boju
- brojčane i slovne oznake u tražilu:
>>>
stanje snimanje ili nesnimanja
greška i zastoj u snimanju
količina snimljenog materijala i količina raspoložive vrpce
podatak o datumu i vremenu
pokazatelj snimanja zvuka
podešenost kamere za snimanje dnevnim ili umjetnim svjetlom
povećanje osjetljivosti
podsjetnik na izbor na ranije snimateljeve odluke(oštrina, balans, osvjetljenje..), te na raspoložive kapacitete (baterija, vrpca)
IZBOR VIDNOG KUTA (ZOOM)
- vidni kut govori o tome kako široko naša kamera trenutno «vidi»- široko
pokušavajući obuhvatiti cijeli prizor pred sobom ili izdvajajući neki manji
dio prizora povećavajući ga i prividno mu prilazeći
- kamere su opremljene zoomom , posebnim objektivom kojim se vidni kut
može mijenjati kontinuirano, od širokog do uskog i obrnuto
- oprezna primjena zoom u jednom kadru
IZOŠTRAVANJE (POSTAVLJANJE OŠTRINE/FOKUSIRANJE)
- postupak kojim se slika motiva dovodi u ravninu žarišta objektiva, čime se
omogućava oštro prikazivanje motiva
- treba odlučit što je u slici važno, pa prema tome postaviti oštrinu
EKSPOZICIJA ILI OSVJETLJENJE SLIKE
- slika je pravilno osvijetljena kada su glavni motivi u slici dobro svjetlosno
prikazani i kada je cijela slika uravnotežena – ni pretamna, ni presvijetla
- jedno od glavnih mjerila kvalitete osvjetljenja je i reprodukcija tena, od.
prikazivanje tona i boje ljudskog lica i kože
UGAĐANJE BIJELOG
- da bi boje na snimci bile pravilno prikazane treba osjetljivost kamere
prilagoditi boji svjetla pri kome snimamo; taj se postupak zove ugađanje bijelog (white
balance, WB)
SNIMANJE TONA
- kod videosnimanja se na jednu vrpcu snimaju i slika i ton
- najvažnije je prići dovoljno blizu tonski važnom motivu, te usmjeriti mikrofon u tom smjeru
KOMPOZICIJA SLIKE
- napunit kadar «bitnim»
- kompozicija je dobra kada je motiv u slici tako dobro smješten da oko
promatrača bez napora do njega dolazi, i samo po njemu klizi
- nezgrapno izgledaju snimke u kojima je motiv smješten po sredini kadra
- pomoći si mrežom, podjelom kadra na 9 kvadrata
- izbjegavati plošne snimke
FILMSKA EKIPA
> odjel organizacije: producent, organizator snimanja (izvršni producent), vođa snimanja
> odjel režije: režiser, pomoćnik (asistent) režisera, tajnica
> odjel kamere: direktor fotografije, snimatelj, asistent kamere (šarfer, klaper…)
> odjel scene: scenograf, kostimograf, šminker, slikar maske, arhitekt, rekviziter,
garderobijer, scenski radnici, osvjetljivači
> odjel zvuka: snimatelj zvuka, mikroman
> odjel postprodukcije: montažer, mixer zvuka, stručnjak za specijalne efekte
4. TEMELJI DRAMSKE STRUKTURE/SCENARIJ/KNJIGA SNIMANJA
- najkreativniji i najbitniji dio filma nije režija nego scenarij !!!!!!!!!!
SINOPSIS – tekst u kojem se vrlo sažeto izlaže, često u obliku pripovijetke
osnovna radnja (siže) zamišljenog filma, služi kao predložak za rad na scenariju
SCENARIJ – tekst na kojem se zasniva filmski projekt, detaljan opis
cjelokupnog sadržaja filma, svih radnji, dijaloga, ponašanja likova, mjesta i
vremena zbivanja
KNJIGA SNIMANJA – zapis u kojem je scenarij razrađen u onom obliku na
temelju kojeg se pristupa snimanju filma, podijeljen na scene i kadrove
označene rednim brojem uz bilješke o planovima i kutovima snimanja
METODE FILMSKOG DOKUMENTARIZMA
- metoda skrivene kamere
- anketna metoda
- metoda tzv. prijateljske kamere
PRAKTIČNI RAD
1. Od ideje do knjige snimanja
2. Snimanje igranog od. dokumentarnog filma
3. Obrada snimljenog materijala
4. Projekcija i analiza snimljenih kadrova
Formalni sastojci za mogući uspješni film:
- ideja ( o čemu ?)
- priča
>>
kronologija
zaplet – kulminacija – rasplet
junak (godine!)
žanr
- 1 stranica scenarija = 1 minuta filma
IDEJA (o čemu je riječ/o čemu se tu radi ?)
- naučiti gledati/promatrati ljude; ljudske probleme, sitnice; ljudske vrline, mane
- sukob
> najbolje su one scene u kojima se dvoje ljudi svađa, a oboje su u pravu
> nikad u scenu ne stavljati dvoje ljudi koji misle isto jer onda nema
pokretača radnje
> nitko ne želi gledati «Grad sretnih ljudi»
HOĆE LI IDEJA IZDRŽATI DO KRAJA ?
- početak, sredina i kraj
- komedija nije zasnovana na samo jednoj šali
- ne može film trajati 10 minuta, a zasnovan je na jednoj dosjetki
VIZUALIZACIJA
- svi sukobi, radnja, govorni dijelovi se moraju vidjeti ( Show don't tell !)
KAKO PRONAĆI IDEJU:
- knjižnica (knjiga, lik ili ideja koja vam se svidjela)
- časopisi i novine ( o obiteljima, svađama, problemima, životnim sudbinama)
- biografije (osoba koja vas fascinira ili opsjeda)
- razgovor/situacija koju ste vodili, čuli, iskusili s prijateljima, obitelji,
strancima
- društvena tema/povijest (droga, alkohol, rat…)
- mašta (željela bih biti…, živjeti u…, da imam milijun…)
- strahovi ( psi, zmije, pauci, sam na svijetu, lažno optužen..)
- što bi bilo kad bi bilo (mama vanzemaljac, lijeni tata tajni agent, ukradena
torba)
- ljubavna priča (nemogućnost ostvarenja
- osveta kao idejni pokretač (osveta lika; osobna osveta zbog nepravde)
>>>> osnovna načela scenarija:
- show, don't tell !
- ne pokazati sve odmah – pobuditi interes
- svaka scena mora dati 1 informaciju
- Čehov: ako u prvom činu na zidu visi
puška, u trećem mora opaliti
- lik postaje ili drugačija ili bolja osoba
- samoubojstvo i ludnica = easy way out !
anegdote o scenarijima:
- Hitchcock: Pogled u dvorište >> primjer vizualizacije
- Billy Wilder kao nosač rasvjete >> režiser tražio rješenje – otuđenost/lift
- trgovac koji prodaje bojlere i žena za zabavu
IGRANI FILM
- razvoj priče kroz zadane situacije i likove:
1) Marko pjeva, Marica negoduje; što čini Marica, a da bi Marko prestao pjevati ?
2) Marišku počne tresti struja, žele joj pomoći > komedija ! > tragedija !
DOKUMENTARNI PRISTUP
snimanje/praćenje:
> 1 lik (prodavač novina, šankerica, portir… )
> 1 događaj (igranje šaha, hranjenje golubova, prelaženje
preko ceste…)
> skrivena kamera
Post je objavljen 12.04.2006. u 09:56 sati.