Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/anderlon

Marketing

Borja pita (13 pitanja o Blog.hr)

Veli Borja u mailu:

kad se vec nudis da odgovoris na pitanja koja me zanimaju, sastavio sam malu listu onih na koje bi volio dobiti komentar/odgovor, pa da rijesimo konacno te nedoumice...

Dakle, evo pitanja i mojih odgovora. Sorry na dužini. rolleyes

Je li zavladala lagana nervoza zbog nadolazećih servisa jakih igrača?

Ne, nimalo. To je neminovnost, na koju smo odavno spremni. Više me čudi da su nam dali dvije godine da praktički solo vodimo trku i stvaramo prednost. Ja imam dugogodišnje iskustvo s Monitorom u dolasku jakih igrača sa kojima se Monitor nije mogao mjeriti ni po broju ljudi, niti po novcu. I svejedno se i dalje uspješno nosimo s njima. Kod blogova je olakotna situacija da novac i ljudi znače mnogo manje, a marketinga na Internetu možemo imati kao i svi ostali. Ulazak novih će samo biti dodatni razlog da realiziramo sve stvari koje planiramo i da se uozbiljimo smijeh. U svakom slučaju, korisnici će profitirati. Mislim da će se stvari sa blogovima razvijati slično kao i sa forumima. I Forum.hr je svojedobno (1999.) bio prvi i jedini. Imao je čak i svoje Disidente, kad se određeni broj najviđenijih izdvojio, ali je uvijek imao jaku gravitacijsku silu i mislim da je bio i ostao najbolji hrvatski forum. Vjerujem da će se osjetiti razlika u motivu i snazi inspiracije. Kod nas je to originalna inspiracija, (ne u smislu da smo izmislili blog, već da sami biramo svoj put i razmišljamo svojom glavom). Kod budućih portalskih blogova to vidim kao uvođenje još jednog novog servisa prije svega zato jer moraju, jer će to uskoro svi imati, jer je popularno i jer imaju korisničku bazu.

Darius je u jednom intervjuu rekao kako je najveća vrijednost servisa domena, meni se čini da su ipak najveća vrijednost korisnici?

Zavisi s kojeg aspekta gledaš. S aspekta pozicioniranja blog servisa domena je temeljna stvar i za to je Blog.hr savršena domena, jer je jača od ostalih. Blogerima je također važna jer imaju lijepu adresu ime.blog.hr, najjaču i najkraću. S aspekta društvenog interesa naravno, ti si u pravu, blogeri su najveća vrijednost. S aspekta oglašivača publika (čitatelji) su najveća vrijednost.

Pretpostavljam, zapravo da si mislio što je vrednije s aspekta vlasnika servisa?

U tom slučaju ja sigurno ne mogu reći da su korisnici naša najveća vrijednost jer bi to bilo bahato. Ti blogovi nisu naši i svako svojatanje bi bilo glupo. Mi smo CARNet za Blog.hr domenu, s tim da pored poddomene dajemo i free hosting. Suština naše usluge je dakle besplatni hosting blogova. Ti blogovi nisu naše vlasništvo, blogeri nisu naši novinari i Blog.hr nije portal. Blog.hr je servis na kojem je trenutno otvoreno oko 90.000 blog.hr poddomena, tj. blogova, tj. sajtova (usput, po tom broju smo prešišali CARNet sa njihovih 35.000 hr domena). To što mi imamo takvu naslovnicu i pomalo se trudimo oko promocije blogera, a time i samog servisa nije suština servisa, već nešto proizvoljno, neobavezno, bonus (ili malus), nešto nebitno i usputno. Blog servisi to inače ne rade i servis može savršeno funkcionirati bez toga. CARNet ne marketira sajtove koje registrira, hosting firma ne radi community od sajtova koje hosta. To im nije posao. Mi to radimo iz nekih svojih razloga. Stoga bih ja volio da kad se govori o Blog.hr da se prvenstveno govori o servisu, a da se ostalo odvoji i da se tome da taj neobavezni tretman kakav zaslužuje.

Od svojih početaka blog.hr je u medijima bio poznat i po različitim aferama što je nama sa strane izgledalo kao medijsko prostituiranje, jeftini senzacionalizam, odnosno žrtvovanje blogera u svrhu malo pažnje u medijima?

Pretpostavljam da govoriš o pisanju na naslovnici Blog.hr, ne o tome što blogeri pišu. U prethodnom postu ima više o naslovnici. Usput da objasnim zašto je naša naslovnica portalskog tipa. Prvi razlog je da želimo dati pregled najzanimljivijih blogova, pomoći u marketingu kvalitetnih blogova izdvojiti za slučajnog posjetitelja vrh kvalitete. Druga svrha je da napravimo dovoljno popularnu stranicu na koju ćemo stavljati bannere, po principu Monitora, gdje ćemo eventualno nešto zaraditi. Naslovnica je, uz stranicu za unos komentara, trenutno jedino mjesto gdje stavljamo bannere.

Da smo svjesni da naslovnica nije dobra potvrđuje i činjenica da smo tebi ponudili da ju uređuješ (moram dodati, da ne bi bilo dobacivanja iz publike, novac nije bio problem, zar ne).

Vratimo se na pitanje. Ne slažem se s tim da Blog.hr kriv što mediji iz cijelog bloga biraju prije svega takve teme i onda ih okrenu na žutilo. Pogledao sam teme koje si spomenuo u prethodnoj kritici Blog.hr - Vibbi, Dnevnik narkomanke Ane Junk, učiteljica koja je kritizirala školu i bila pret otkazom zbog bloga - sve su to legitimne blogerske teme i po zanimljivosti i kvaliteti pisanja zaslužuju da se skrene pažnja na njih na naslovnici Bloga. I same po sebi nisu uopće žute. Onog trena kad su ih dohvatili mediji okrenuli su to na žutilo, napuhavali, razotkrivali identitete... Moj stav po tom pitanju, a to je nasljeđe sa Foruma, da su anonimnost i pravo na privatnost svetinja. Ali da se razumijemo, do one granice koju postavlja autor bloga. Ne možemo mi štititi nečiju privatnost i anonimnost ako ju autor sam ne štiti, već u blogu otkriva brojne osobne detalje. Vječito naglašavam, ljudi, budite oprezni sa privatnim detaljima u blogu, jer blog je javni medij i svakog trena se oči šire javnosti mogu usmjeriti na njega i proizvesti vam neopisive neugodnosti. U pravilu sve blogerske teme koje su dospjele do mainstream medija su prouzročile brisanje tog zanimljivog bloga. Samo zbog tog razloga nama nije stalo da forsiramo takve teme. Konkretno, Ana Junk je bivša poznanica koja me je kontaktirala da joj pomognem da bude brže uočena na Blogu jer dobro piše. Ja sam ju upozorio što se može desiti i što se na koncu desilo. Učiteljici smo isto ponudili pomoć i kontaktirali ju vezi isticanja na naslovnici. Mi ne možemo spriječiti da mediji odabiru teme s Bloga i tretiraju ih žuto. Odabir i tretman je njihov. Dojam potencira i sama priroda bloga jednostavno zato jer su to osobni dnevnici.

Korisnici su se žalili na brisanje pojedinih blogova, komentara na blog podforumu, odnosno na cenzuru, a mnogi su otišli jer im se nije svidjela uređivačka politika, odnosno žuti pristup naslovnice. Čemu cenzura?

Molim tebe i sve ostale, da primjedbe tog tipa budu konkretne i onda ih možemo javno raspraviti. Po tom pitanju sam kontaktirao Darija koji o tome ima točnije podatke i odgovara malo niže.

Što se tiče Blog foruma na Forum.hr on podliježe moderiranju kao i svi ostali forumi i svi koji tamo sudjeluju pristali su na pravila igre po kojima se vrijeđanje se ne tolerira i moderator to može obrisati.

Ako pod cenzurom misliš na slučaj Kemoterapija-Blogomobil, e, to je special deal i o tome sam sve što treba rekao u nekom od postova niže.

Ta priča da netko odlazi s Blog.hr servisa zbog uređivačke politike naslovnice mi je malo onak, prenategnuta, da ne kažem bedasta. Meni bi puno logičniji (jednako bedast) razlog bio recimo - ne želim više imati blog na Blog.hr jer tamo piše puno klinaca. Već mi je fakat dojadilo tumačiti da je naslovnica naš blog, cool liste su naše apsolutno subjetivne liste prepune manjkavosti, neažurne. Ignorirajte naslovnicu ako vam se ne sviđa, ali nemojte zamjeriti ako se u tom slučajnom izboru ne spominju vaši favoriti ili vi sami. Založite se za njih, skrenite pažnju i stavit ćemo ih ako zaslužuju.

I kontrapitanje – Borja, da li doista misliš da bi bilo OK na Blogu dopustiti da se dozvoli pisati apsolutno sve, bez ikakve kontrole? Što je sa širenjem mržnje, što je sa vrijeđanjem, lažnim predstavljanjem, širenjem evidentnih neistina, pornografijom, pedofilijom, objavljivanjem tuđe privatnosti i razotkrivanjem identiteta koji ne žele biti otkriveni... Treba li sve to puštati bez cenzure? Ja kao suvlasnik bloga želim osigurati uvjete koji će biti prihvatljivi velikoj većini, koji će poštivati civilizacijske običaje i zakone. Ako se to nekom ne sviđa i ne može ih prihvatiti nek ode negdje drugdje pisati svoj blog.

Evo što kaže Dario u vezi cenzure: Cenzure na Blog.hr-u nema. Korisnicima koji prekrše pravila korištenja na koje su pristali pri kreiraju bloga čak niti ne suspendiramo račun, već im zabranimo komentiranje i uklanjamo ih sa svih lista. Kranja i zaista posljednja opcija je onemogućavanje pristupa blogu autoru koji je prekršio pravila ili brisanje bloga ukoliko se radi o pornografskim i neprimjerenim sadržajima. Komentari i postovi sa blogova se nikada ne brišu, osim ponekad komentara s naslovnice bloga, koja je redakcijski blog, pa na to imamo pravo. Nakon takvih poteza znali su nas komentatori optuživati da je to cenzura jer im onemogućavamo slobodu govora, no nitko ih ne sprečava da na svom blogu potom napišu što im ne odgovara. Primjer su mnogi anti-Blog.hr blogovi na kojima autori i dalje bezbrižno pišu.

Sve to, dovelo je do negativnog pr-a, koji je trenutno, meni se čini, jedan od vaših većih problema. Kako ćete se boriti s tim?

Proanaliziraj malo otkuda taj negativni PR dolazi. Koliko sam ja uspio uočiti, to dolazi od ljudi koji su prešli na MojBlog i dijela ekipe oko Bestselera, te nekih nezadovoljnika koje smo maknuli s Cool lista. Ja nemam apsolutno ništa protiv ekipe iz Mogbloga, ali imam dojam da oni imaju nešto protiv nas. Da im je trofej kad netko tko je izbačen s naše Cool liste prijeđe kod njih, a što je gnjevniji to mu se daje više pažnje. Čuj, vjerojatno bih i ja bio frustriran da sam prvi napravio blog, da ima sve feature kao i ovaj drugi, a da je opet 20 puta slabiji. Ne pada mi napamet boriti se s time i uopće osvrtati se. To je na ignore. Odgovorit ću na suvisla pitanja poput tvojih, a očekujem da će se javiti neutralni ljudi, tipa mračni i sl., objasniti ovim biased neke stvari. Nas ti ljudi ne čuju. Polemika je besmislena.

Ono čemu se ja, pritom čudim je da najpraviji razlog za nezadovoljstvo - problemi sa serverom uopće nisu u prvom planu. Netko lukaviji bi rekao da ove pizdarije izmišljamo sami da skrenemo pažnju s bitnih stvari.

Brine li vas trend odlaska blogera na vlastitu domenu odnosno različita grupiranja u svojevrsne blog mreže?

To sam odgovorio u donjem postu. Ukratko, to je logičan i zdrav korak za sve ambicioznije blogere i mi ćemo im omogućiti da ako se odluče na to da ne izgube vezu sa svojom dosadašnjom publikom.

Što se tiče blog mreža to bi moglo funkcionirati, a ako vidimo da ima smisla, onda ćemo omogućiti njihovo stvaranje unutar Blog.hr. Mi možemo lakše i sustavnije riješiti čitav niz detalja takve mreže - kategoriziranje, tagiranje, pretraživanje, statistike, dati registriranu bazu za komentare...

Darius je rekao kako takvi blogerski magazini van okvira servisa ne mogu opstati?

Mislim da blogerski magazini koji se odvajaju od blog zajednice nemaju neku perspektivu kod nas, prvo zato jer si time smanjuju doseg publike (vani ga povećavaju i zato to rade), drugo, jer tu nema novaca kojem se eventualno nadaju i treće, ako vidimo da to korisnici traže napravit ćemo sami vlastiti blogerski magazin. Mi smo ga već razradili i mogu reći da nam se jako sviđa jer će dodatno isticati kvalitetni sadržaj i kvalitetne blogere na razini posta. Magazini tipa Bestseler u sadašnjoj formi teško će funkcionirati na duži rok, jer je bloger prisiljen biti podvojena ličnost. Piše i za svoj blog i za magazin. U vezi toga, na Bestseleru ima jedna čudna, simptomatična stvar, naime, da blogeri koji pišu za Bestseler uopće nemaju link na svoj blog, a potpisuju se blogerskim imenom i cijeli opus im je na Blog.hr. Link na blog autora je elementarna pristojnost prema blogeru. Iz toga zaključujem da voditelji Bestselera ne doživljavaju Blog.hr na prijateljski način. Pretpostavljam da takav stav ne skrivaju od ljudi koje nagovaraju da pišu za njih.

MojBlog ima opcije koje vi tek možda planirate uvesti. Zašto se toliko čekalo i što ćete zapravo uvesti od predloženog?

Moj blog je oduvijek imao opcije koje mi nismo imali. Drugačije razmišljamo valjda. Ne mislim da bismo trebali slijediti ono što drugi rade i da je to općenito poželjan put. Više me zanima uvesti neku originalnu opciju za koju doista osjetimo potrebu, nego nešto samo zato, jer to drugi imaju. Usprkos tome što kažeš da MojBlog ima više opcija, ostaje činjenica da je aktivnost na Blog.hr 20 puta veća od one na MojBlog.

Je li korisnicima dopušteno stavljati komercijalne bannere na blog?

Mislim da je u Pravilima stavljeno da ne može. Zašto? Pa ako se mi suzdržavamo stavljati bannere na blogove kako ne bismo maltretirali korisnike i čitatelje, onda držim da je u redu zahtjevati to i od samih blogera. Blog.hr je besplatni servis, stoga je zabrana korištenja servisa u komercijalne svrhe logična. Komercijalni banneri će se moći eventualno postavljati u suradnji sa Blog.hr.

Neki od ponuđenih predložaka kopirani su s blogger.com servisa, jesu li isti uklonjeni?

Nadam se da jesu. Točno je da se u startu "inspiriralo" wink Bloggerom. No, evo ti Dario po tom pitanju: Blogger nam je poslužio kao ispiracija kod izrade nekih templatea, dok su dva templatea gotovo identična. Ti templati su označeni kao besplatni za korištenje u nekomercijalne svrhe, pa smo ih uz promjenu koda preuzeli. To se, nadam se, može provjeriti pomoću Googlea upisivanje pojma "free blogger templates", budući da su sporni template ugrađeni prije gotovo dvije godine. Ukoliko sam u krivu, zamjenit ćemo template.

Dosta se spori u odgovorima na pitanja korisnika, Neutrinohr navodi na svom blogu kako mu je odgovor s helpdeska stigao za 5 dana, 18 sati i 43 minute. Ne bi li to trebalo ići malo brže?

U našoj help službi imamo jednog čovjeka na 90.000 blogova. Većinu problema ubuduće ćemo preusmjeravati na Forum, a rješenje bržeg odziva vidim u dobrovoljcima. Ponovo ističem, mi smo besplatni servis pa vjerujem da razumiješ da ne možemo previše ulagati u help službu.

Po odgovorima na jednu od posljednjih anketa čini se da teenageri čine najveću skupinu blogera. Sprema li se neko istraživanje kojim bi mogli saznati točnije informacije o tome tko piše a tko čita blog?

Da, napravit ćemo takvo istraživanje. Budući da u pitanju predosjećam mogući nastavak (ovo pitanje ima i povijest wink), moram pitati - što bi dokazala činjenica da većinu čine tinejdžeri. Da je većina blogova bezvezno smeće? Ne trebamo raditi istraživanje da bismo to dokazali. Mada ja ne mislim da je tako, čak i ako se složimo s pravilom 95% of everythig is shit to još uvijek znači da imamo oko 5000 dobrih blogova. A to je fenomenalan rezultat. S druge strane, ja imam na umu da će Blog postojati i kroz 6-7 godina kada ti tinejdžeri više neće biti tinejdžeri, već iskusni i izbrušeni blogeri. To je iskustvo s Foruma.

Kolika je mogućnost da neki jaki igrač kupi blog.hr?

Ha, ovo je pitanje s pomalo podcjenjivačkim podtekstom, jer postavlja Blog u poziciju male ribe koju može pojesti svaka veća. No, mala riba raste wink. Vjerojatnost da Blog.hr netko kupi je vrlo mala. Prije svega zato jer je vrijednost "dionice" nedefinirana i sigurno bi bila podcijenjena. Samo da se pojavi hrvatski AdSense ili ekvivalent, a jednog dana bude, stvari bi se bitno promijenile, i za blogere i za Blog.hr. greedy Mi imamo jedan od najjačih blog servisa u široj regiji, a u nekim od tih zemalja već postoje AdSense ekvivalenti. Tek za orijentaciju, da mi sad netko stavi milijun kuna na stol za moju polovicu, glatko bih ga odbio. Samo vrijednost internog marketinga koji Blog može isporučiti za sadašnje i buduće sajtova holdinga eek vrijedi toliko. Osim toga, bojim se da bi preuzimatelji zabrljali stvari wink. Ipak mi ne radimo ovo samo zbog novca. Više se uzdam u gledanje da svaka dobra stvar naposlijetku donese novac.

Diskusija o ovoj temi je na Borji

Post je objavljen 10.04.2006. u 12:00 sati.