Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/thuglife2pac

Marketing

povijest hip-hop kulture

hello,evo ja došo izvana,bilo je ok!ja sam vam odlučio mal pisat o hip-hop kulturi!dakle hip-hop je nastao sredinom sedamdesetih godina u bronxu(najsiromašnijem crnačkom newyorškom kvartu)!To je vrijeme u tom kvartu proteklo u znaku krvavih obračuna između crnačkih banda tinejdžera,kojima se činilo da u životu nemaju nikakvu perspektivu!
A onda-malo-pomalo-svima je počelo postajati jasno da ulicne tučnjave i nasilje nikamo nevode.Tamošnji bijesni tinejdžeri na nove su nacine počeli iskazivat svoj prezir ali i duboko iskren stav prema životu.Činili su to na načine koji su im zbog siromaštva bili jedini dostupni-pričajuci svoje bijesne rime na vec postojeću glazbu i ritmove s ploča(rap),automobiliskim sprejevima crtajući i pišući po zidovima(graffiti) te plešući na svoj autentični način na ulici(breakdance)!
Upravo zahvaljujući novoj glazbenoj modi,rapu,gangbangeri raznih grupacija odbacili su oružje i počeli bez nasilja riješavati nesuglasice.Bitke između suprostavljenih klanova postojale su i dalje,no više se nisu vodile šakama noževima i lancima,nego-repanjem na školskim igralištima i parkiralištima te u novootvorenim rapperskim klubovima!
Respekt ulice počeli su zadobivat dečki koji su izvodili najbrže i najotkvačenije rap-rime,a ne više oni koji su mogli premlatiti(pa čak i ubiti) više svojih vršnjaka!
U glazbenom smislu,rapperski val pokrenuli su doseljenici s Jamajke,na čijim je plesnjacima improvizirano pričanje u rimama na postojeću glazbu i ritam imalo dugu tradiciju..Budući da je rap nastao kao pričanje na već postojeću glazbu,logično je da su prve zvijezde bili DJ-i.U tom DJ-evskom krugu rodila se i prva rap-zvijezda novorođene scene u Bronxu:DJ Kool Herc!
On je nastupao u klubu Heavelock,a glavna mu je fora bila da usred dvorane postavi mikrofon i pozove najhrabrije na dvoboje u rimovanju.Ljudi su smišljali i izgovarali rime,a galzbena ja podloga bila ona koju je on puštao s ploča.Te ploče nikad nisu bile odsvirane do kraja.Kool Herc bi na dva gramofona i miks-pultu kratke dijelove različitih pjesama spajao u jednu cjelinu,u jedan tzv. elektronski groove,a povremeno bi koju od ploča zaustavljao prstima ili ju čak tjerao da svira unatraške.Takvo poigravanje s pločama nije moglo proći bez poprilične škripe pa je taj glazbeni element nazvan SCRATCHEM(ogrebotina) i svakako je jedan od zaštitnih znakova tvz. stare raperske škole.
U početku je sva rap-glazba postojala samo u crnačkim kvartovima milijunskih gradova.Godine 1979.prvi se put na tržištu pojavila rap ploča.Snimila ju je grupa Sugar Hill Gang.Pjesma se zvala "Rapper Delight" i odmah je postala hitom među mladom crnom publikom širom Amerike,pa je taj singl prodan u nevjerovatna dva milijuna primjeraka!
Iako "Rapper Delight" zauzima počasno mjesto u povijesti rapa,pravi znalci tog smjera znaju da je i većina te pjesme pokradena od pravih junaka nove newyorške scene-Grandmaster Flasha & The Furious Fivea.
Flash,čije je pravo ime Joseph Saddler,svoje je počasno ime "grandmaster" zaradio zahvaljujuci neviđenu umijeću za miks-pultom.On je s gramofonima mogao sve.Razvio je "gramofonske tehnike" kao što su cutting,backspinning i posebno punchphasnig(postupak pri kojem se na dva gramofona pušta ista ploča s manjim ili večim kašnjenjem,što proizvodi više nego cool ritmičke efekte)!
1982 je objavio superhit "The Message",koji ga je učinio bogatašem.Iz tih pionirskih dana rapa treba izdvojiti još jednog velikog izvođača-Afriku Bambatu.On je jedan od najzaslužnijih što rap zvuči baš tako kako zvuči.Rap se u galzbenom smislu uopće ne doima kao nastavak crnačkih glazbenih stilova npr. bluesa ili pak gospela.Naprotiv,zvuči vrlo "elektronski"-moderno!To je upravo posljedica djelovanje Afrike Bambate.On je stvorio neobičnu kombinaciju-po definciji ritmičku funk-glazbu.Takav elektronski zvuk svidio se i ostalim rapperima pa je ta elektronika danas postala rap-pravilom.Da bismo posve zaokružili sliku o rapu kao glazbenom smjeru,u našu priču moram uvesti još jedan pojam-sempliranje.Rapperi su cijeli svoj glazbeni sustav izgradili gotovo bez instrumenata,presnimavajući,posuđujući u studiju djelove poznatih pjesama(tzv semplove) i slažući od njih nove glazbene cjeline.Na te su semplove "ljepili" na kraju svoje rime.Zbog sempliranja mnogi kriticari rap nazivaju najdemokratičnijim glazebenim smjerom.Rapom se mogu baviti i oni koji nemaju pojma o sviranju,a uz to im je dopušteno iz glazbene povijesti uzimati doslovce što god požele.
Uspijeh,primjerice,Puff Dadyja počiva upravo na sempliranju poznatih stihova pa ga je tako baš "posudba" pjesme "Every Breath You Take"(grupa Police) učinila svjetsko zvijezdom.Prvi rapper koji se u svojoj pjesmi koristio semplom bio je Kurtis Blow,koji je svoju karijeru započeo 1977 u grupi The Furious Five.Pjesma se zvala "If I Ruled the World" i objavaljena je 1982!Ako je scrath bio glavnim bilježjem stare,onda je sempliranje glavna značajka nove rappereske škole!
Prvi pravi predstavnici tog novog poimanja rapa bili su dečki i trija Run DMC(zaštitni znak bile su im i ostale tenisice Adidias bez vezica,šeširići i traper-jakne).Oni su se okupili 1983. u newyorškom kvartu Queensu,a pubilku su šokirali songom "It s Like That"!Tu je bilo šokanto to što su u rap-pjesmu uveli semplove iz dotad-u nepisanom rapperskom zakonu-zabranjenog rocka.Oni su i u kasnijim fazama svoje karijere ostali vjerni tom spajanju rapa i rocka,a najveći immje uspjeh bio "Walk This Way"(1986),zajednički hit s rokerima iz Aerosmitha.Ta je pjesma bila i možda definitavan znak da je rap probio granice crnačkih geta i proširio se na sve strane svijeta.
Rap je doista u osamdesetima postao "velika stvar".Počeli su se snimati i rapperski filmovi.Prvim pravima rapperskim filmom smatra se "Wild Style"(1986),koji je u ispunjenima kinodvoranama slavio rap,DJ-anje,breakdance i grafite,koji čine četiri stupa hip-hop kulture.
U osamdesetima se događaju još neke iznimno važne stvari za povijest rapa.Prije svega rap prihvaćaju i bijelci.Beasty boys iz newyorškoga kvarta Brooklyna bili su prva bijela ekipa koja je tvrdim rock-soundom i turbobrzim rapom punim prostačenjem i ismijavanjem svega i svačega stekla status međunarodnih zvijezda.Njihov album "Licenced To Ill" (1986) i danas zvuči iznimno močno i moderno.Uz to,osamdesetih se rapom počinju baviti i cure.Newyorški trio Salt n Pepa(1985) pokazao je i da slabiji spol može odlično repati i da o seksu može govoriti podjednako neuvijeno kao muškarci.
Rep-tekstovi također su u osamdestima postajali sve žešći i grublji.MC-iji iz jakih gangova Westcoasta nisu se ustručavali u svojim pjesmama baviti najgrubljim seksom,vrijeđanjem ženskog spola,nasiljem,čak i ubojstvima,Cijeli je taj val nazvan GANGSTA rapom,a njegovi su najvažniji predstavnici bili tipovi iz Los Angelesa-Ice-T,NWA,Snoop Dogg ili 2Pac.Cijeli taj pokret na američkom zapadu nije se nimalo svidio istočnim američkim rapperima.Započeta je velika borba izjavama,inervujima između Westcoasta i Eastcoasta,a na kraju 1996. i 1997. sve je preraslo i u fizičke obračune i ubojstva.Na Eastcoastu su glavne face bili Puff Daddy i The Notorius B.I.G.Rap scena gori do danas.Neprestano MC-i potežu za oružjem umjesto za mikrofonom.Cijena koju za to plaćaju vrlo je visoka:zatvor ili čak smrt!





Post je objavljen 11.02.2006. u 00:34 sati.