Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/asboinu

Marketing

Pomorske bitke u I. Svjetskom ratu

Britanska glavnina hitala je najbrže što je mogla prema mjestu sraza britanskih i njemačkih BC, ali poradi stalnih promjena kursa i čestih prijelaza iz bojne u krstareću brzinu admiral Biti nije mogao točno odrediti svoj položaj, pa nije ni mogao o tomu izvijestiti svog nadređenog admirala Jelikoua. U 1914 admiral Jelikou dobio je od admirala Bitia poziciju i obavijest u kojoj je naveo da se njemački brodovi nalaze u jugo-jugozapadnom smjeru, pa je britanska glavnina brodovlja tako i zauzela bojni složaj. Na drugoj strani njemački admiral Scher još nije znao točan razvoj britanske glavnine jer su je skrivale oblačnost, magla i gusti dim od topova koji se vukao po površini mora. Tako je u 1917 britanski BB Marlborough otvorio iznenadnu vatru na njemačke brodove, a koju minutu kasnije pridružili su mu se i ostali britanski BB. Britanski admiral Jelikou tako je dobio jedinstvenu i neponovljivu izuzetno povoljnu priliku jer je uspio presjeći kolonu njemačkih brodova i manevrom križanja T (Croosing the T) obuhvati čelo protivničke kolone. Direktne pogotke tako su primili slijedeći njemački BB König, Lützow, Derfflinger, Grosser, Kurfürst i Markgraf, a nisu postigli ni jedan na protivničkim brodovima. Međutim, eskadra admirala Hippera postigla pak je novi uspjeh: njemački BC Derfflinger potopio je u 1931 britanski BC Invincible. No, sada su već svi njemački BC pretrpjeli niz pogodaka i oštećenja, a bitku je mogao nastaviti samo njemački BC Moltke. To je bio najkritičniji trenutak za njemačku flotu, no, admiral Scher donosi vrlo smjelu odluku: zapovjeđeno je svim njemačkim brodovima da odmah okrenu za 180 stupnjeva i izbjegnu bojne kontakte s protivnikom. U 1935 njemački razarači ispustili su dimne zavjese, pa su svi njemački brodovi pod zaštitom dima u vremenu od samo četiri minute uspješno okrenuli svoje kurseve za izbjegavanje protivnika. Admiral Jelikou prvo je pomislio da je uzrok nestajanja njemačkih brodova zapravo smanjena vidljivost, pa je u 1940 zapovjedio da se okrene u jugoistočni kurs. Admiral Jelikou bojao se ploviti iza njemačkih brodova, poradi opasnosti od mina koje su njemački brodovi mogli polagati iza sebe. Admiral Scher nakon okreta prvo je zapovjedio kurs jugozapad, a onda je zapovjedio istočni kurs. Nikada neće postati jasno zašto je admiral Scher, umjesto da plovi sa svojim brodovima prema zapadu, te tako izbjegne dodir s protivnikom, u 1955 ponovno okrenuo svoje brodove direktno na smjer u kojem su plovili britanski brodovi. Tim nepromišljenim okretom opetovano će njemački brodovi uletjeti u obuhvat. Istodobno admiral Scher je dvjema flotilama razarača zapovjedio torpedni napad. Athumanunhu izgleda da je admiral Scher želio iznenaditi britanske brodove, ili je ipak presudno bilo to što je bojni krstaš Moltke izvijestio da se očigledno radi o manjim snagama protivnika, a da se britanska glavnina još nije ni pojavila. Kad je admiral Jelikou izvješten da su se njemački brodovi okrenuli natrag, on je zapovjedio smjer za približavanje protivniku. Tako je oko 2012 ponovno došlo do topničkog dvoboja, a britanski brodovi opetovano su njemačkim prišli u manevru T. Britanski topnici, s udaljenosti od 7000 – 13 000 metara, punih šest minuta tukli su njemačke teške brodove koji su zadobili teška oštećenja. Iako su svi njemački brodovi vračali vatru ona nije polučila značajnije rezultate. Tako se sada njemačko čelo s BC oko 2015 počelo savijati prema jugoistoku, a admiral Scher opetovano zapovijeda okret za 180 stupnjeva i sada definitivno izvlači njemačku flotu iz borbe. Taj manevar izvlačenja štitili su njemački razarači dimnom zavjesom i torpednim napadima. Britanske krstarice i razarači pokušali su zaustaviti njemačke razarače, ali se njih 20 probilo na samo 7200 metara i ispalilo je 31 torpedo. Od tih 31 njih 10 dosegnulo je crtu britanskih brodova. To je prisililo admirala Jelikoua da zapovjedi okret za 45 stupnjeva poradi izbjegavanja torpeda, ali taj manevar udaljit će britanske brodove od njemačkih još više. Netočno izvještavan admiral Jelikou nije mogao sve do 2100 uspostaviti bojni kontakt s njemačkim brodovima koji su sada odmakli već 15 milja, a britanski brodovi nisu mogli ploviti najvećom brzinom jer je među njima bio oštećeni brod Malborough. U 2110 britanski razarači uz potporu lakih krstarica napali su ipak njemačke bojne brodove torpedima, ali nisu polučili nikakav uspjeh. Petnaestak minuta kasnije britanski BC topnički su napali njemačke BC te su u tom dvoboju teže oštećeni njemački BC Derfflinger i Seydlitz.

Post je objavljen 02.02.2006. u 20:57 sati.