Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/stravicni

Marketing

THE SHINING (1980)

Kad bi me sad netko upitao za top listu pet najboljih horrora svih vremena, stavio bi me na teške muke. Bilo bi jako teško odabrati pet filmova. Ma, k vragu, i petnaest dobrih naslova je teško izdvojiti, a i nakon formiranja takve liste, naknadno bi isplivao još pokoji u prvi mah zaboravljeni film. No jedno je sigurno – među prvih pet svakako bi se našao „The Shining“ Stanleya Kubricka. Mračnom atmosferom good-old-Stan je uspio dočarati uzavrelu močvaru koja zahvaća um glavnog lika, oživljenog zahvaljujući nezaboravnoj glumi „rođenog manijaka“ Jacka Nicholsona.

Jack Torrance (Nicholson) je pisac u kreativnoj krizi, sklon alkoholu i s pokojom mračnom obiteljskom epizodom. Kako svakom piscu u krizi, i Jacku je potrebna izolacija, pa prihvaća posao čuvara hotela u planinama za vrijeme snježnog perioda. S njim odlazi i draga supruga Wendy (Shelley Duval) i najiritantnije dijete u povijesti filma – Danny Lloyd, vječno napola otvorenih usta, u ulozi sina jedinca Dannyja Torrancea. Mali Danny ima sposobnosti čitanja misli i razgovora s ljudima na daljinu. Preduvjet je da i ti ljudi imaju jednaku sposobnost. Danny može osjetiti i zlo, a svoju sposobnost pripisuje razgovorima s „imaginary friendom“. Već po dolasku u hotel počinje postupno pomračenje Jackovog uma. Počinje razgovarati s duhovima u hotelu i na kraju dobiva neodoljivu želju – nasjeckati sina i suprugu sjekirom koja mu se, eto, našla pri ruci.

Nastao prema romanu Stephena Kinga (sinonim za horror literaturu, ako mene pitate), „The Shining“ zastrašuje u svakom svojem kadru i sekvenci. Ali tu je i nekoliko posebno lako pamtljivih scena, za duge zimske noći poput ove koja nam predstoji:

1. Danny se vozi biciklom po hodnicima hotela, kamera ga prati, a on odjednom naleti na dvije seke odjevene u identičnu odjeću koje ga pozivaju na igru
2. Jack ulazi u kupaonicu i pronalazi golu plavušu u kadi; taman misli da mu se posrećilo, zagrle se i ljube, a on u zrcalu gleda kako se njegov preljub pretvara prvo u gerontofiliju (žena postaje starica), a zatim i nekrofiliju (trune mu u naručju dok je još ljubi)
3. Danny šeće sobom, dok mamica spava i govori „REDRUM“; istu riječ ispiše na zidu, a kad se mamica probudi vidi zrcalni odraz riječi – „MURDER“; bu!
4. ovo je antologijska scena – Jack sjekirom krči put kroz zaključana vrata kupaonice, gdje se u strahu skrivaju supruga i sinčić – napravi si rupu, gura kroz nju glavu i vikne „Here's Johnny!“ (navodno to nije bilo u scenariju, nego se Nicholson poveo trenutnom inspiracijom)
5. u smrznutom labirintu od drveća i grmova Jack juri za svojim sinom sa sjekirom u ruci, kamera divlja, svatko se boji, Kubrick je majstor

… i još mnogo mnogo takvih scena.

Što drugo reći nego: GLEDATI, Gledati, gledati!

ALL WORK AND NO PLAY MAKES JACK A DULL BOY. All work and no play makes Jack a dull boy. all work and no play makes jack a dull boy. ALL work AND no PLAY makes JACK a DULL boy. All work and no play….

Post je objavljen 23.01.2006. u 19:33 sati.