Bitka kod La Plate - ( Pomorske bitke II. Svjetskog rata )
Vrijeme je jako brzo odmicalo, a britanski brodovi u borbi protiv njemačkog džepnog bojnog broda Admiral Graf Spee ne samo da nisu polučili nikakav uspjeh već im je protivnik zadavao udarac za udarcem. Ploveći na zapad paralelno s britanskom teškom krstaricom Exeter bojni brod Admiral Graf Spee snažno ju je tukao svojim najjačim topovima, a novozelandska krstarica Ajax sve je više zaostajala. Oko 0716 njemački bojni brod Admiral Graf Spee naglo skreće prema britanskoj teškoj krstarici Exeter u namjeri da je konačno potopi. Premda na britanskoj krstarici djeluju samo dva topa, ostali su oštećeni, posada Exetera tako dobro gađa da je Admiral Graf Spee morao ustuknuti i udaljiti se. Istodobno britanska laka krstarica Achilles i novozelandska laka krstarica Ajax uspijevaju smanjiti razdaljinu i sada one tuku sve preciznije po Admiral Graf Spee. Izgledalo je da su u tom trenutku Nijemci izgubili živce i da više ne znaju na koju stranu da uzvrate paljbu. Ipak zapovjednik bojnog broda Admiral Graf Spee Hans Langsdorf usmjerio je paljbu na lake krstarice i u
0725 granata od 280 mm pogađa Ajax i uništava mu obije krmene topničke kule. Istodobno pogođena je i Exeter koja sada ostaje bez svih topova i više nema čime uzvratiti po Admiralu Graf Spee. Britanske krstarice bile su primorane udaljiti se od njemačkog bojnog broda i žurno izvršiti popravke ne bi li ponovno mogle u boj s još ne načetim njemačkim bojnim brodom. Nikada neće biti jasno zašto se njemački bojni brod iznenada sklonio u neutralnu luku Montevidea, a nije bolje iskoristio svoje bojne mogućnosti i prednosti. Sukladno tadašnjim međunarodnim propisima bojni brod smio je ostati u neutralnoj luci najviše 24 sata, njemački veleposlanik uspio je izboriti traženih 72 sata, a opet nije jasno zašto su se britanski diplomati u Montevideu tome žestoko protivili kad je Britancima više odgovaralo da Admiral Graf Spee ostane u luci čim duže. Naime, u pomoć ozbiljno oštećenoj britanskoj bojnoj skupini hitala je britanska teška krstarica Cumberland od 10 000 tona s osam topova od 203 mm. Cumberland je bila kudikamo jača od Exetera i jedina je bila u mogućnosti pomoći dok su svi ostali britanski ratni brodovi bili na tisuće milja daleko. Namjera Admiral Graf Spee sada je bila jasna: trebao se probiti prema luci Buenes Airesa gdje bi argentinske vlasti bile puno popustljivije prema njemačkom bojnom brodu. No, 17. prosinca stigla je teška krstarica Cumberland. Njemački bojni brod Admiral Graf Spee polako je oko 1815 sati počeo napuštati luku praćen njemačkim teretnim brodom Takoma. Svi su pomislili da će se na pučini ispred Urugvaja razviti još jedan pomorski boj, ali dogodilo se suprotno. Oko 1956 na Admiral Graf Spee začule su se snažne eksplozije, u prvom trenutku Britanci su pomislili da brod otvara paljbu, no nije bilo tako. Samo 9 milja od obale Nijemci su potopili sami svoj brod. Admiral Graf Spee je potonuo u plitkim vodama i zasjeo na dno tako da su mu gornji dijelovi ostali nad površinom. Posada je spašena i prebačena u Argentinu, a zapovjednik Langsdorf tri dana kasnije ubio se iz svog pištolja u jednom hotelu ostavivši pismo slijedećeg sadržaja: 'Osobno snosim odgovornost za potapanje broda Admiral Graf Spee. Sretan sam da svojim životom plaćam svaku aluziju na čast zastave pod kojom je brod plovio.'
Zašto se zapovjednik Langsdorf odlučio na potapanje, a ne na bitku, nitko neće saznati, a njegova tajna otišla je s njim u grob.
Post je objavljen 17.01.2006. u 22:25 sati.