Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/arsenyev

Marketing

EV confidential

Vjerojatno upravo zato što su rijetki, interesantni ljudi zauzimaju posebno mjesto u kolekciji poznanstava koje čovjek skupi tokom života. Kao i obično, takvi ljudi sebe ne smatraju posebnima, pa se Roderick Wilde obično čudi svim «wow» i «aah» uzdasima svojih «fellow Americans» kad im pokazuje slike pejzaža kojima jezdi na svom motoru dok mu s guvernala vijore one mangupske kožne resice, a on sam je u trapericama i kožnoj jakni, s neprozirnim crnim vizirom na kacigi ispod koje viri dug «ponytail», kojeg će se malo tko usuditi komentirati kad vidi facu s kojom je povezan. Općenito, mom frendu Rodericku, dok tako vozi po planinama oko američke savezne države Washington, puca prsluk za gotovo sve na svijetu.

Pomalo nervozan i nesiguran kad se nađe u urbanoj sredini, Roderick je ipak čovjek s misijom. On je vlasnik i predsjednik (i još mi je danas to čudno kako Amerikanci imaju predsjednike firmi; kad meni netko spomene predsjednika pa ako to nije Mesić, ja odmah pomislim na funkciju predsjednika kućnog savjeta) poduzeća EV Parts, Inc., jedan od osnivača udruge Rideable Communities te predsjednik National Electric Drag Racing Association (NEDRA, većina vjerojatno zna da su "drag racing" utrke automobila u paralelnim trakama na Ľ milje). Uglavnom, jedini «wow» kojeg je od mene čuo Roderick je zaslužio emisijom Sucking Amps u produkciji Discovery Channel-a, napravljenoj oko priče o električnom vozilu koje se u «drag racingu» suprotstavilo sportskom automobilu serijske proizvodnje. Da bi naglasio svoju poruku, Roderick i njegova ekipa su za tu priliku odabrali masivan poštanski kombi kome su jednostavno izvadili benzinski motor i zamijenili ga električnim te odgovarajućom (velikom) količinom baterija. Uz sve to je trebalo napraviti izmjene na prijenosu, jer električni motori imaju puno veću iskoristljivost energije od benzinskih (omjer je oko 75% naspram 20%), pa se obično čitav prijenos razleti kad stisnete gas. Uglavnom, da ne bih previše duljio, rezultat ovog projekta je bio upravo takav, neslavan, jer prijenos nije izdržao, ali je sama emisija i uvid u postupak pretvaranja jednog benzinca u EV fascinantna – dečki su to sve sklepali za relativno malo vremena i dokazali da električni pogon uspješno gura ovaj auto, čak i malo presnažno. Drugom prilikom je Roderick s jednim od EV-a iz svoje radionice uspio ostvariti brzinu od preko 100 mp/h (oko 160 km/h) za sedam sekundi.

Ova priča ne bi imala nekakav poseban razlog – jer Roderick nije jedini čovjek na svijetu koji promovira električnu energiju kao alternativu fosilnim gorivima – da se Roderick uskoro ne seli k nama, u Hrvatsku. Trebalo mu je tek upoznavanje s našom zemljom preko Interneta te sedmodnevno putovanje duž zemlje da počne planirati svoj život u Hrvatskoj. Trenutno je u svom gradu Port Townsend-u, u državi Washington, gdje skuplja svoje stvari u kontejnere koji će se vjerojatno iskrcati u Splitu ili Omišu. Naravno, njegova životna priča seže puno dalje u prošlost i puno dublje u dušu nego projekt razvoja električnih vozila; nakon njegovog dolaska i pokretanja firme u Hrvatskoj razvit će se još dalje i dublje. U međuvremenu, može biti zadovoljan činjenicom da je još jednog stanovnika ove planete učinio svjesnim neodrživosti trenutne i buduće ovisnosti o nafti te potrebe da danas, ovog trenutka počnemo uvoditi nove izvore energije kako bi prijelaz na slijedeću krivulju tehnološkog razvoja bio što nježniji. Tako ćemo izbjeći da naši klinci osjete još jedan gospodarski lom izazvan pukim nemarom ili da jednog dana ne bi, ne daj Bože, puzali po vrućem pijesku Bliskog istoka u svetom ratu za preostalu naftu, a sve to da bi netko mogao nemilosrdno «ložiti» svog SUV-a ili neku drugu benzinsku zvijer u utrci s vlastitom savješću.

Linkovi:

EV Parts, Inc.
Rideable Communities
EV Confidential dokumentarni film
Sucking Amps Show


Post je objavljen 12.01.2006. u 15:42 sati.