Oni koji redovito prate ovaj blog znaju da sam u posljednje vrijeme često pisao o Google-u, odnosno procjenjivao Google te da je moja ocjena budućeg kretanja dionice Google-a (GOOG) izrazito pozitivna. Ipak, da ne bi netko pomislio kako imam nekakve koristi od reklamiranja Google-a (daj Bože da imam, ali nažalost nemam :)), napisat ću, odnosno prenijeti nekoliko mišljenja pokupljenih učestalim korištenjem Microsoftovog MSN Money portala. Možda mi se pričinja, ali svi na MSN Money portalu, od (cijenjenih) analitičara i komentatora do običnih forumaša imaju izrazito pesimistična predviđanja za budućnost Google-a, npr. baš čitam članak jednog inv. analitičara koji kaže da mu je Yahoo na prvom mjestu po mogućem uspjehu u '06, a Google na zadnjem, linkiran s MSN-a. Slučajno? ;) Inače je portal izrazito kvalitetno izrađen, s privlačnim i preglednim designom, te mnoštvom informacija, uključujući i one najbitnije (cash flow, itd..).
1. iako je online oglašavanje budućnost oglašavanja, sve češće se čuju zahtjevi korisnika da budu zaštićeni od agresivnog reklamiranja, a Google upravo to prodaje, odnosno prodaje mjesto na svojoj tražilici onima koji plate, znači kad ukucate određeni pojam na prvim mjestima ne vidite linkove s stranicama koje su najčešće povezane s tim pojmom (tj. ne dobijemo ono što želimo), već linkove na stranice ljudi koji su to platili. Također, sve više je programa koji filtriraju oglase i na web stranicama, a Google prodaje baš takve oglase.
2. neki investitori trguju isključivo na temelju signala insidera. Kao što znamo, insideri su članovi uprave (ili važniji čimbenici) kompanije čije dionice posjeduju, a podaci pokazuju da su insideri u Googleu u posljednje vrijeme isključivo prodavali svoje dionice, i to po $400. Istina, insideri i nakon te prodaje posjeduju više od 30% Googlea, te u praksi to ne mora značiti mnogo, možda ljudima treba novac za novu jahtu, ali...po mom mišljenju to je još jedan od pokazatelja da i oni sami vjeruju kako je Google precijenjen.
3. konkurencija Googleu je sve jača, Yahoo je i ovako izrazito jak, a posljednjim dogovorima još i mnogo jači, s tim da nikako ne treba misliti da se gigant Microsoft povukao iz utrke. Što znači da će Google u budućnosti imati izrazito snažnu konkurenciju, zbog koje bi mogao značajno usporiti svoj rast i prihode. Neki analitičari tvrde da bi Microsoft mogao izrazito naštetiti, neki idu toliko daleko da tvrde kako bi Microsoft-ovo uplitanje u Google-ovo područje moglo dovesti čak i do gašenja Googla.
4. cijena mu je skočila u izrazito kratkom vremenu , trenutno vrijedi 138 milijardi dolara, a prodaje 5.25 milijarde uz 1.3 milijarde (net income). P/E (ttm) je također ogroman, 103.43, earnings/share iznosi $4.53, a posljednja cijena dionice $466.90. Naravno, to ne mora značiti da će cijena pasti, ali ako krene padati mogla bi pasti mnogo brže no što je porasla.
Zaključak: slažem se s OptionMasterom, "tko visoko leti, nisko pada", "samo" trebamo otkriti dokle će Google poletjeti te kad i koliko će pasti. Ne bih se ni najmanje začudio da npr. poleti preko $800 po dionici, zatim padne na $500, te se primiri oko tog iznosa duže vrijeme. Cilj gornjeg teksta nikako nije poticaj bear-ovima da se probude iz zimskog sna i krenu urlati kako je Google short kandidat, osobno mislim da to vrijeme još nije došlo, ali, tko zna...
P.S. Prvo ću se zahvaliti Dariusu zbog promoviranja poduzetničkih blogova, OptionMasterov HardKapitalizam je već dugo na cool listi što svojom kvalitetom i kvantitetom sadržaja i više no zaslužuje, nedavno je s aktivnim pisanjem započeo i Felix specijalizirajući na objašnjenje tehničke analize, izuzetno zanimljivog, ali i izuzetno zahtjevnog područja dioničkog investiranja. U US u dionice investira (istina, većina putem inv. fondova) cca. 70 milijuna ljudi, u Hrvatskoj je taj brojka, u postotku, drasično manja. Sad će neki reći "lako je njima, i ja bih ulagao da imam novca", ali u Hr inv. fondovima se nalazi 2-3 milijarde kuna, dok Hrvati na štednji drže preko 90 milijardi kuna. U US je povrat inv. fondova oko 10% ili manje, proteklih godina je se Hr povrat istih redovito kretao oko 30-40% godišnje. Za usporedbu, banka daje jedva 4-6% godišnje, koliko otprilike iznosi i inflacija.
A sad da prijeđem na temu ovog update-a, nisam pobornik mišljenja kako će cijena Google-ove dionice pasti, ne znači da neće, jer je vrijednost Googlea stvarno ogromna, za usporedbu, Google vrijedi 139 milijardi dolara, zapošljava 3021 radnika te ima promet od 5.25 milijardi dolara s dobiti, prije oporezivanja, od 2.24 milijarde. IBM vrijedi 133 milijarde dolara, zapošljava 348052 radnika (skoro 350 tisuća zaposlenih!) te ostvaruje promet od 94.4 milijarde dolara, s dobiti prije oporezivanja od 18.48 milijardi dolara. Ili, vrijednost koju Google trenutno ima na burzi je skoro 25 puta veća od vrijednosti koju Google prodaje klijentima (prometa usluga), za razliku od npr. Microsofta kojem je 7 puta veća, s tim da je Google 1. rujna 2004 vrijedio niti 30 milijardi dolara (danas 139), dok je Microsoft na taj dan već vrijedio preko 250 milijardi dolara (danas 287). Ovi podaci jasno kazuju da su investitori "kreditirali" Google, tj. mnogi u šumi grafova i brojki zaborave temelj marketa, pazara, tj. zaborave da je market mjesto na kojem se svakodnevno okupi više stotina tisuća ljudi (ako ne i više milijuna) te međusobno preprodaju svoje vlasništvo i pritom vlasnika promijeni cca. 21 trilijun dolara (21 tisuću milijardi). U skladu s tim, da bi netko prodao dionicu Googlea na njenoj najvišoj povjesnoj razini, mora naći drugog trgovca koji je želi kupiti po toj cijeni, tako da svaki dan imamo tisuće mozgova od kojih svaka polovica dolazi do diametralno suprotnih zaključaka gledajući u, manje-više, iste podatke. Ti ljudi, njigova psiha i odluka, sačinjavaju market i određuju kretanje cijene, ti ljudi su zaključili da je Google dionica budućnosti, te krenuli kupovati, (bivši) vlasnici su zaključili kako u skladu s povećanom potražnjom mogu tražiti više, te krenuli dizati cijene, sve do one cijene kad su zaključili da im se isplati prodati (jer cijena, po njihovoj procjeni, više neće rasti), a s druge strane se našao kupac koji je zaključio da će cijena još rasti, te kupio dionicu. Što nas dovodi do zaključka da možemo unaprijed odrediti kretanje cijene određene dionice, samo treba ući u psihu par milijuna tradera te zaključiti što isti žele i predviđaju, te u formulu uvrstiti prirodne nepogode i sl. neočekivanje događaje koji utječu na psihu tradera i imamo precizan izračun kretanja cijene. :)
Da skratim :), izjava "tko visoko leti nisko pada", iako vrijedi u prirodi, ne mora funkcionirati u slučaju marketa. Prije 50 godina je vrijednost Dow Jones-a bila 200-300 poena, danas je 11000, s tim da se nikad neće vratiti na 200-300 poena. Tržište se razvija, tehnologija se razvija, proizvodnja je sve produktivnija i prihodi sve veći. U skladu s tim postoje razlozi zbog kojih bi cijena Google mogla još značajno porasti, o njima sam pisao u prošlim unosima, a to je nedvojbeno svijetla budućnost online oglašavanja, svaki dan se na net uključuje sve više ljudi, ti ljudi su potencijalni klijenti velikom broju firmi koje sve veći dio svog buđeta za promociju ulažu u online oglašavanje, posebno ako Google uspije u svojim namjerama da filtrira zahtjeve kupaca, odnosno da kupci ne budu spamirani velikim brojem reklama proizvoda koji ih ne zanimaju, već da npr. onaj kojeg zanimaju knjige prima obavijesti o popustu u (online) knjižari, ali ne prima obavijesti auto-tunera koje ga ne zanimaju, s druge strane, auto entuzijasti primaju obavijesti auto-tunera, ali ne i spam izdavačkih kuća. Kad se na to doda "pay per click" način naplate, nedvojbeno se mnogo više isplati oglašavati putem Google, nego štampati hrpu promotivnih letaka koje treba i distribuirati, izazvati ljutnju kod potencijalnih klijenata zbog zatrpanog poštanskog sandučića, ili riskirati da letci završe u kontenjeru zbog neodgovornih distributera.
Post je objavljen 10.01.2006. u 06:08 sati.