ZBOG PRAVILNIKA O ZBRINJAVANJU AMBALAŽNOG OTPADA PROIZVOĐAČI PIĆA I NAPITAKA OSTVARILI PRIJETNJU DRŽAVI I GRAĐANIMA
Mlijeko skuplje za kunu i pol, pića i za 30 posto
Pića i napici u povratnoj ambalaži poskupljuju 10 do 30 posto za sve potrošače, a oni koji imaju volje ambalažu vraćati u trgovine s »nagradom« od 50 lipa vratit će u novčanike tek manji dio poskupljenja • Od ponedjeljka komunalci i trgovinski centri morali bi početi s otkupom ambalaže
Proizvođači pića i napitaka koji su prema Pravilniku o zbrinjavanju ambalažnog otpada dužni početi državi uplaćivati ekološke rente za stavljanje ambalaže na tržište, ali i novac za isplaćivanje naknade građanima za vraćenu ambalažu, od 50 lipa po komadu, realizirali su svoje najave o poskupljenju proizvoda. Trgovine su počele ovih dana od njih dobivati nove cjenike pića i napitaka, pa će tako od ponedjeljka svježe mlijeko u boci koštati 6,50 kuna umjesto dosadašnjih pet kuna, gazirane i negazirane »Jamnice« poskupljuju za 20 do 30 posto, Coca-Colini proizvodi za 17 do 30 posto, a pivo u povratnoj ambalaži od deset do 30 posto. Veća poskupljenja zadesit će proizvode u jeftinijoj ambalaži, a manja ona u skupljoj. Na poskupljenje su proizvođači, kažu, prisiljeni jer ne znaju kako drugačije podnijeti financijski teret uplaćivanja ekoloških renti i naknada za građane.
Objavili su to na jučerašnjoj konferenciji za novinare, uz napomenu da su od Fonda za zaštitu okoliša primili račune za uplatu ekoloških renti za prošlogodišnji prosinac.
- Da, građani će od nas dobiti 50 lipa za svaku bocu ili limenku koju donesu u trgovinu, što od nas traži pravilnik, no zato će, kad taj proizvod budu kupovali, za njega platiti, recimo, 1,50 kuna više, odnosno deset do trideset posto više. Drugim riječima, pića i napici u povratnoj ambalaži poskupljuju deset do 30 posto za sve potrošače, a oni koji budu imali volje ambalažu vraćati u trgovine, s »nagradom« od 50 lipa vratit će u novčanike tek manji dio poskupljenja.
Državni tajnik za zaštitu okoliša Nikola Ružinski jučer je na posebnoj konferenciji za novinare kazao da poskupljenja proizvoda neće biti. Dodao je da se »velika grupacija proizvođača izjasnila da teret davanja u ekološke svrhe neće prebaciti na maloprodajne cijene svojih proizvoda«.
Ipak, poskupljenje su najavili proizvođači i uvoznici pića koji na tržište stavljaju 85 posto ukupne povratne ambalaže. U toj su grupi gotovo svi važniji proizvođači, dakle i proizvodi - od Coca-Cole, Lure, Jamnice, preko Istravina, Karlovačke pivovare, Cedevite, do Badela, Zvijezde, Vindije, i ostali, te se postavlja pitanje koji proizvođači uopće ostaju, a koji neće poskupjeti.
Prema riječima državnog tajnika, građani će »prepoznati one koji su njima nametnuli teret svojih financijskih obaveza, i neće kupovati njihove proizvode«. Kako pak napominje prvi čovjek Fonda za zaštitu okoliša Vinko Mladineo, »proizvođači su cifre poskupljenja izbacili napamet, iz rukava«.
Dok su proizvođači najavljivali poskupljenje, u Fondu za zaštitu okoliša sastali su se čelnici 120 komunalnih poduzeća iz Hrvatske, koji su donijeli odluku da će od 9. siječnja, barem u većim gradovima, započeti od građana preuzimati prikupljenu praznu povratnu ambalažu i za to im isplaćivati 50 lipa po komadu. Od 1. veljače taj će posao obavljati trgovine veće od 200 kvadrata, a odlučeno je da do 16. ožujka, dok se ne uhodaju, trgovine moraju primati najviše deset boca po donositelju, dok će od deset do sto boca (limenki) do istog datuma primati komunalci. Nakon 16. ožujka komunalci više neće morati preuzimati ambalažni otpad od građana, već samo trgovine.(glasistre)
Post je objavljen 05.01.2006. u 15:25 sati.