Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/alcohollica

Marketing

O METALICI!!!

Da nesto rascistimo, odmah na pocetku. Metallica se jeste prodala. Kako sam i sam fan, znam kako je to osjetiti, kako to izgleda. Da, jedno sam vrijeme to ignorirao, do jucer sam branio Metallicu. Ali nisam bio upravu. Samo zato sto su bili dobri, ne znaci da su i sada. Da, tesko je priznati i prihvatiti to, pomiriti se s tim, ali prije ili poslije sam morao. Jer je zaista tako. Ne toleriram i slijepo obozavam sve sto se baci pred mene s Hetfieldovim potpisom. To vise nije to! Kada ih pitate za "selling-out", imaju pripremljen odgovor - "Yes we sell out. Every seat in the hose, every time we play, everywhere we play." …da, isto kao Ricky Martin, Korn, Britney Spears, Linkin Park, Enrique Iglesias (ovako se pise, zar ne?),… To nista ne znaci. Metallica je bend koji se borio protiv trendova 80-ih, slijedi trendove 90-ih.

LEPER MESSIAH (…Send me money, send me green…)

I tako je Metallica postala jedan od najcuvenijih bendova, a ujedno i jedan od najbogatijih. Lars Ulrich prodaje kucu za $11 mil. (i to je tek pocetna cijena), te neke umjetnine za koje se ocekuje da ce postici slicnu vrijednost (koji milijun gore-dolje…a sto je milijun? Njima - nista!) Citao sam na Blabbermouthu o ispadu Larsa pred jednim novinarom koji ga je bas trebao intervjuirati. Naime, snimao se se "I Disappear" spot u kojem doticni L.U. (39, Gentofte, Danska) trci kroz rusecu zgradu ili sl., te je prilikom snimanja lakse, povrsinski ogrebao nogu i sada se vratio sa seta gdje ga ceka novinar. Tu se nasla i jedna od onih cura koje se uvijek vrzmaju okolo i pokusala mu pomoci oko ogrbotine. Valjda ga je malo dotakla po rani ili slicno, kada ju je Lars udario (ne pise cime ni kako) te zavristao: "That **** hurts you **** bitch!!" I onda se okrenuo novinaru i rekao: "You've got exactly five minutes!"

…gdje je tu onaj izvorni duh, kada je Metallica bila pojam devijantnosti, bunta, protesta, zestine, sirovosti… Sada su jebeni trgovci umjetninama?! James Hetfield u svakom interviewu spomene rijec "parenting" jedno sest puta. Kirk Hammet se oblaci kao peder, nausnice, lancici, boja nokte, sminka se, a jednom je prilikom izjavio da stari fanovi mogu "fuck off" i da ih nikada nisu ni trebali… Jason Newsted se zali da ga vrat boli od silnog mlataranja glavom, pa je sada u krajnje pop-orijentiranom bendu Echobrain. Ej! Metallica, metal! Paradoksalno je i to da su tuzili proizvodjaca automobilskih naplataka, koji je jednu seriju nazvao Metallica, za koristenje imena koje su i oni sami (odnosno Lars) ukrali! Stariji covjek, sta on zna sta je Metallica. Metalni naplaci, metalno ime…logicno. Dobro, Metallica ga tuzi, ali ne samo za odstetu, nego i zahtijeva povrat svih felgi iz te serije! Njihov odvjetnik se brani rijecima u stilu: "Kako bi bilo da ja osnujem kompaniju pod imenom 'Coca~Cola'?" Sama usporedba govori dovoljno - Metallica je prestala biti heavy metal band, Metallica je firma, milijunska korporacija sa zastitnim znakom. Bavi se proizvodnjom glazbe za siroke mase, tinejdzere i mlade, i sve one koji se tako osjecaju. "Bok! Zovem se Ana, imam 15 godina. Citam "6Teen" od prvog broja, i obozavam ga! Bavim se raznim sportovima i volim sve sto vole mladi. Moj najdrazi bend je Metallica…" E da, cinjenica je da Metallica ima nadaleko najskuplji internet fan-club. Da, da, zaraditi, ovako ili onako. Treba popularnost unovciti, djeco!

Dala bi se napisati poveca socioloska studija o posljedicama njihove tuzbe protiv Napstera. Primjerice, jedan je moj prijatelj, nakon sto je u novinama procitao sto se zbilo, istog trena kroz prozor pobacao sve albume Metallice. Cinjenica jest da su upravo postali popularni ilegalnim kopijama njihovih ploca, kojekakvih snimki, bootlega i samog demo-a, na kraju krajeva. Cinjenica je takodjer da su oni izgubili gomilu novca zbog Napstera. I zato su ga tuzili. Zbog novca. Dakle, ipak jeste novac u pitanju. Srecom, imaju ga dovoljno, nisu gladni, pa ne vidim zasto hoce jos i jos i jos. Nadam se da nije rijec o pohlepi…zapravo sam sebe uvjeravam da nije. Iako vjerojatno jest…

FACE THE THING THAT SHOULD NOT BE

Nazalost (ili na srecu), prvi studijski album (ne racunam Garage Inc.) koji sam poslusao od Metallice jest "ReLoad". Kada sam, nakon "ReLoada" poslusao "Kill 'Em All", bio sam zaprepasten - dva svijeta! Nisam dovoljno star da bih bio u poziciji okusiti gorcinu koju su osjetili fanovi prilikom preslusavanja "Load"a nakon serije zestokih albuma, ali svakako mogu posvjedociti soku. Manogi su fanovi poceli mahati Metallici za rastanak vec za "Black Albuma"! Inace…album je vecinom odraz trenutnog raspolozenja i stanja u bendu. Nitko nije na to imun, pa se albumi razlikuju, kod svakoga. Ali toliko! Pa "Kill" i "Black" nemaju mnogo zajednickoga, a kamoli… "Load" je "THE THING THAT SHOULD NOT BE". "ReLoad" im ne mozemo uzeti previse za zlo jer su materijali za oba albuma nastali istovremeno, u roku 6 mjeseci, samo su izdani u razlicitom periodu. Zadrzimo se na ovih 6 mjeseci. 6 mjeseci za "Load" i "ReLoad", ukupno 27 pjesama. Albumi - katastrofa. Cover dizajn - katastrofa. Imidz - katastrofa. Pazi sad! "Master Of Puppets" - nabolji album, po mnogima, mozda i uopce. 2 godine - ukupno 8 pjesama. Kako sad to?

Neki govore da je Metallica izgubila mnoge fanove na racun tog/tih albuma - nije. Vjerojatno je prosirila njihov opseg. Zapravo je doslo do zamjene - ajmo, dva metalca van, tri sminkera in. Metallica je od underground senzacije, od thrash heroja (koji inace odbaijaju biti razliciti od fanova, kako nam je to lijepo objasnio nazalost pokojni Cliff Burton), postala MTv ikona, uredni, usminkani momci, sa skupim frizuricama, mejkapom i bljestavom odjecom. Lars se potrudio i bradavicu probusiti. Bravo Lars! Sjedi, pet u zalaganje! Pogotvo kad se sjetimo 1986. i njegove izjave: "Fuck MTv! We'll never do a video!". Gorile oko njih su prica za sebe. Nemoguce im je prici, pricati s njima, onako bratski, kako bi trebalo biti. Sada, vidite samo gomilu ogromnih celavaca od 280 kila, i nikako niste sigurni je li tamo negdje, iza njih, James Hetfield ili Michael Jackson.

"Mrijeti ti ces kada pocnes sâm / U ideale svoje sumnjati" (S.S. Kranjcevic)

Da, bend napreduje - od sobice bez kreveta, sa (Anthraxovim) tosterom za prehranu, do kucetine (vec spomenuta), auta i drugih skupih igracaka. I sad se zamislis - postani slavan i obogati se, i pogazi sve u sto si vjerovao i postani svoj najmrzi neprijatelj, ili budi nitko i nista, ali ostani vjeran sebi. Svevremensko pitanje, nema sta. Svi mi znamo sto je Metallica odabrala.

"Do you know what I know?/Your money and your wealth/You silence just to hear yourself/Do you want what I want?/Desire not a thing/I hunger after independence, lengthen freedom's ring" Stihovi govore za sebe. Kao i… "…sad but true…"

Glazba… U "Total Guitar" casopisu [March 2002, str.31] (koji bendove poput Slipknota i sl. stavlja u metal) sam procitao: [bla bla] "…the thrashy Kill 'Em All, the gloomy Ride The Lightning and the intense Master Of Puppets. And then there was Bob Rock-produced 'Black Album'. 1991's eponymous fifth LP saw Metallica break through from a cult metal band to one of the biggest mainstream rock groups on the planet." Ovo mi je otvorilo oci.

Od sirovog mega-crunch thrash zvuka, sa najboljim rifovima ikada (usput, nijedan od njih nije nastao u zadnjih 10 godina), vrtoglavim solazama, virtuoznim bass dionicama, razbijackim ritmom, od dugih epicnih pjesama prozetih ogorcenim, socijalno angaziranim stihovima, Metallica je promijenila svoj zvuk, kao i sve ostalo. Na Loadu naginje starijem grunge zvuku (Alice In Chains), da bi ReLoad zvuk nalikovao glam-rocku 80-ih (Motley Crue), protiv kojeg su se svim snagama borili u thrash danima. Solo dionice su obiljezene obilnom uporabom wah-wah pedale, kao da se radi o nekom funku - moze Kirk i bolje. Znamo da moze. Tekstovi? "Down on the sun/Down on no fun/Down and out where the hell ya been/Damn it all down/Damn it unbound/Damn it all down ta hell again" Ako mi netko ovo zna interpretirati, neka ucini tako i posalje komentar. Unaprijed hvala.

Jos nesto. Jeste primjetili Larsove bubnjeve. Svake godine su sve manji i oskudniji. U boljim danima je imao sumu cinela i statijaznam cega ne. A sada? Ako ovako nastavi, za pet godina ce samo pljeskati rukama. Doduse, za novije pjesme mu je to i vise nego dovoljno.

THE FOUR HORSEMEN

Pitam se, kada je bio pocetak kraja? Je li to bila smrt Cliffa Burtona, ili dolazak Jasona Newsteda, ili angazman Bob Rocka da producira "Crni" album (i ubije ono sto je najveca draz u prijasnjim albumima - sirovost, snaga, iskrenost). Mozda je to zbog kose. Kosa, ne-kosa, ona je ipak simbol. Ma koliko beznacajna bila, covjek izgleda urednije i pristojnije bez duge kose. Sto je u ovom slucaju lose. Smijesno mi je bilo kada sam gledao "Metallica: Behind The Music", i kada je Kirk govorio o kosi: "Metallica is all about……… music. Not the length of our hair…". Zalosno je kada gitarist mora misliti 6-7 sek. o cemu je jedan bend zapravo. A o cemu bi trebao biti, ako ne o glazbi?! Prvenstveno je zalosno sto je i to MTv emisija… Iskreno mislim da su svi faktori utjecali na drasticnu promjenu u bandu. Cliff je bio velika faca u bendu. On ne bi dopustio da se ovo dogodi. (Vjerojatno se njegove svete, trule kosti sada okrecu u grobu, dok Metallica snima novi album) Zatim tu je i dolazak Jasona Newsteda koji je po meni pravi mekusac, sto je dokazao novim bendom, a i Floatsom & Jetsam nije bas neka rasturacina, kako cujem. Bob Rock - odlican producent…za neki laksi polka band. Vec ih je obradio za "Black" koji, njegovom zaslugom, zvuci totalno sterilno, previse cisto i precizno, glatko. Sjetimo se "Kill'em All" zvuka - prljav, crunchy, neki jednostavni efekti jeke… to daje posebnu draz. Za mene je to ujedno i njihov najbolji album, mozda cak i najalbum ikada. Cak i demo snimke su zakon za slusati ili koncertni bootlegovi - ne ovo studijsko savrsenstvo za ciju je produkciju trebalo vise od milijun dolara i ko zna koliko sati u studiju. Sam Ulrich je rekao da je upravo Bob Rock inicijator promjene smjera. Braca Load su prica za sebe, dok je Garage Inc. napravljen bas kako treba - po uzorima na garazne bendove, sa sumovima i zvukovima iz pozadine, dijelovima razgovora medju clanovima itd. Ipak, osjetna je razlika izmedju prvog i drugog diska. Prvi disk su svjezije obrade (osjetno komercijalnija glazba, osim Mercyful Fate), dok je drugi disk popunjen dobrim starim metalom - starije obrade. Kad se sada zamislim, zaista sam daleko vise puta posegnuo za drugim diskom nego prvim. Cinjenica stoji - Metallica je ukrocena.

Zanimljivo je i to, da je nositi Metallica majicu postalo sramota! Na jednom okupljanju metalaca sam pokupio podrugljive poglede i dobacivanja tipa: "Sta slusas tu komercijalu!" A ja ponizno odgovorim: "Samo prva cetiri…" Cinjenica je da je sada netko daleko veca faca ako nosi majicu Dimmu Borgira ili Cannibal Corpsea il nekog underground benda, nego majicu Metallice. Metallica = Ricky Martin. To, cini se, nose samo tetkice i novopeceni metalcici koji su upravo kupili svoj prvi album, i vrat ih ubija. Za one koji podrzavaju load-smjer Metallice je smisljen poseban izraz - "loadies", i za prave zagrizene metalcine je to najveca uvreda. Biti "loadie"! Pih!

MY FRIEND OF MISERY

(…you just stood there screaming/fearing no one was listening to you…)

Ovi bi stihovi mogli opisati moje misli. Upravo sam rekao najcrnje istine o meni najdrazem bendu, bazi kojoj se uvijek vracam, pocetku, bendu moje inicijacije u svijet ove glazbe. Bez obzira na njihovu glazbenu orijentaciju, Metallica su prvenstveno dobri muzicari, ljudi koji znaju svoj posao i stvaraju dobru glazbu. Samo to vise nije onakva glazba kakvu bi mi zeljeli slusati. Makar se to nama cinilo kao digresija, to i nije nuzno tako. Ipak, sramota je da se takav bend poceo vrtiti oko novca, tuzno je. Ipak, kako to imam obicaj govoriti, volim ih zbog onoga sto su bili, ako ne zbog onoga sto jesu.

Jednim dijelom puta vozili smo se sa Metallicom i bilo je zabavno, ali sada, kada oni krecu drugim putem, onamo kamo niposto ne zelimo ici, trebamo se rastati i cuvati sjecanje na njih kao na one koji su bili najveci!!!

Post je objavljen 08.12.2005. u 16:26 sati.