Pregled posta

Adresa bloga: https://blog.dnevnik.hr/poduzetnici

Marketing

10 - ULAGAČI U PODUZETNIŠTVO (2): VRIJEDNOVANJE PROJEKTA


Ulagači u poduzetništvo predstavljaju aorte zemalja zakrčenim u monetarnim i fiskalnim problemima, jer predstavljaju financijere protoka ideja, rada i razvoja. Pritom presudnu ulogu nose postupak ulaganja u nova pšoduzetništva i korektno vrjednovanje poduzetništva u dobi kapitalizacije.

Vrijednovanje poduzetništva

Udruženja ulagača (poput European Private Equity and Venture Capital Association iz Bruxellesa) očitovala su se i službenim izdanjem koje sadrži vodič za vrjednovanje kod investicija, ponajprije pretpostavke korektnog (fair) vrjednovanja, parametrizacije vrjednovanja, metodologiju vrjednovanja i sl.
Vrijednovanje je najbitniji čin kod ulagača obzirom da kod ovakove vrste ulaganja vrijede neka druga pravila nego kod banaka i drugih uskokolateriziranih kreditodavatelja.
Ulagač treba ponajprije izabrati prikladnu metodologiju ulaganja u odnosu na cijenu prethodnog ulaganja, neto vrijednosti imovine poduzeća u koje ulaže, diskontirani tijek novca ili zarade u poduzeću, diskontirani tijek novca investicije, industrijski benchmark (kriteriji učinkovitosti i uspjeha upravljanja, ustroja, razvoja funkcionalnosti i dizajna proizvoda/usluge /u neku ruku i vrste brandiranja proizvode/usluge itd. kod sličnih poduzeća u sličnim uvjetima u industriji/), postojeće tržišne cijene za proizvode, usluge, poduzetništva u sektoru i sl.
'Rizično ulaganje' uvijek je podložno posebnim zahtjevima svake investicije, a ulagač može financirati poduzetništvo putem unutarnjeg ulaganja u poduzeće, mosnim financiranjem kada je potrebno zatvoriti financijske rupe do kojih je došlo (napr. privremenim gubitkom likvidnosti radi razvoja proizvoda/usluge tijekom perioda u kojem se kapital nije obrtao, mezzanine kreditima u razvijeniju dob poduzetništva itd.), te drugim načinima koji zavise o dobi, likvidnosti i solventnosti poduzetništva.
Korektna ili fair vrijednost je vrijednost za koju se imovina može utržiti izmedju dvije informirane i dragovoljne stranke u jednoj transakciji, a da se pri tomu vodi računa s obje strane kako se skrivanjem informacija ili lažnim informacijama predstavi stvarna operativna ili neka druga vrijednost imovine koju ulagač kupuje ili čiji razvoj financira.
Postupkom utvrdjivanja fair cijene, odnosno procjene vrijednosti poduzetništva ili imovine,definira se vrijednost (hipotetska) koju bi netko na tržištu platio za imovinu poduzetništva, udjel u imovinu i sl. Važno je napomenuti da se pritom ne procjenjuje vrijednost koju bi investitor dobio u slučaju prisilne likvidacije poduzetništva ili prodaju istog pod nepovoljnim uvjetima.
Procjenu obično obavlja procjenitelj prema prirodi ulaganja, činjenicama i odnosu na ukupan investicijski portfelj, čime procjenitelj treba doći do najispravnijeg zaključka za ulagača.
Postupak i metodologija je zamršena i složena, pa makar bih je mogao izložiti,o tome drugom prigodom, ovaj Prilog je tek uvod u cjelovite vrsti financiranja MSP.

Što ulagači žele

Ulagačima je važno utvrditi postoji li i kakva je održivost zaradjivanja, odnosno kakav je diskont utrživosti vlasništva na tržištima u odnosu na stvarnu i uloženu vrijednost.
Ulagač se mora uvjeriti da je za svoju investiciju dobio punu vrijednost, a poduzetnik početnik zasigurno neće ispuniti ulagačeva očekivanja. Stoga, kako bi izbjegao moguće neugode, ulagač investira kapital i svoje ili znanje nekog drugog u poduzetništvo.
Kao prvo, ulagač će 'roentgenski' snimiti menadžment poduzetništva (ukoliko ima više menadžera osim poduzetnika) i poduzeti sve mjere kako bi upravljački tim napredovao i uložio više svog kapitala u poduzetništvo (kao dokaz vjere i odgovornosti) te implementirao strogu financijsku disciplinu glede raspolaganja budžetom, operativnim i razvojnim troškovima itd.
Poslovni planovi poduzetnika služe svima kao orijentir, a u slučaju da se posao ne odvija iz raznih razloga kao što je predvidjeno, ulagači neće oklijevati i odmah će prodati ili likvidirati poduzetništvo.
Kod ulagača u poduzetništvo kapital se u pravilu privlači u tzv. rundama. Svaka 'runda' uobičajeno traje oko šest mjeseci, jer će i hrvatski poduzetnici koji budu aplicirali za ovakav način financiranja brzo uvidjeti da ulagači u poduzetništvo imaju ogroman broj ponuda projekata za financiranje u svakom trenutku.
Ipak, kod inovativnijih i komercijalno prosperitetnih projekata navedeno trajanje kapitaliziranja projekta ili poduzetništva drastično se smanjuje.
Svaki poduzetnik treba valorizirati svoj projekt ili poduzetništvo kako bi znao koliko mu novca (kapitala) treba i kolika je korektna vrijednost poduzetništva, udjela i odnosa istog prema investiciji. Ulagači nerijetko, posebice ako nemaju iskustva u nekom sektoru, traže za svoj ulog nefairdobit. S druge strane, poduzetnici često precijene potencijalnu vrijednost udjela svoga poduzetništva pa traže nekorektnu visinu investicije u odnosu na udio u vlasnosti koje se odriče.
Zbog toga je kvalitetan i realni poslovni plan od temeljnog značaja, jer isti najpreciznije označava ili barem projicira stvarne vrijednosti.
Poželjno je da poduzetnik prodaje vrstu financijskog paketa, dakle ne više samo proizvod ili uslugu. Paket mora biti privlačan i konkurentan u odnosu na rizik, dobit, likvidnost i sl.
Poduzetnik treba opsežno obraditi podatke koji će mu, kao i ulagaču,podastrijeti jasnu projekciju koliko novca treba, namjenu novca, tijek novca (cash-flow), obveznu strategiju izlaza za ulagača, kao i opcije savladavanja poslovnog rizika u slučaju najgoreg scenarija,razvoja poduzetništva, roka za moguću Otvorenu javnu ponudu u nekom daljnjem stadiju, upravljanja gotovinom itd.
Poduzetnik treba uvijek očitovati vrijednost poduzetništva ili projekta prije ulaganja i poslije ulaganja. Isto će utjecati i na vrstu ugovora izmedju ulagača i poduzetnika.



Post je objavljen 06.09.2005. u 11:01 sati.