Europljanin Jaques Chirac pokreće inicijativu koja će odjeknuti u tzv. novim medijima, kao dobra šala ili kao tragikomedija tehnološkog inoviranja, a možda i kao lukavi potez.
Na stolu njegove frankofonske klike ( prepoznat će te ih po lagodnom listanju Le Monde diplomatique , igranju šaha i gledanju golubova u parku ) nalazi se plan o financiranju njemačko-francuske multimedijalne tražilice interneta koja bi trebala postati globalni rival Google Inc. i Yahoo Inc.- anglosaksonskim pretraživačima interneta kojima se služi velika većina internet korisnika u svijetu.
Kaj god.
Plan je u razvoju . Timovi iz francuskog Thompsona i njemačkog Deutsche Telekoma rade na algoritmima. Chirac obećaje milijarde, točnije 2 milijarde eura oprostivih zajmova za Projekt kodnog imena Quaero .
Sav novac će se kanalizirati kroz posebnu agenciju francuske vlade a zove se Agencija za industrijsku inovaciju.
Motivi za ovaj plan izlaze iz jednostavne rečenice koju je izustio francusko-europski predsjednik Žak na skupu u gradiću Reim:
"In France, in Europe, it's our power that's at stake."
Možda Žak zna puno o Europi i ljubavnicama Msjua Schrodera, ali malo zna o internet pretraživačima, korisničkim iskustvima, internet marketingu i digitalnim medijima.
Sama ideja je dosta nova. Svijetu treba još jedna tražilica koja će uvjeravati svijet da najbolje pretražuje net. Htijedog reći- Europljane. Zapravo, htijedoh reći- Francuze.
Radi se o prvom ozbiljnijem državnom financiranju ( novci poreznih obveznika ) internet servisa ovoga tipa ( ako zanemarimo Kineze, kojima, budimo realni, Google uopće netreba jer imaju Baidu ).
I naravno, radi se o klasičnoj borbi za ________ ( ubacite sami ) . No, teško da će se ovoga puta msjeima biti moguće boriti sa decentraliziranom i globalnom naravi weba.
Sjetimo se, pokušali su prije par godina definirati i uvestu u jezikoslovlje svoju riječ za e-mail zbog bojazni od anglosaksonskog kulturološkog imperijalizma.
Kako se radi o prilično velikoj ulagačkoj cifri za internet mešetarenje ( Više od 2 [ dvije ] milijarde eura, ali detalji će se znati tek za par tjedana ), porezni obveznici bi mogli lako zapitati zašto se dotična lova ne ulaže u nešto praktičnije i smislenije; npr. gradske bežične mreže za širokopojasni pristup ( veze ) internetu na veleprodajnim ili maloprodajnim osnovama.
Telekomunikacijske firme bi bile oduševljene :))
O efektima subvencioniranja ''digitalnog oblaka'' pokrivenosti nekog područja takvim brzim vezama mogla bi se povesti promišljena javna rasprava. Višestruke bi bile koristi za lokalnu zajednicu, državnu upravu, ustanove i poslovanje trgovačkih društava. Razumljivo, kratkovidna politika je pomiješala prioritete. Tražilica je bitnija.
French love affair sa suverenitetom, javnim službama, i pretraživanjem interneta- ponovno na djelu. Topovski udar mix.
No, istina je da ono što je meni prioritet - nije tebi. Meni je trenutno prioritet malo dnevnog odmora...Vraćam se začas.
Vratio se. Kosilica mi se još nije ohladila. Moram dokraja pokositi travu. Prerasla je.
Nije mi poznat broj internet pretraživača u Francuskoj, ali za pretpostaviti je da se broj kreće ( uključujući i vertikalne-specijalizirane tražilice oko 100 ). E pa sad, još jedna tražilica , ovog puta kao subvencionirani javni servis- ni sim- ni tam.
Lakše je to reći nego objasniti. Kome ? Valjda francuskim korisnicima neta da bi trebali koristiti ''nacionalnu'' tražilicu.
Zašto se francuska politička elita uzjogunila oko pretraživača interneta ? U jednoj rečenici Jaques kao motive navodi kulturu, pa onda malo zastrani i spomene one prave motive power-moć . Tko će mu vjerovati ?
Kako bi tražilice imale moć dovraga ? Thomas Freidmana je jednom u New York Timesu prošle godine, nakon posjeta sjedištu tvrtke Google Inc u Mountain View, napisao interesantan članak, doduše tada naivne tvrdnje ''Google je Bog ''.
Nije Bog ali trudi se postati ''Bog'' . ''Bog'' vaših informacija na desktopu, u đepu i konačno na netu.
Pa ako vas ne nađu na tražilicama, tražiti će vas -po matičnim uredima.
Valjda , he, he. Algoritmični imperator ! I ako nemreš naći na Google nešto kao '' le supermarché'', francuskom je odzvonilio.
Google se doista zadnjih godina istovremeno pretvara u medijskog giganta ali i tarantulu od sapunice ( tržišna kapitalizacija je trenutno oko 70 milijardi dolara ).
Oni koji su vidjeli njihov ''master plan'' mogli bi lako pomisliti da je onaj Eric Schmidt daljnji heilhitlerovski rođak ;)
Google sprema veliki plan sa oglašivačkom strategijom za pay-per-call online marketinške koncepte pa ako ste se pitali zašto su ušli prije tjedan dana s Google Talk IM softverom u igru :)) To bi bio korak u tom smjeru.
Nadalje, vjerovatno je neke duhove uzbudila najava Ruperta Murdocha , vlasnika News Corp., koji kreće u veliku ofenzivu kupovanja medijskih online brandova i inovativnih tehnologija ( načeo je s MySpaces- zanimljivo je da je to puno slabiji blog servis nego Blog.hr i s , razmejrno gledano, manje korisnika, a platio ga je oko nevjereovatnih 750 milijuna dolara a nastavio je pregovarati o kupnji tražilice ( ! ) Blinkx ). U suštini, Murdoch , kao vlasnik najvećeg medijskog carstva, shvaća da je sada pravo vrijeme za ulazak u online medije čiji jedan dio tvori search engine industrija koja je u biti postala lifestyle industrija.
Dio svakodnevnog života milijuna ljudi. Murdoch je za te aktivnosti najavio budžet od, vidi opet iznos ko i kod Franca Chiraca- 2 milijarde.
Google, Yahoo i MSN imaju velike planove, doista, ali njihova strategija ne bi trebala zabrinuti predsjednika Francuske kao što da nemora zabrinjavati kineski Baidu.
Tamošnji predsjednik odista ima neke spretne savjetnike za informacijske tehnologije i trust mozgova koji mu je zaboravio prišapnuti da Francuska ima već jako dugo jednu odličnu tražilicu interneta s frankofonskom tehnologijom- Voila.com
Eto, valjda su i oni koji su pripremali strategiju Projekta Quaero previše pretražili goooooooogle, ili su tražili samo preko prvih 10 rezultata pretraživanja.
Ipak, hajmo sad malo ozbiljnije. Nije sve baš bez vraga u ovoj priči.
Kako je problematika strateške naravi, francuska elita ( i europska ) se u biti boji nadolazećeg Google Print servisa i ere digitaliziranih repozitorija knjižnica dostupnih preko interneta, iako je s obzirom na pravna pitanja i intelektualno vlasništvo upitna dinamika provođenja u praksu , no, ipak - nezaustavljiva.
The European Union has announced plans to create a digital library which will make available on-line the content of all the "real" libraries in EU. The project is supposed to be Europe's answer to the plan by American internet search engine Google,to digitalise 15 million books...